Dräktigt sto med ödem under magen..

A

aenglah

När vi hämtade hem våran nya dräktiga tös i slutet på februari hade hon stora ödem under magen.

Vi har nu haft henne en månad och nästan allt har försvunnit.

Men jag är nyfiken.

Varför får hästar dessa ödem?

Hur blir man av dem?

Är det bara dräktiga ston som råkar ut för det?

MvH Lotta
 
Sv: Dräktigt sto med ödem under magen..

Dom kan få så när dom skiljs hastigt från sina föl, ett sto som jag vet fick ett jätte stort ödem + att hon fick hårda juver...
 
Sv: Dräktigt sto med ödem under magen..

Hur såg ödemen ut ?

Jag har sett ston som snart skall föla med en sorts ödem, men de såg ut som tjocka ådror och gick från armhåla till juver så det var nog mjölk-kanaler helt enkelt.

Annars har jag aldrig sett spontana ödem, enabrt såna som kommit av yttre orsaker.
 
Sv: Dräktigt sto med ödem under magen..

Om man tittade på henne från sidan så såg man var magen borde gå men istället så var hon som riktigt svullen.
Önskar att jag hade bilder men har tappat bort laddaren till kameran :(

Svullnaden började 10 cm från armhållan typ. Juvrena var fulla det gick inte ens att vippa på tutten :P.
Hon har gått 330 dagar 25 april.

Om det nu vore mjölk-kanaler undrar jag varför de gick jämnt över hela magen.
 
Sv: Dräktigt sto med ödem under magen..

Ett av mina gamla avelsston fick stort ödem under slutet av sina dräktigheter. Det började fram mellan frambenen och fortsatte under hela magen. Kändes nästan som en hård platta under skinnet ca 2 cm tjockt, täckte undersidan av henne i bredd, stort som attan alltså.
Inte ovanligt enligt veterinären och stoet verkade inte ha besvär av det.
 
Sv: Dräktigt sto med ödem under magen..

Den sortens ödem som du beskriver hade mitt sto veckorna innan fölning. De gick bort omkring fölningen, minns inte exakt för det var så mycket annat att tänka på då;)
 
Sv: Dräktigt sto med ödem under magen..

Som andra redan skrivit, det är ganska vanligt, många ston får det återkommande vid varje dräktighet och det verkar absolut inte som om de har några problem med det hela alls.
Skulle vara intressant att veta av vilken anledning de uppkommer....
 
Sv: Dräktigt sto med ödem under magen..

Hej Lotta!

Mitt sto fick en "korv" som löpte under magen ca 3 veckor innnan fölning.
Har sett liknande på en märr som INTE var dräktig, på henne var den konstant.
Tror inte det är ngt farligt, min teori är att det är när fölet byter läge till "startposition", men det behöver inte ligga ngn sanning i det.

Li
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 547
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 602
Senast: Skjøldur
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 401
Senast: caballus
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp