Dräktigt sto med smärta i juver

Narcissa

Trådstartare
Mitt ena sto ska föla vilken dag som helst. Hon har dock, vad det verkar, rejält ont i sitt juver. Vi kan inte nudda det utan att hon slår efter oss.
Veterinären har tittat på det och säger att det inte är någon inflammation.
Någon som varit med om detta innan? Jag oroar mig såklart för att hon inte ska släppa nära fölet när den ska dia.
 
Mitt ena sto ska föla vilken dag som helst. Hon har dock, vad det verkar, rejält ont i sitt juver. Vi kan inte nudda det utan att hon slår efter oss.
Veterinären har tittat på det och säger att det inte är någon inflammation.
Någon som varit med om detta innan? Jag oroar mig såklart för att hon inte ska släppa nära fölet när den ska dia.

Det är inte ovanligt. De allra flesta låter ändå fölungen komma fram och dia. Om de inte gör det så är brems ett bra hjälpmedel
 
Det är inte ovanligt alls, det ändrar sig i nästan alla fall vid fölningen.
Så länge inte juvret är varmt och hettar så behöver du inte oroa dig( o det har ju vetten redan konstaterat att det inte är sådant).

Brems tar man till i absoluta nödfall, men jag vet inga fall IRL där det har behövts.
 
Mina ston brukar också bli ömma i juvren i slutet då det trycker på.
ts, om det är en förstagångsföderska så kanske ni behöver hjälpa till att få henne att stå still och ev. hålla upp ett framben när fölet ska dia första gångerna, dvs om hon inte låter fölet gå fram till juvret.
 
Jag var med om ett sto som verkligen inte ville låta sin unge komma till och dia - hon slog efter honom och var rätt knepig. Vi försökte hållla upp ett framben, men det täckte inte - sen med bremsen så gick det bra och så fort hon fattat att när fölungen diade så släppte trycket gick det bra
 
Vår tjej var också riktigt förbannad, behövde man verkligen röra så kunde det funka lite grann samtidigt som hon åt något riktigt gott :)
 
Här kan man icke röra....inga mutor i världen hjälper. Hon är riktigt ilsk! Haha.

du behöver absolut inte vara orolig. Vi har ett sto med åsikten "rör du så dör du" om hennes juver... Hon blir nästan vansinnig bara man tittar på juvret.

Så fort fölet är ute så är denna åsikt som bortblåst...

Då låter hon sig gladeligen tvättas och mjölkas ur :)
Det är bara att respektera och låta henne vara. Är ju inte lönt att reta upp ett dräktig sto i onödan ;)
 
du behöver absolut inte vara orolig. Vi har ett sto med åsikten "rör du så dör du" om hennes juver... Hon blir nästan vansinnig bara man tittar på juvret.

Så fort fölet är ute så är denna åsikt som bortblåst...

Då låter hon sig gladeligen tvättas och mjölkas ur :)
Det är bara att respektera och låta henne vara. Är ju inte lönt att reta upp ett dräktig sto i onödan ;)

Haha, jag hoppas verkligen att det blir som du säger! Tack för de lugnande orden. ;)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Mia_R
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 401
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp