DrÄktiga HÄstar:

R

Remont

Jag har läst flera annonser där man säljer ston som är dräktiga och jag kan inte låta bli att tycka synd om dem :cry:
Varför betäcker man om man tänker sälja hästen?Jag menar, är det inte lika viktigt med lugn och ro för dräktiga hästar som för oss människor?
Är det vettigt att utsätt ston för den omställningen som en flytt innebär när hon är i "det tillståndet"?
Eller-är det bara jag som är överkänslig (=mamma)?

Remont

Sv: DrÄktiga HÄstar:

Du är överkänslig ;)

Första tiden är det viktigt med lugn och ro, tills fosterblåsan fästs i livmoderväggen. Sen är det ganska lugnt fram tills sista delen av dräktigheten.

Och de kanske inte TÄNKT sälja hästen när de betäckt men saker och ting ändras?

Eller det kanske är ett avelssto och därför säljs betäckt?

För många KÖPARE är det ett väldigt bra sätt att köpa ett dräktigt sto, man slapp ta risken att lägga ut pengar på betäckning och stoet kanske inte tar sig etc.

Jag hade ett dräktigt sto på foder. När hon var i månad 7 så åkte hon 60 mil upp till mig. Det inkluderade en omlastning halvvägs, och dessutom en omlastning en meter från E4:an (på en liten p-ficka) i kolmörker, med nittiotrafiken dundrandes förbi och varningstrianglar och varningsblinker så det blinkade som ett mindre disco. SToet var kolugnt och gick lugnt på släpet igen.

Väl hemma knatade hon in i boxen, efter 14 h på transport, sa hej till stallets två invånare, och började äta. Hon åt perfekt redan första natten, låg ner och sov, drack som hon skulle och morgonen efter betedde hon sig som om hon bott där i hundra år. Hon nedkom med ett välskapt stoföl fyra månader senare. Betäcktes om och åkte hem när hon var halvvägs i dräktigheten.

Dräktiga ston är inte sjuka, de är dräktiga och de behöver inte behandlas med silkesvantar utom första och sista delen av dräktigheten!

Du är nog lite överkänslig.

Förutsättningarna kan ändra sig när som helst och man kanske blir tvungen att sälja.
Ett avelssto som är till salu blir nästan osäljbar om hon är "tom". Dräktiga ston är ofta mycket lugna och harmoniska och tar ingen skada av en flytt. Det är bara de sista 3 eller 4 veckorna (kommer ej ihåg exakt) som man inte får transportera ett dräktigt sto.

sälja tycker jag är helt ok.
men läste en annons att man kan hyra dräktigta ston som ridhästar.
kostnad 3000 kr + försäkring.
mycket oansvarigt av ägaren tycker jag.
hur vet man hur dom rids vad får dom för mat etc.
dessutom ha mage att ta betalt för att någon skall ta hand om din dräktiga häst.
vilken ansvarsfull människa hyr ett dräktigt sto som ridhäst?

importerade ett dräktigt sto ifrån england när hon var i 8:e månaden. Hon reste från england på morgonen dag1. åkte hela dagen. kom fram sent till ett övernattningsstall. lastades tidigt och åkte sedan sista biten till sverig via danmark. kom fram kl 2 på natten dag2.
lugn och fin och tog absolut ingen skada. hon var väldigt törstig när hon kom fram bara.

orientalkatten skrev:
sälja tycker jag är helt ok.
men läste en annons att man kan hyra dräktigta ston som ridhästar.
kostnad 3000 kr + försäkring.
mycket oansvarigt av ägaren tycker jag.
hur vet man hur dom rids vad får dom för mat etc.
dessutom ha mage att ta betalt för att någon skall ta hand om din dräktiga häst.
vilken ansvarsfull människa hyr ett dräktigt sto som ridhäst?

1. Dräktighet är ett tillstånd INTE en sjukdom, och de flesta ston både mår bra av och funkar bra att ridas fram till ca månad 5. Du får till och med TÄVLA ett dräktigt sto (men inte hela dräktigheten såklart). Dräktiga ston är inte porslinshästar och de mår oftast bara bra av att få ridas, naturligtvis med hänsyn till när de börjar bli tunga och otympliga. Oftast blir problemet att hitta sadel och sadelgjord som passar/når runt det som gör att ridningen läggs ner, inte att hästen far illa. Lugna promenader (med fördel barbacka) kan man ägna sig åt ända in i det sista.

2. Att hyra en dräktig häst som ridhäst under den period av dräktigheten då stoet är ridbart utan minsta restriktioner är alltså inget konstigt.

3. Ang foder etc så fram till sista tre månaderna av dräktigheten är foderbehovet precis som för vilken icke-dräktig häst som helst. Således, det är lika viktigt att se till att valacken får det den behöver som att det dräktiga stoet får det. Och som sagt det är först sista delen av dräktigheten som man måste 'fodra för två'

4. Skillnaden på att inte veta hur ett dräktigt sto rids och fodras och att inte veta hur en valack rids och fodras? Jag ser den inte, det är lika viktigt att det är korrekt i båda fallen.

Sluta se dräktighet som en sjukdom, eller något som gör hästar otroligt sköra. Större delen av dräktigheten är ett långsamt växande midjemått det enda som skiljer. Skillnaderna kommer i slutet av dräktigheten, men stona är inte porslinsdockor då heller.

Du skulle för övrigt sett vilka busbockar Keles mamma gjorde bara veckor nnan nedkomst, stor som ett hus och tung, men jisses vilken fart hon kunde få på kroppshyddan och som hon kunde bocka ;)

hade jag haft ett värdefullt avelsto samt letat reda på en hingst som passar just henne så inte hade jag hyrt ur stoet för att spara lite pengar.
vad händer om stoet kastar fölet?
vet den som hyr hästen vilket ansvar det är?
det är ganska vanligt att hästar hyrs ut till folk med för lite hästkunskap.
att ett dräktigt sto skall ridas om det mår bra är fullt naturligt.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 997
Senast: Karro-Lina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka