Dräktig katt! Hjälp....

Fillifjonkan

Trådstartare
Hade beställt sterilisering och tyckte att det var lugnt då vi inte märkt att hon börjat löpa. Innan steriliseringsdatumet började vi se en begynnande mage växa så nu är blivande kattungar ett faktum. Vi har aldrig varit med om detta tidigare.

1. hur vet man när det börjar närma sig?
2. När ska jag avmaska mamman och bebisarna?
3. När avnavlas de? Gör veterinären det? Hur görs det?
4. När börjar kattungarna äta vanlig mat?
5. När börjar man lära dem gå på lådan? Tips?
6. Ska man begränsa ytan, typ dela in en del av rummet?
7. Andra tips?

Kanske det låter som dumma frågor men vi är helt novis på detta!

Sv: Dräktig katt! Hjälp....

1. Man kan se att magen ändrar form, sjunker ner. Då brukar det vara ett halvt till ett dygn kvar. Det kan också komma litet slem, men det är olika från katt till katt. Man märker också att honan ändrar beteende, blir lite ängslig, när det närmar sig. Hon letar oftare och oftare efter plats att käsla på. När hon börjat krysta brukar det ta 1-3 timmar innan första ungen kommer, men det kan ta så lång tid som upp till ett dygn. Har katten haft värkar och krystat i ett dygn, ska man uppsöka veterinär. Jag skulle dock inte vänta ett helt dygn, utan ringt efter 6-7 timmar, eftersom mina honor aldrig tagit lång tid på sig, och jag känner igen deras beteende. Efter första ungen bör de andra komma med en timmes mellanrum, men det kan variera. Om käslingen avstannar, men krystvärkarna fortsätter, ska man uppsöka veterinär inom senast 12 timmar, men jag skulle inte vänta så länge.

2. Det beror på vilket avmaskningsmedel du vill använda, med Axilur är det vid 3, 7, 0ch 11 veckors ålder. Är mamman utekatt avmaskas hon vid 4 tillfällen per år, innekatt två gånger.

3. Avnavlingen brukar mamman ta hand om, men ibland kan man behöva hjälpa till. Man brukar inte åka till veterinär för att avnavla, det fixar du själv. Var beredd med en steril sax och snöre. Klipp minst tre centimeter från ungens mage. Jag har dock fått klippa mycket närmare vid en problemkäsling och det gick bra, men inget att rekommendera.

4. Vid runt 4 veckor har kattungarna fått vassa små tänder, och då kan man börja ge kattungemat. Välj ett märke(torrfoder)med hög råproteinhalt och mycket fett. Vi brukar köra på R.C:s kattungemat.

5. Ungefär samtidigt som de börjar äta egen mat, börjar mamman sluta städa upp efter ungarna. De lär sig helt själv att gå på lådan, men det kan nog hjälpa att lyfta i dem när man ser att det är dags. Annars har katter en stark instinkt att gräva ner sin avföring på en bra plats som går att gräva i, då är det bara att se till att lådan är tillgänglig!

6. Det kan vara en jättebra idé att avgränsa ett område till en början. Då har man god översikt, och risken att mamman börjar flytta runt på dem är mindre. Kolla lite var mamman letar, och fundera på hur du kan anpassa den platsen till kattmamma och ungar. Du kan förbereda en plats, en bolåda någonstans du tycker är bra. Räkna dock inte med att hon väljer den. Dräktiga katthonor trycker gärna in sig i små trånga utrymmen, garderober är en stor favorit, så stäng alla garderobsdörrar;)

Lycka till!

Mvh Findus och Molly

Håller med ovan om allt utom avmaskningen. Aldrig avmaska en vuxen katt regelbundet om den inte visar symptom på mask. Att avmaska regelbundet är ett toppensätt att göra maskarna resistenta mot medlet.

Jag avmaskar aldrig mina innekatter. Risken att dom får mask är i princip obefintlig, skulle dom ändå få det så är det Banminth som gäller. Fler och fler raskattuppfödare väljer också att avstå avmaskningen av ungarna, är man osäker kan man lämna in avföringsprov och på så vis få reda på om dom ska avmaskas eller ej.
Men det gäller då rena innekatter med kullar.

Jaha, finns det nya rön om avmaskning?

Det här med avföringsprov lät ju interessant, det är ju verkligen onödigt att avmaska om katten inte har mask. Men då borde det räcka med att kolla upp den dräktiga katten, så vet man att ungarna inte har mask när de föds?

Mina katter är helt inne, eftersom de går i avel, så då borde ju risken för mask minska.

Lämnar man provet hos sin vanliga veterinär?

Mvh Findus och Molly

Jaha, finns det nya rön om avmaskning?

Det här med avföringsprov lät ju interessant, det är ju verkligen onödigt att avmaska om katten inte har mask. Men då borde det räcka med att kolla upp den dräktiga katten, så vet man att ungarna inte har mask när de föds?

Mina katter är helt inne, eftersom de går i avel, så då borde ju risken för mask minska.

Lämnar man provet hos sin vanliga veterinär?

Mvh Findus och Molly

Det finns kollamasken lådor till katt precis som för häst och hund, det finns på apoteket:laugh:

Det är alltid säkrast att göra några "stickprover" på alla katterna i början. Det är bara i de stadier katten fäller cystor/mask som det syns i avföringsprovet och det sker inte hela tiden. Kolla mamman och kattungarna så fort kattungarna börjat producera riktig avföring, sedan kan du kolla kattungarna igen innan de ska vaccineras.

Ok, det var ju bra att veta. Men om man har avmaskat sina katter regelbundet(de vuxna med lite starkare som tar all mask, och mildaretill bebisarna) och de är rena innekatter, är väl risken rätt liten att de har mask? Behöver man kolla med avföringsprov i alla fall?
Om jag slutar avmaska nu, de bör vara maskfria, när bör jag börja lämna in avföringsprov?

När kom man på det här systemet? Det verkar ju helt klart bättre än att utsätta katterna för onödiga mediciner.

Mvh Findus och Molly

Det är väldigt liten risk att dina kattungar har mask. Att börja lämna in avföringsprover istället för att avmaska började man väl tänka på i samma veva som man insåg att den oförsiktiga avmaskningsrutinen hos boskap lett till en del problem med resistens. Något man helst vill undvika. Det är dock fortfarande väldigt vanlig med rutinmässig avmaskning av innekatter så det är långt ifrån vedertaget att kolla först och avmaska senare.

Aha, man kanske borde "spread the word" till andra forum då, eller? Det är, kan man säga, mer vedertaget i boskapssammanhang, än i kattuppfödning?

Tack för informativt svar!

Mvh Findus och Molly

Aha, man kanske borde "spread the word" till andra forum då, eller? Det är, kan man säga, mer vedertaget i boskapssammanhang, än i kattuppfödning?

Tack för informativt svar!

Mvh Findus och Molly

Ja, det är nog mer vedertaget att pyssla med avföringsprover bland de som har boskap eller hästar. Kattuppfödare brukar kunna vara rätt envisa och hävda att katter alltid ska avmaskas. "Kattungar" föds med mask heter det (dvs. de får i sig spolmask via modersmjölken) vilket stämmer om mamman är infekterad men det är inte alla katter.

Sol, det du skriver låter högst rimligt. Ska faktiskt försöka mig på med avföringsprover på våra katter.

Många veterinärer har jag hört säga att man ska avmaska katter, särskilt kattungar men å andra sidan har jag hört vissa veterinärer säga att man bara bör mata kattungar med köttfärs...

Tack för infon!

Mvh Findus och Molly

Det finns tydligen en masksort som förekommer hos importkatter, som gör att de katterna de kommer i kontakt med måste avmaskas...vet inte så mycket mer om detta ännu...

Mvh Findus och Molly

Katter som importeras måste avmaskas mot dvärgbandmask men annars känner jag inte till någon mask de tar med sig som gör att man måste avmaska.

Giardia hette det visst. Vet faktiskt inte något om detta, läste om det först ikväll.

Findus och Molly

Jaha, konstigt att det nämndes som en sorts mask. Som att magsjuka och vattkoppor är samma sak...! Men axilur nämndes i sammanhanget, det är väl mot mask? Protozo, som du nämnde, kan väl inte vara så värst förekommande isf? Vad är det?

Jag har aldrig hört talas om det, måste vara vanligare i andra sammanhang än kattuppfödning?

Mvh Findus och Molly

Jaha, konstigt att det nämndes som en sorts mask. Som att magsjuka och vattkoppor är samma sak...! Men axilur nämndes i sammanhanget, det är väl mot mask? Protozo, som du nämnde, kan väl inte vara så värst förekommande isf? Vad är det?

Jag har aldrig hört talas om det, måste vara vanligare i andra sammanhang än kattuppfödning?

Mvh Findus och Molly

Giardia sprids främst via otillräckligt renat vatten (därför är det ovanligt i Sverige) men sedan även mellan katter. Precis som med alla andra smittsamma sjukdomar/parasiter får de lättare fäste i större kattbesättningar. Just giardia orsakar en vattnig och hemskt illaluktande diarré, inte vanlig diarré. Det finns olika typer av giardia, en dödar man effektivt med Flagyl och den andra med Axilur.

Giardia är inte vanligt förekommande här och därför är det nog ganska lätt för veterinärer och ägare att missa just giardia, det är inte det första man misstänker när katten får vattnig diarré helt enkelt. Har man däremot nyligen tagit hem en importkatt bör man misstänka giardia för det är betydligt vanligare i vissa länder. I USA verkar det inte vara särskilt ovanligt alls.

Alltid lär man sig nåt nytt!
Du kan mycket om mycket, Sol:)

Liknande trådar

Katthälsa Har en katthona här hemma som är dräktig. Hon är tre år och ska få en kull för första gången nu. För två veckor sedan tog vi henne till...
Svar
1
· Visningar
2 067
Senast: copernica
·
Övr. Katt Hade beställt sterilisering och tyckte att det var lugnt då vi inte märkt att hon börjat löpa. Innan steriliseringsdatumet började vi se...
Svar
1
· Visningar
773
Senast: nyckelpiga
·
Katthälsa Detta är långt men hoppas att någon orkar läsa. Jag vill gärna ha lite goda råd av er kattälskare. Själv har jag haft många katter i...
Svar
2
· Visningar
2 372
Senast: lis
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar