Dragringens placering

Mli

Trådstartare
Förra året köpte jag en loksele som han skulle kunna ha att växa i. Han är fortfarande inte i närheten av att vara färdig, växer just nu så det knakar. Selen passar fortfarande och jag har en hel del marginaler. Men.. igår så tyckte jag att draglädrena såg lite korta ut, att dragringen kanske sitter lite för långt fram. Han är fortfarande under inkörning så jag har inte sett honom i fullt drag än. Men jag testade att hålla emot i svängeln igår för att se hur det påverkade dragringen. Min man sa att den inte är riktigt vid sadelstaden, den ligger nog lite längre fram, typ 5 cm. Hur mkt gör det sen när man hänger på vagn? Gissar på att om draglädret är kort så stör man rörelsen i bogen med skaklarna, men hur kort är för kort?

Har ingen superbra bild på det, men det kanske går att utläsa något ur dessa:

28540778.jpg


28540779.jpg


(jag vet att min ridbana ser för.. hemsk ut :o Den är inte använd på ett par år och ska sprutas nästa vecka.)
 
Sv: Dragringens placering

Ja, lite korta är de nog. Min sele ser också ut sådär nu, med för korta dragläder, det gör ju ingenting så länge man inte drar något större typ vagn, men när man väl börjar köra ska man nog fixa det.
Jag skulle tippa att förutom att skaklarna kan störa om de hamnar för långt fram så kan bukgjorden ta i frambenen, och det blir obekvämt och kan nypas.

Det går att få dem längda hos sadelmakare om man inte vill köpa nytt. Sen vad det kostar, vet jag tyvärr inte.

Kom ihåg att de inte får gå bakom däckelgjorden, då blir de för långa i stället.
 
Sv: Dragringens placering

Draglädren ska vara så långa att uppehållsremmen är lodrät när hästen när i drag.(om det innebär att den är bakom däckelgjorden eller inte saknar betydelse, det beror ju på hur hästen är skapt. Många grövre hästar har långa bogblad och lite rund mage, då hamnar däckeln ganska långt bak medan däckelgjorden ligger lite snett framåt...) För korta läder kan ge skav och vara allmänt obekvämt för hästen, även utan vagn bakom så det är väl egentligen inte att rekomendera.

Som. Vicious säger så kan du få dem förlängda hos sadelmakare som även kan göra dem ställbara vilket kanske inte är fel med tanke på att hästen fortfarande växer...
 
Sv: Dragringens placering

OK, tack för en bra förklaring!
Selen passar bra i övrigt så det kanske är lönt att lämna in den till en sadelmakare då. Behövs hela draglädret bytas ut, eller går det att förlänga? Att ha det ställbart vore ju verkligen toppen. Jag ska ju ändå be sadelmakaren att tillverka en baksele i rätt färg.
Jag undrar hur mkt han mer han kan växa. Antar att det blir ett par cm till på höjden som mest (han är 3 nu) men på bredden kommer det nog att hända saker. Nu börjar det iallafall synas att han är en ardenner, innan såg han mest ut som en grov ponny.
 
Sv: Dragringens placering

Nej att rekommendera är det såklart inte, men om det skadar, det beror ju på hur mycket för korta de är. Använder man selen 5 dagar i veckan kanske det inte är ultimat, men tömkör du 1 dag i veckan och släpar superlätta saker är det ingen fara anser jag.

Ska du ändå lämna in selen så ta ställbara läder, det tjänar man säkert på.
 
Sv: Dragringens placering

Nej visst, någon fara är det inte, det största problemet blir väl egentligen om unghästen blir missnöjd med sin sele iom att den ligger emot armbågen.

Är det i gott skick så bör det gå att förlänga, en variant jag sett är att sadelmakaren gjort likadant som på ett ställbart dragläder, dvs fäst omlott med skruv och mutter, fast på två ställen istället för ett om du förstår hur jag menar? En extra iskarvad bit med möjlighet att länge/korta på bägge sidor...

Det brukar hända MYCKET från 3 fram till 6-7... På alla håll. Min nordsvensk har gått från 155 som 3-åring till över 160 som 7-åring, och grovleksmässigt har det hänt så här mycket mellan 4 och 7...
12633924.jpg

27947247.jpg

Den selen vi måttanpassade till henne som 4-åring (då hade hon mellaninställningarna) växtes ur totalt så nu har vi en ny. (på den äldre bilden ligger selen riktigt illa, det är jag medveten om.)
 
Sv: Dragringens placering

Precis en sån förlängning hade jag tänkt föreslå! Det gör ju också att man kanske inte måste sy ett helt nytt dragläder, vilket borde bli en hel del dyrare.

Lotta
 
Sv: Dragringens placering

Tack för tipset! Det borde funka på min gamla tärnsjösele. Den må vara gammal, men lädret är riktigt fint. Jag har alla inställningarna på det minsta (kanske inte på bukgjorden, men det finns ett par dm till att ta på där) och har även egenhändigt kortat av svanskappan två decimeter. Hoppas att den fortfarande passar om ett par år.
 

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 827
Senast: -Catherine-
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 325
Senast: Ingela_S
·
Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
6 006
Senast: Zab
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 183
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp