Dräktig tik?

E

Erika86

Hur tidigt kan man se om tiken är dräktig?
Jag vill göra en liten undersökning av andras erfarenheter av dräktiga tikar, deras beteenden och alla tecken.

Tack för svar :)

Sv: Dräktig tik?

Vid ca 5:de veckan tycker jag att det börjar synas om det är en stor kull.
en liten kull kan vara svårare, någon vecka senare kanske, men i värsta fall så syns det inte förän man känner fosterrörelsena i slutet.

Det är också ungefär då omkrinng 5-6 veckan, det säkraste tecknet brukar komma dvs dräktighets flytningen.

Hur tidigt kan man se om tiken är dräktig?
Jag vill göra en liten undersökning av andras erfarenheter av dräktiga tikar, deras beteenden och alla tecken.

Tack för svar :)

Det finns många milstolpar, och mycket beror på hur väl man känner sin tik.

Just nu har jag en högdräktig tik bredvid mig i soffan. Det är hennes första kull, och jag var väldigt säker redan 2 veckor efter parning. Hon ändrade då beteende och blev extremhungrig. Plötsligt klev hon som den naturligaste sak i världen upp på bord och satte i sig vad som fanns.:D DET är inte något hon pysslar med normalt.

Annars brukar somliga tikar ha en "morning sickness" period när äggen fäster i livmodern runt 3 veckor efter parning. Då kan de ha lite svårt att äta och bli något håglösa.

Nästa milstolpe är runt 5 veckor när de får en slemsträng.

Sedan runt 7 veckor brukar man kunna känna fosterrörelser.

okej, nu kapar jag tråden.
min tik som troligen är parad(inte planerat), har ändrat humör sen parningen skulle ha skett och nu har jag upptäckt att hennes juver har blivit slappa.. inte fyllda med något, utan bara slappa om ni förstår..
min fråga är ju naturligtvis om detta är ett tecken på att hon är dräktig?

Ca 3 veckor efter parning brukar jag säkert kunna se om tiken är dräktig eller inte. Före det kan jag bara (baserat på tikens beteende) anta huruvida hon är dräktig eller inte.

där kommer dilemmat...hon är parad första andra eller tredje helgen i november.. TROLIGTVIS tredje...
hade jag vetat datum hade jag gjort ultraljud, men för att göra det måste hon ju vara gången ett visst antal dagar...
vet nån om det finns några skillnader mellan skendräktighet och dräktighet? alltså mer än att det kommer valpar av den ena sorten..
kan tiken uppvisa ALLA dräktighetssymptom även som skendräktig? alltså, slemsträngen och allt?
tacksam för svar..

Det här med slemsträngen var faktiskt nytt för mig. Har nog aldrig hört om det förr. Hur ser man den och hur ser den ut?
Men tack för alla svar :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 483
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
614
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 128
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka