Dräktiga ston 2016/2017

Trist med inget föl :( Men det kommer ska du se ;)

Här har det varit en ganska lugn natt, hon har legat en del även denna natten men inte lika mycket som igår och hon reser sig bara efter en stund dessutom.

Vulvan ser normal ut, juvret påfyllt mer baktill under natten (precis som dom andra dgr) sedan har det fyllts på mer framtill under dagen, får se om det blir lika idag.

Min kompis tyckte magen hade flyttat sig lite mer bakåt lr hur man ska säga och jag satt faktiskt och funderade på samma sak i morse när jag satt i hagen och studerade henne.

Lugnt på alla fronter känns det som så jag åkte faktiskt hem för en stund sedan, värmen tar kol på mig (känns alltid som jag får feber av den). Hua!

Ska bli regn ikväll och under veckan så jag gissar att hon kommer backa lite då, men vi får se.

Idag har fröken gått 320dygn =D

Chatsi är på dygn 339 idag. Det andra stoet fölade igår morse.
När jag kom hem igår kväll efter en lång tävlingsdag var hon orolig, svettades och mjölken hade blivit vit.
Hon har vandrat (marscherat) fram och tillbaka i hagen hela natten. Kom fram och hälsade när man kom ut, men började sedan vandra igen. Inget föl inatt dock. Nu på morgonen ser vulvan längre och slappare ut och juvret har fyllt på sig mer, nu börjar spenarna stå ut åt varsitt håll, men skåran är inte utfylld. Men nu stod hon lugnt och betade. Jag är helt slut, är hemma och vilar nu medan stallägaren har koll, så hoppas jag på föl ikväll/natt.

306 dygn nu. Magen ändrar form hela tiden så ibland är hon megastoroch ibland blir man osäker på att det finns en liten där.
Juvret ändrar också storlek från dag till dag.
Jag står och känner på magen vid varje utfodringstillfälle men det är en väldigt lugn och sussande unge :D
[URL=http://s886.photobucket.com/user/rigaferlin/media/20170527_204031_zpsaw6ilcnv.jpg.html][/URL][URL=http://s886.photobucket.com/user/rigaferlin/media/20170527_203845_zpszdq6vget.jpg.html][/URL]
Ett litet klipp på magen, rör sig ca 10 sek in i klippet :)
http://vid886.photobucket.com/albums/ac67/rigaferlin/20170523_175404_1_1_zpsqya3xgeg.mp4

Senast ändrad:
Jag blir inte klok, vissa tycker jag varit konstig som låtit henne gå ute dygnet runt fram till nu och nu tycker ni jag är knasig som tar in henne för tidigt. Ja nej, ibland blir man allt snurrig av vad alla tycker..

Hon lugnade sig väldigt snabbt och slog sig till ro igår, varför jag tar in henne redan nu är dels för att hålla lite mer koll och sen för alla tusen flugfärn som är på dom, men nu ska vi dessutom få lite regn igen och eftersom hon inte har något vindskydd så tycker inte jag det är snällt och låta henne gå ute då på nätterna.

Hade hon haft en ligghall så hade hon fått vara ute, inget snack om saken!
Eller tycker ni hon ska få gå ute trots regnet utan skydd? Blir liksom så blött på marken :S Känns inte schysst då.

Idag ville hon in när jag var i stallet på kvällen, stod nere i hörnet och skrapade med frambenen bland annat och blev väldigt nöjd när hon kom in i boxen.

För övrigt tycker jag magen faller ner mer och mer och bäckenbanden har nog släppt mer också.
Juvret hade inte gått ner så nämnvärt sen i morse heller.

Alla tycker olika och jag är övertygad om att alla bara vill väl med sina åsikter men man känner sitt sto och vet oftast vilket som passar henne så bra som möjligt.

Jag vill ha mitt sto ute så länge som möjligt och hon har ligghall att gå in i om hon vill och behöver. Flygfäna är otroligt jobbiga men det är samma där att blir de jäkliga så går hon in i ligghallen.

När det närmar sig kommer jag att låta henne vara inne på nätterna då jag har övervakning där (trådlös så jag kan hålla koll i mobilen). Hon kommer även få ha med sig bästa kompisen som sällskap då hon blir orolig utan henne.
Hon stod alltid själv utan sällskap ute i hagen innan hon kom hit och nu vill hon absolut inte vara själv.

Alla tycker olika och jag är övertygad om att alla bara vill väl med sina åsikter men man känner sitt sto och vet oftast vilket som passar henne så bra som möjligt.

Jag vill ha mitt sto ute så länge som möjligt och hon har ligghall att gå in i om hon vill och behöver. Flygfäna är otroligt jobbiga men det är samma där att blir de jäkliga så går hon in i ligghallen.

När det närmar sig kommer jag att låta henne vara inne på nätterna då jag har övervakning där (trådlös så jag kan hålla koll i mobilen). Hon kommer även få ha med sig bästa kompisen som sällskap då hon blir orolig utan henne.
Hon stod alltid själv utan sällskap ute i hagen innan hon kom hit och nu vill hon absolut inte vara själv.

Min har aldrig haft problemet och vara själv och hon är väldigt nöjd över att få komma in nu också på nätterna, har man ligghall kan dom komma undan väder och vind samt flugfärna men nu har hon inte det och därför tog jag beslutet att ta in henne tidigare.

Kanske lika bra när hon varit lite lurig nu dessa dagar.

Men hon verkar lugn igen, juvret går inte ner direkt utan skiftar mer fyllningen från bak till fram och sen tillbaka till bakre delen osv osv. Men mindre blir det inte!

Tror faktiskt att jag kanske lär börja sova i stallet snart, men jag vet inte riktigt när.
Men vi får se vad som händer när vädret ändras från 30 + till regn :p

Verkligen superfint sto du har <3

Natten till idag var hur lugn som helst medan kvällen hittills varit mer än lugn.

Hon har redan legat ner 3ggr, rullat sig, kliat svans och har förvärkar varje gång hon ligger ner, viftar och lyfter på svansen och lägger sig helt utslagen med benen utsträckta, så pass så jag trodde det nästan var på gång där en sväng.

Och sen rätt som det är ställer hon sig och käkar lite hö, det har hon gjort mellan alla gånger hon legat ner och haft värkar.
Kan inte påstå att det är så kraftiga men det kommer några sådana med.

Ljudet på hela tiden så jag vaknar för minsta lilla, men har även larm givetvis!

Min fölade i natt!
Hon var väldigt orolig i hagen hela förra dygnet, hon sprang och sprang. Så vi ändrade lite planer och tog hem henne från betet igår kväll och ställde henne på box istället (hon har gått på bete i 2 veckor, varit helt lugn där fram till i förrgår kväll)

Kom hem med henne vid 22.30, kollade en sista gång vid 24, då stod hon och spanade ut genom fönstren, hade skrubbat svansen lite. Jag gick och la mig i rummet ovanpå stallet, halvsov, men lyckades nog somna till slut. Kollade ut kl 01.04 och då låg där en liten fölis och blev slickad av sin förvånade mamma. :love:

@Marvin Härligt, gud vad mysigt med föl :love: Skönt att allt gick bra och trist att ni missade fölningen.

Hos mig är det lugnt, M var lite väl på med att komma in idag, redan innan 16 ville hon in och det hör till ovanligheter kan jag säga!

In fick hon komma för hovis skulle plocka av framdojorna som egentligen skulle tagits av för en vecka sen men hon blev sjuk.

Och medan hon höll på med sista hoven (verkning) så rörde sig fölet hej vilt i magen, tydligen rörelser så vi kände och det var helt andra rörelser, ben liksom :angel: Svårt och förklara, men det är absolut inte dom rörelserna man sett och känt innan, kan fölet ha vänt sig?

Juvret varken minskar lr blir större just nu, mer än att det skiftar med mer fyllt bak på morgonen och mer framtill under dagen lr ungefär lika hela tiden.
Verkar ha stannat upp.

Som sagt, M hade en hel del värkar i natt och jag trodde att det var på gång en av gångerna, jösses!

Hon har under två dagar inte ätit lika mycket hö i hagen heller, men äter på i boxen fortfarande både hö och lusern.

Spännande som bara den detta! :love:

Avvaktar med och sova i lillstugan vid stallet, tror inte det är så nära, inte nu när det stannat upp typ liksom..

Pyssling ville inte alls gå in igår, gick efter henne allra längst bort i hagen... Sedan sprang hon ner i grushagen. Mamma stängde ner till stora hagen så att hon inte skulle ha så stor plats att springa runt på, men hon drog rakt genom trådarna istället och blev ännu mer uppjagad :banghead:. När vi väl går in står hon lugnt i boxen men själva insläppsproceduren är visst lika traumatisk varje gång :cool:.

Intressant situation här...
Jag har ett sto som är beräknat att föla om ca 2 veckor, ett förstagångssto.
Problemet är bara att jag fortfarande inte är säker på om hon ens är dräktig... :crazy: Det är en extremt lättfödd shetlandsponny, som är fet som en tunna. Men hon är byggd så att hon skulle kunna vara väldigt rymlig. Framifrån/bakifrån syns absolut ingenting alls, men från sidan har magen lite av den "v-form" som är rätt typisk för avelsston av shetlandsras, men bara lite...
Nu tycker jag att det börjar hända lite i juverregionen, men jag ska vara ärlig och säga att jag inte är bombsäker på att det har med dräktighet att göra, det skulle kunna bero på hennes rejäla hull också.

Jag utgår ifrån att hon är dräktig och kollar henne utifrån det, men om det kommer ut nåt mer än bajs i bakänden återstår att se... :p

Intressant situation här...
Jag har ett sto som är beräknat att föla om ca 2 veckor, ett förstagångssto.
Problemet är bara att jag fortfarande inte är säker på om hon ens är dräktig... :crazy: Det är en extremt lättfödd shetlandsponny, som är fet som en tunna. Men hon är byggd så att hon skulle kunna vara väldigt rymlig. Framifrån/bakifrån syns absolut ingenting alls, men från sidan har magen lite av den "v-form" som är rätt typisk för avelsston av shetlandsras, men bara lite...
Nu tycker jag att det börjar hända lite i juverregionen, men jag ska vara ärlig och säga att jag inte är bombsäker på att det har med dräktighet att göra, det skulle kunna bero på hennes rejäla hull också.

Jag utgår ifrån att hon är dräktig och kollar henne utifrån det, men om det kommer ut nåt mer än bajs i bakänden återstår att se... :p
Då slipper vi andra kanske att vara sist kvar i tråden iaf :p

Är faktiskt orolig att hon har droppat mjölk så länge, ca 1 v. Det rinner ju inte, men benen blir ändå rejält kletiga. Vad händer med råmjölken?

335 dygn idag, har inte börjat vaka 100% än men idag halvsov jag framför kameran fram till 4. Mycket klia svans men ser inte färdig ut i juvret.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 009
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar