Draghund som slutat dra

G

Garpen

Brukar köra drag med min hund på vintrarna, mest för det höga nöjets skull och för att hunden ska få arbeta. Vi är alltså inga proffs som tävlar och så, vill bara ha kul. Ingen pulka, utan bara lina och sele.

Hunden är 7 år så vi har kört i flera säsonger. Hunden tycker det är väldigt roligt och vet inte hur snabbt han ska komma ut i skidspåret!

Till nu i vintras då det från ena träningen till den andra hände något märkligt. Han slutade dra. Bröjade fjanta runt och gå bredvid mig och bakom. När jag stannar till och "frågar vad det är", hoppar han upp på mig och vill ha en massa gos. Kan tillägga att han aldrig hoppar upp på mig annars, det är inte tillåtet, och han brukar inte vara gose-sjuk alls när vi är ute för då finns så mycket annat som är roligare än mattes kärlek.

Vad har hänt? Har det slagit slint och hunden börjat bli senil? Har känt igenom hunden och han verkar inte vara öm någonstans. När han springer lös i skogen har han samma energi och lust som vanligt, så han verkar ju inte ha ont eller vara sjuk.

Känns fruktansvärt trist då detta är bland det roligaste som finns!

Sv: Draghund som slutat dra

Har det hänt något som skrämt hunden?
Om inte så kanske han har ont utan att visa det?
Prostatan kanske?

Men om han har ont när vi kör drag borde han ju ha ont även när han är ute och springer fritt i skogen, och då är han lika energisk som vanligt. Är sig helt lik i alla andra sammanhang utom när vi kör drag.

Det enda som hänt är att eljusspåret slocknade en gång så vi fick köra en bit i mörker. Dock var det månljust och jag tycker inte en sju år gammal och tämligen "världsvan" hund skulle bli så rädd av det att han inte vill utöva ett av hans största nöjen därefter.

Skumt...

Har hunden fortsatt vara rädd för skidåkningen? Det låter ju konstigt om inget har hänt och om han inte har ont någonstans. Mörkerkörning ska inte vara något märkvärdigt för en hund som är van vid det. Hundar har ju betydligt bättre syn i mörker än vad vi har, så även om man själv inte ser så mycket så ser hunden desto bättre. Men ont kan hundar ha utan att det märks. En del hundar är mästare på att dölja smärta eller att de mår dåligt, medan andra piper för ingenting.

Ja, det är verkligen märkligt. Och jag kan inte svara på om det är rädsla, känns mer som något annat som jag inte kan sätta fingret på. Han blir så "gosig", vilket aldrig händer när vi är ute annars. Och att han hoppar upp på mig händer överhuvud taget inte till vardags, för det vet han att han inte får.

Men om han har ont måste det ju vara en smärta som utlöses av draget på skidor, men inte när han springer annars, för då är han sig ju lik. Eller så är det för att han tycker det är mycket roligare och springa lös i skogen och då inte tänker på smärtan alls, men att skidåkningen är mindre rolig och kan skippas om man har ont. Men tycker inte riktigt det håller. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka