dräktig eller ej

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare legolaspiggelin
  • Startdatum Startdatum
Sv: dräktig eller ej

Jodå visst har ägaren råd,jag antar att det inte känns intressant med tanke på att hingsten (våran) var gratis och hon tycker väl inte att hon får "tillbaka" pengarna vid en försäljning av fölet.
Ang. hennes fång så är det gräset hon reagerar på.
Ägaren är nog helt införstådd med att fölningar och liknande kan gå snett och kosta pengar,hon har tagit föl på sina fullblod och har två dräktiga fullblods ston hemma nu.Men där har hingstarna kostat en massa pengar,stona är oxå värda ganska mycket så dem är kollade efter konstens alla regler.Jag tycker att det är lika fel som ni att inte kolla shettisen,men jag har mina egna hästar att försörja och jag är bara shettis stoets "sommar mamma".Och jag vill INTE att hon fölar hemma hos mig!Jag har ingen bra plats för henne att föla på och har inte varit med om någon fölning och då är det bättre hon är bland folk som vet mer om hur fölningar kan bli. :)

Hej
De kan gå över året. Min systers halvblod gick 12 månader och en dag. Enligt vetrinärerna kunde hon gått två veckor tiill utan problem innan de satte igång hästen. Tyvärr dog fölet efter tre dagar :cry:
M vH M

Det är sorgligt att shetland inte räknas som lika värdefulla som ett fullblod, de är levande hästar dom också. Tyvärr tycker många så och kanske är det därför så många fölningar på just shetland går fel - ägarna bryr sig inte om att fodra och ta hand om det dräktiga shetlandsstoet på samma sätt som tex ett halvblodsföl bara för att de inte är lika högt försäljningsvärde på dem. För att inte tala om övervakning vid fölningarna, jag tror inte att shetland är någon problemras egentligen med tanke på fölningarna utan att man helt enkelt struntar i att vaka.

Inget riktat mot dig utan mina egna tankar och funderingar! :)

Senast ändrad:

Är den första att hålla med dig om många människors behandling av shettisar!Det verkar vara många som köper shettisar som sällskap till stora hästar,vilket inte passar shettisarna alls egentligen med tanke på bete och sånt.Ikväll hade ägaren ut veterinär för att hennes hästar hostar så fruktansvärt,fullbloden undersöktes och medicinerades men lilla shettisen skulle hon vänta med...!!! :devil:
I vilket fall så har hon snart gått 2 veckor över tiden,vilket jag har förstått här inte är särskilt konstigt,men det finns fortfarande inga tecken på att hon är dräktig.Våran hingst(numera valack)var bara 2 år gammal när dem var tillsammans,kan det vara så att han var för ung? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 273
Senast: Lisa2014
·
Avel Syrran köpte en Islandshäst för cirka 3 månader sedan och idag insåg hon att stoet förmodligen är dräktig då hon har fått en ordentlig...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: superstar
·
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 344
Senast: athena
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 220
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka