Dragsele modell kort

squarepants

Trådstartare
Min flathane älskar att dra när vi är ute och cyklar. Tyvärr spänner han länden och höfterna med den långa nome-selen (Heter det väl? Den som går ända ut till svansen.) och kortar av steget en aning - vilket jag självklart inte vill. Får han springa i en bröstsele eller hurttas Y-sele går det super, han får sitt vanliga härliga steg och är mer tillfreds. Men med bröstselen blir dragläget alldeles tokigt, och med Y-selen ligger det på halsen i princip.

Därför letar jag efter en dragsele som slutar efter bröstkorgen och inte går bak på länden. Finna det någon som ger rätt dragpunkt? Vinkeln på draglinan blir ju uppåt när vi cyklar, jag har midjebälte. Det blir aldrig särskilt tungt för honom då jag hjälper till att trampa, men jag vill ha något som inte felbelastar.

Gärna med breda och fodrade remmar, det gillar han.

(Han spänner sig inte för att han får ont, friröntgad och kollas regelbundet av hundfysio. Han tycker bara det är obehagligt.)

Sv: Dragsele modell kort

Jami hundsport har en cykelsele som är en exakt kortare variant av deras dragsele. Annars om det inte fungerar kanske de där vinthundsselarna som privatpersoner syr upp är bra? Det är som en Y-sele med ett extra band runt midjan och 2 koppelhakar på ryggen.

( från enhär på bukes Blogg:)'
* Länk borttagen av moderatorn *

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en halvnomesele från Jens Hundartiklar som jag använt just vid cykling, det kanske kan vara något?

Non stop har en spårsele, ser ut som deras nomesele men bara "halv". Såg den på en hund som spårade och den såg ut att sitta bra på den hunden.

Vilka bra tips ni kommer med! Fastnade för Non stop-selen, ska hitta någon affär som säljer den så vi kan åka och prova :) Tack alla!

Chika trivs inte heller med alltför långa selar (svårt att hitta i rätt storlek dessutom, särskilt då hon är rädd om sin "shibaknorr".) mn hon är väldigt bekväm i den här:

Från "Trixie"

*kl*
Hur ska dessa selar sitta egentligen? Ska de vara lika tight runt halsen som en vanlig nome eller lösare? Min vovve vill inte heller dra ordentligt i nomeselen men i y-selen tuffar hon på riktigt fint

Jag hade tur och hittade min sele i ett stånd på marknad i västebotten - de hade ett gäng olika storlekar så jag provade mig fram för att hitta rätt till Chika.
För att få rätt storlek om halsen/bringan har jag dock fått spänna ut "bukremmen" nästan så långt det går.... så jag antar att storlekarna är rätt generösa framtill.
Kanske lättare om man har en hund med mycket skuldra och nacke. Min tjej är rätt tanig och jag ville inte att den skulle vara för vid om halsen.

Rätt säker på att det är storlek nummer två jag har.¨

Uhmm... hoppas att det hjälper. ^^

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka