Dräktig tik-Mat

O

Orzon

Min lilla goding ska få valpar om 4 veckor.
Hon är redan rejält rund om magen.
:love:
Men hur ska jag utfodra henne sista veckorna? Hon har ett bra foder nu (Hills) men finns det inget foder för dräktiga tikar eller är det valp foder som gäller?
Kan man ge henne något tillägg? Kalk eller så?

Sv: Dräktig tik-Mat

Hej! Vad spännande med valpar :)

Har inte Hills någon högenergivariant? T ex för hårt arbetande hundar eller valpar? Du bör vänja in henne på ett sådant foder (det brukar man göra redan vid parningen) för hon kommer att kräva enorma mängder fett och protein när valparna är födda! Finns ingen sportslig chans att orka få i sig allt hon behöver om man inte byter till mer högkoncenterat foder ;) Min tik har just nu valpar och äter 5 x normala dagsransonen högenergifoder :o (jag kör med Royal Canin Energi för jakthundar; 31/30)

Inget kalk... Ska inte behövas när du ger ett valpfoder.. det kan dessutom ge illamående som biverkning inte så bra när tiken verkligen behöver äta..

Tack för tipsen.
Nu är det bara att hålla tummarna för att det inte bara är en extremt snabbt påkommen fetma hon har. Men rund och go är hon så det MÅSTE vara valpar. :bow:

Måstes ingenting! Ett av kännetecknen på tikar som ägarna tror är dräktiga men ej är det är att de blir feta. En däktig tik tunnar ut över ryggen samtidigt som hon blir bukig men det går aldrig att se säkert.
Hoppas det är valpar.
PL

Ja det är ju så.
Men om hon inte svalt en fotboll, forvandlats till ett hängbukssvin så måste hon vara dräktig. Även spenarna har ändrat sej. Och hon har aldrig varit skendräktig förut så det tror jag inte att det är.
Men OM det inte är valpar hon bär på så får hon banta hysteriskt om några veckor. För hon är väldigt rund.
(ska ta lite bilder på den övergödda hunden)

Min tik som blir skendräktig vid varje löp ser dräcktig ut. Eftersom jag är 100% säker på att hon inte har träffat hane så är jag säker på att det ej är valpar.

Ger inte direkt något extra innan valpning. I slutet kan det dessutom vara så att valparna trycker på och tiken nästan inte kan äta någonting. När valparna är födda brukar jag ge dubbla mängden foder + välling. Tycker att det fungerar bra på mina dvärgar iaf. Sen måste man ju dra ner på maten igen när de ska sluta producera mjölk.

Lycka till med valparna!

Jobbigt!
Jag har pratat med flera duktig hundmänniskor och får olika svar från alla.
Jag vill ju göra det bästa för min hund och hennes blivande valpar (eller bara luft och fett som får vrålbantas sedan)
Nu vet jag inte vem jag ska lita på och hur jag ska göra.
Jag har ett bra foder nu så jag är inte helt fel ute. Men jag vill göra det bästa för hunden. Men alla har olika uppfattning om vad det är.
*suck*
:smirk:

bebbar ;) det är ju en rund kulmage, inge fettmage =)

Ja. Och den kom snabbt. Förra veckan var hon smal. (nästan i alla fall. Hon är ibland lite för tjock)

Nu har jag köpt högenergifoder och valpfoder som jag blandar i maten.

(föredetta Colansmatte)

:love:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 074
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 451
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
516
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
661
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka