Sv: Dragbilar som är billiga att äga?
Fast allt detta förutsätter att man har två bilar till att börja med o den ena till att dra m ibland bara.
Kia sorrento2,5 diesel drar en tillv. 0.79 och bensinaren m 2,4 L motor 1,09. 3 dl mer ger 4,50 kr i skillnad/mil vid bensin/dielselpris på 15 kr.
Sen kostar ju dieseln mer i inköp förstås.
Det som verkar orimligt i ekvationen är att ha två bilar till priset av en, iallafall om den ena ska kunna dra 1700 kg och var bra att köra på vintervägar med tex. Min 940 fick dra 1800 på E-kort, det var en jäkligt billig bil att äga men törstig som attan. Drog nog närmre 1,5 L m släp. Men den var ju inte nån hit på vinterväg om man jämför m 4x4, och den skulle ju ha bra däck den också.
För många antaganden för att beräkningen ska stämma.
I många fall drar inte bilen så mycket mindre diesel (i liter) än bensin när det kommer till de större bilarna. För oss var det mer än 6000 kr/år i skillnad, 6000 kr bensin innan man kommer upp i samma grundkostnad (fasta kostnader) är rätt mycket, särskilt om man räknar med att ha det som bil 2 och endast använda för att dra.
Vi hade helt klart förlorat ekonomiskt på att skaffa motsvarande bil i dieselmodell.
Fast allt detta förutsätter att man har två bilar till att börja med o den ena till att dra m ibland bara.
Kia sorrento2,5 diesel drar en tillv. 0.79 och bensinaren m 2,4 L motor 1,09. 3 dl mer ger 4,50 kr i skillnad/mil vid bensin/dielselpris på 15 kr.
Sen kostar ju dieseln mer i inköp förstås.
Det som verkar orimligt i ekvationen är att ha två bilar till priset av en, iallafall om den ena ska kunna dra 1700 kg och var bra att köra på vintervägar med tex. Min 940 fick dra 1800 på E-kort, det var en jäkligt billig bil att äga men törstig som attan. Drog nog närmre 1,5 L m släp. Men den var ju inte nån hit på vinterväg om man jämför m 4x4, och den skulle ju ha bra däck den också.
Senast ändrad: