Dragbil i branta backar

cello

Trådstartare
Funderar på vad för bil man behöver ha om man ej vill fastna i backen upp till hästars hem.

Bilexempel - en Golf sportscombi fyrhjulsdriven diesel 150 hk.
Transportexempel - Thiel deluxe.
Hästexempel - en på ca 500 kg.

Svårt att beskriva backen exakt förstås, men den är lång, relativt brant med många tvära svängar. Asfalt dock.

Kan den bilen eller liknande funka? Behövs tyngre? Ni som måste köra i branta backar, vad har ni för dragbilar?

Har fastnat med släp i vinterbacke och vill INTE göra om det! Var dock klok och lastade ur innan backen.. Här finns inte samma möjlighet då det blir lite väl långt att gå..
 
Funderar på vad för bil man behöver ha om man ej vill fastna i backen upp till hästars hem.

Bilexempel - en Golf sportscombi fyrhjulsdriven diesel 150 hk.
Transportexempel - Thiel deluxe.
Hästexempel - en på ca 500 kg.

Svårt att beskriva backen exakt förstås, men den är lång, relativt brant med många tvära svängar. Asfalt dock.

Kan den bilen eller liknande funka? Behövs tyngre? Ni som måste köra i branta backar, vad har ni för dragbilar?

Har fastnat med släp i vinterbacke och vill INTE göra om det! Var dock klok och lastade ur innan backen.. Här finns inte samma möjlighet då det blir lite väl långt att gå..

Jag har en Thule excellent. Drar med en LR Discovery v8. Behöver således inte oroa mig för backar. Kör man vägar där man är rädd för att bilen inte ska orka, ska man nog skaffa en starkare bil.
Jag var millimeter från o rulla baklänges i en kurvig uppförsbacke med en kombi m släp för tio år sedan. Bland det läskigaste ever.
 
Jag har en Thule excellent. Drar med en LR Discovery v8. Behöver således inte oroa mig för backar. Kör man vägar där man är rädd för att bilen inte ska orka, ska man nog skaffa en starkare bil.
Jag var millimeter från o rulla baklänges i en kurvig uppförsbacke med en kombi m släp för tio år sedan. Bland det läskigaste ever.

Mmm, hade ju vart gött med något liiite billigare, om det går!
Kombin du körde, var det fyrhjulsdrift? Vad för motor?
 
Min Honda CR-V funkar bra i uppförsbackar med 1500 kg släp och last på 750 kg. Uppför Hallandsåsen får man slänga i fyran dock.. Har ingen turbo utan får gasa i lite extra men det går så fint så ;)
Fyrhjulsdrift, 145 hk, bensin. Min är lite äldre, en -01. Har mycket backigt, inte en meter är rak.

Även uppför i moddsnö och start i backe (har då dubbdäck på både bil och släp). Det är inte värsta värstingbilen men den är riktigt bra för att inte vara bäst ;)
 
Framhjulsdrift är det värsta när det gäller backar tycker jag. När man tagit sig upp för det värsta och backen planar ut får framhjulen sämre grepp och i värsta fall rullar det bakåt. Jag har haft en framhjulsdriven dragbil, aldrig mer.
 
Kan bli på håret att den orkar sig upp, speciellt om det är häst i transporten. Lite fler hästkrafter och mer vridmoment skulle nog behövas. När en 170 hk 4motion Passat får kämpa lite för att ta sig upp för en sådan backe med transport med häst i, så får ju garanterat en 150 hk Golf kämpa ännu hårdare. Sen sa du inget om växellåda, en automatväxlad bil kan ha svårt att bestämma sig vilken växel den ska använda. Vilket resulterar i att det blir lite ryckigt.
 
Greppet spelar imho mycket större roll än motoreffekten. Fyrhjulsdrift är värt väldigt mycket i sammanhanget, och även möjligheten till diffspärr (och/eller kedjor) när det är slirigt. Däcktyp och -skick spelar också stor roll, liksom förarens körskicklighet.
(Förmågan att klättra i backar, med eller utan släp, har egentligen rätt litet med motoreffekt att göra. En av de mest terrängvärdiga och klättrande småbilarna som finns är försvarets numera utgångna Pltgb 903 (Volvo), den har typ 65 hk... :) )
 
LR billig, nja..? Det beror väl på vad man anser är billigt i så fall.
I mina ögon är det en väldigt dyr bil att både köpa och äga (service, reparationer, däck med mera) , så inte jättebillig för alla.
 
150 hk räcker. särskilt med VW.
jag har åkt Passat 140hk med dubbla hästar i släpet på isiga vägar. nemas problemas med 4wd. Knepet är ju att inte börja slira vilket framhjulsdrivna gör.
 
Greppet spelar imho mycket större roll än motoreffekten. Fyrhjulsdrift är värt väldigt mycket i sammanhanget, och även möjligheten till diffspärr (och/eller kedjor) när det är slirigt. Däcktyp och -skick spelar också stor roll, liksom förarens körskicklighet.
(Förmågan att klättra i backar, med eller utan släp, har egentligen rätt litet med motoreffekt att göra. En av de mest terrängvärdiga och klättrande småbilarna som finns är försvarets numera utgångna Pltgb 903 (Volvo), den har typ 65 hk... :) )

Det är ju ändå skillnad om bilen i fråga ska dra upp säg 1500 kg för backen. Då behövs ju ändå en relativt stark bil. Men 150 hk kanske är fullt tillräckligt ändå.

Funderar över LR (som enligt mig iaf är en dyr bil ;) ) och liknande. Den största skillnaden mellan en sån och tex golf kanske är markfrigången (eller har jag helt fel?), vilket jag inte tror att vi behöver, även om det vore gött. Det är som sagt asfalt i backen.
 
Kan bli på håret att den orkar sig upp, speciellt om det är häst i transporten. Lite fler hästkrafter och mer vridmoment skulle nog behövas. När en 170 hk 4motion Passat får kämpa lite för att ta sig upp för en sådan backe med transport med häst i, så får ju garanterat en 150 hk Golf kämpa ännu hårdare. Sen sa du inget om växellåda, en automatväxlad bil kan ha svårt att bestämma sig vilken växel den ska använda. Vilket resulterar i att det blir lite ryckigt.

Manuell!
 
Det är ju ändå skillnad om bilen i fråga ska dra upp säg 1500 kg för backen. Då behövs ju ändå en relativt stark bil.
Eller en tillräckligt låg växel...
Den största skillnaden mellan en sån och tex golf kanske är markfrigången (eller har jag helt fel?), vilket jag inte tror att vi behöver, även om det vore gött.
Jag tror att du dessutom hittar mer terrängvänliga utväxlingar på en LR (iofs beroende på modell), vilket inte är fel när det är brant.
 
Eller en tillräckligt låg växel...

Jag tror att du dessutom hittar mer terrängvänliga utväxlingar på en LR (iofs beroende på modell), vilket inte är fel när det är brant.

Menar du att bilen är lågväxlad? Hur vet man det? :confused:

Fasen, kanske måste det bli en sån där bil som jag aldrig tänkte att jag skulle köpa?? :p
 
Menar du att bilen är lågväxlad? Hur vet man det? :confused:

Fasen, kanske måste det bli en sån där bil som jag aldrig tänkte att jag skulle köpa?? :p

En LR har ju både hög och lågväxel, och tuggar sig upp för vilken backe som helst.
Reservdelar är apbilliga (om man beställer från UK). Service ngt dyrare ja, det är ju mer bil o exempelvis mer volym olja etc som ska bytas.
 
Menar du att bilen är lågväxlad? Hur vet man det?
Alla bilar har växellådor (och grundutväxling) som funkar i landsvägsfart och för "vanlig" körning, men somliga bilar har dessutom särskilda lågväxlar - som @PopcornPlayer skriver ovan. Motorstyrkan handlar mest om hur snabbt man kan ta sig någonstans, med rätt utväxling (och bra grepp) kan man dra oerhört tungt i branta backar även med minimal motor. Många lantbrukstraktorer har inte mer än 80-100 hk, somliga ännu mindre...
Fasen, kanske måste det bli en sån där bil som jag aldrig tänkte att jag skulle köpa?? :p
Det kanske kan bli jättebra! :)
Vi gick all-in och skaffade en dedikerad hästdragbil - en halvstor skåpbil. Transporten går som på räls efter bilen, skillnaden mot en "normalstor" personbil är stor. Bilen får lasta 1230 kg i skåpet så lastvikten är aldrig något problem. Det är oerhört(!) mycket mer praktiskt att packa allt man vill ha med till clinic eller tävling i en skåpbil än i en personbilskombi. Tro mig. Och utväxlingen är helt rätt för tunga släp även i branta backar, trots att motorn inte är jättestor. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp