Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mina går på lösdrift och har således varit ute dygnet runt. Dessutom vill jag ha ut henne på gräs i sommarhagen och måste då byta hage. Kommer ta in henne på natten när det börjar dra ihop sig. Sist hon fölade, på förmiddagen, hoppade hon ett 1,40-staket för att komma ut från hagen/de andra hästarna. Det vill jag undvika nu.Jag skulle inte hålla på att byta hage på mitt dräktiga sto. Skulle hon föla på dagen (vanligast är trots allt på natten) så tror jag inte att det gör ngt om en annan häst är där. Jag tror hästar är så kloka att de låter mamma o föl vara. Jag tror att det är värre att låta stoet gå ensam och bli stressad. Men det är jag det
Jag skulle inte hålla på att byta hage på mitt dräktiga sto. Skulle hon föla på dagen (vanligast är trots allt på natten) så tror jag inte att det gör ngt om en annan häst är där. Jag tror hästar är så kloka att de låter mamma o föl vara. Jag tror att det är värre att låta stoet gå ensam och bli stressad. Men det är jag det
Va spännandeVårt första sto var vi säkra bar ett hingst då hon i perioder var oerhört hingstig under sin dräktighet. Fölungen var väldigt lugn i magen. Pendeln sa trots det sto och ut kom ett sto. Vår andra som ska ha om 3v lite drygt har istället varit sur i perioder under sin dräktighet och fölungen är riktigt vild i magen. Vi har trott att det varit ett stoföl i magen hela tiden men pendeln säger hingst och med tanke på att dräktigheten varit helt annorlunda mot det andra stoets så skulle det inte förvåna mig om det kommer ut en hingst bara för det. Dessutom har hon en mer päronformad mage än vad den andra hade. Spännande!!
Våra fick gå ut i ny hage idag, väldigt spännande... Det är så roligt hur magen ibland knappt syns alls, och ibland är det bara mage 318 dygn idag.
Vi vet ju inte riktigt när ägget släppte, men hon seminerades 10 juni förra året, så då är det ju lättare än när jag jobbade på station med naturlig betäckning...Hur räknar ni dygnen på era ston?
Jag vet dom flesta räknar från sista betäckningsdag medan andra tar från första.
Hur gör ni?
Vi vet ju inte riktigt när ägget släppte, men hon seminerades 10 juni förra året, så då är det ju lättare än när jag jobbade på station med naturlig betäckning...
När stoet väl har fölat tycker jag det är en annan sak och då tycker jag absolut hon och föl kan gå själva första tiden. Då är stoet så uppslukat av sitt föl. Men inför en fölning har jag stoet i sina vanliga hage för att undvika stress. Måste jag så skulle jag hellre flytta på en annan häst om någon skulle gå för hårt åt på mitt dräktiga sto. Men det är som sagt jag. Jag förstår att det kan finnas dem som behöver göra annorlunda av olika anledningarDet där är lite tudelat beroende på flock. Klart det är bäst för stoet att ha sin trygga flock, samtidigt har jag ett sto som är en notorisk fölnappare, så då gäller det verkligen att någon har koll hela tiden det dräktiga stoet är i flocken.
Hej Ardennern vi följdes ju åt och hade samma datum .. Mitt sto fölade till slut den 3/5 har letat efter hur det har gått för ditt sto? Hoppas allt är bra.Nu har det hon fått "mjölk" ser ut som gråblaskigt diskvatten. Juvren har ändrat sig en del också.
@Molin Det är den klorhexidinen jag använder. Jag tvättar både mina, hundens och hästens sår med det och har aldrig fått några brännskador. Det svider inte ens när man tvättar