Dräktigt sto? Mjuk kring slidan.

eldkyss

Trådstartare
Vårt dräktiga sto är debutant och har gått 330 dagar 9 april. Ljuvren växer långsamt men tycker själva spenarna har utvecklats en del på bara ett par dagar. Något som jag också lagt märke till senaste dagarna är att slidmynning och det runt om har svullnat och ser mer elastisk ut. Just förändringen kring slidan brukar de vara tecken på att det är nära förestående? Inom ett par dagar?
 
Vårt dräktiga sto är debutant och har gått 330 dagar 9 april. Ljuvren växer långsamt men tycker själva spenarna har utvecklats en del på bara ett par dagar. Något som jag också lagt märke till senaste dagarna är att slidmynning och det runt om har svullnat och ser mer elastisk ut. Just förändringen kring slidan brukar de vara tecken på att det är nära förestående? Inom ett par dagar?
Har du ingen veterinär du kan rådfråga?
 
Jag har själv ett dräktigt sto och de är första för mig, så jag har inga erfarenheter direkt.
Men jag har läst/ hört att slidan blir slapp och röd när det är nära.
Hoppas någon mer erfarnen svarar :)
 
Jo visst kan jag det. Men min uppfattning är att man kan få mer matnyttiga svar av en van uppfödare. Med tanke på att detta är ett diskussionsforum så känns det som om detta är ett ypperligt ställe att utbyta erfarenheter. Hade hästen vart sjuk hade jag dock kontaktat veterinär.

Svarade pga det inte hade kommit några svar. Finns veterinären som också föder upp och kan svara på frågor trots hästen inte är sjuk.:idea:
 

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 301
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 892
Senast: lundborg
·
A
Avel Mitt sto var beräknad till 9/6 och har än ingen förändring alls i juvret. Alla dräkiga ston jag haft tidigare har börjat växa i alla...
Svar
1
· Visningar
764
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp