Sv: Dräktig katt! Hjälp....
1. Man kan se att magen ändrar form, sjunker ner. Då brukar det vara ett halvt till ett dygn kvar. Det kan också komma litet slem, men det är olika från katt till katt. Man märker också att honan ändrar beteende, blir lite ängslig, när det närmar sig. Hon letar oftare och oftare efter plats att käsla på. När hon börjat krysta brukar det ta 1-3 timmar innan första ungen kommer, men det kan ta så lång tid som upp till ett dygn. Har katten haft värkar och krystat i ett dygn, ska man uppsöka veterinär. Jag skulle dock inte vänta ett helt dygn, utan ringt efter 6-7 timmar, eftersom mina honor aldrig tagit lång tid på sig, och jag känner igen deras beteende. Efter första ungen bör de andra komma med en timmes mellanrum, men det kan variera. Om käslingen avstannar, men krystvärkarna fortsätter, ska man uppsöka veterinär inom senast 12 timmar, men jag skulle inte vänta så länge.
2. Det beror på vilket avmaskningsmedel du vill använda, med Axilur är det vid 3, 7, 0ch 11 veckors ålder. Är mamman utekatt avmaskas hon vid 4 tillfällen per år, innekatt två gånger.
3. Avnavlingen brukar mamman ta hand om, men ibland kan man behöva hjälpa till. Man brukar inte åka till veterinär för att avnavla, det fixar du själv. Var beredd med en steril sax och snöre. Klipp minst tre centimeter från ungens mage. Jag har dock fått klippa mycket närmare vid en problemkäsling och det gick bra, men inget att rekommendera.
4. Vid runt 4 veckor har kattungarna fått vassa små tänder, och då kan man börja ge kattungemat. Välj ett märke(torrfoder)med hög råproteinhalt och mycket fett. Vi brukar köra på R.C:s kattungemat.
5. Ungefär samtidigt som de börjar äta egen mat, börjar mamman sluta städa upp efter ungarna. De lär sig helt själv att gå på lådan, men det kan nog hjälpa att lyfta i dem när man ser att det är dags. Annars har katter en stark instinkt att gräva ner sin avföring på en bra plats som går att gräva i, då är det bara att se till att lådan är tillgänglig!
6. Det kan vara en jättebra idé att avgränsa ett område till en början. Då har man god översikt, och risken att mamman börjar flytta runt på dem är mindre. Kolla lite var mamman letar, och fundera på hur du kan anpassa den platsen till kattmamma och ungar. Du kan förbereda en plats, en bolåda någonstans du tycker är bra. Räkna dock inte med att hon väljer den. Dräktiga katthonor trycker gärna in sig i små trånga utrymmen, garderober är en stor favorit, så stäng alla garderobsdörrar
Lycka till!
Mvh Findus och Molly