Dräktigt sto efter olycks

skorpannorpan

Trådstartare
Hej
Jag skulle vilja låna lite av er kunskap. Det är så att vi i stallet har ett sto som är dräktig på ca 50 dygn. När hon precis inseminerats hände en olycka och hon blev väldigt kass, hade hög temp, hög puls och opererades så hon hade diverse mediciner i blodet. Hon var på sjukhus ca 2 v så hon tappade alla muskler men trots allt detta lever och frodas det en liten plutt i magen. MEN, å detta är då min fråga, nu så är hon trött. Hon sover mkt mer än hon någonsin gjort innan. Ligger tom i hagen å det han hon aldrig gjort. Min tanke är att det tar på henne med fostret då hon är så smal fortf och att hon fortf läker. Hon har ingen feber eller liknande. Hon är fortf stel å lite obekväm efter olyckan men det blir bättre å bättre. Annars mår hon bra och äter som hon ska, hon får ganska mycket mat såklart men äter allt. Inget konstigt utöver att hon ligger å Sover. Va tror ni? Är det konstigt eller "normalt" efter omständigheterna?
 
Jag tycker det låter normalt efter omständigheterna, men det viktigaste är väl vad veterinären säger. Hur ser blodvärden etc ut?
 
Jag tycker det låter normalt efter omständigheterna, men det viktigaste är väl vad veterinären säger. Hur ser blodvärden etc ut?
Allt ser bra ut. Hon har varit på täta återbesök. Men man blir ju ändå fundersam. Är så omvälvande alltihopa. Från att insem, till att tro vi ska förlora henne till att inse att hon fortf är dräktig. Även om vi tänker att det nog inte är konstigt så är vi lite rädda för att vara positiva eller tänka på det positivt efter allt.
 
Fostret har inte direkt börjat påverka henne, så att hon är trött, tunn och hängig beror på olyckan och operationen. Fostret/fölet kommer inte att börja påverka henne fysiskt när det gäller mat och hull förrän i slutet av dräktigheten när det är runt åtta månader. Så det är jätte bra om hon har fått hullet innan dess.
 
Fostret har inte direkt börjat påverka henne, så att hon är trött, tunn och hängig beror på olyckan och operationen. Fostret/fölet kommer inte att börja påverka henne fysiskt när det gäller mat och hull förrän i slutet av dräktigheten när det är runt åtta månader. Så det är jätte bra om hon har fått hullet innan dess.

Det kan ju dock påverka hormonellt så hon därför är lugnare. Kanske inte trött men mer lugn, och känner av tröttheten efter allt det andra mer. Vilket i så fall är bra, att hon tar sig tid att vila.

Min boxvandrare var det som om någon tryckt på en knapp på så fort hon blev dräktig. Vandrade inte ett steg. Blev överlag väldigt lugn, nästan sävlig. Gick mest runt och mös och såg salig ut, lite i sin egen bubbla. Aldrig sett sådan stor och tydlig reaktion förr, särskilt inte så tidigt. Men från ungefär 15 - 20 dygn så som om någon tryck på en knapp förändrades beteendet.
 
Mitt sto är också så, alltså inte den skadade utan en annan. Kan säga om hon är dräktig eller ej innan veterinären ens kollat 16 dygn :-). Kan ju vara likadant för denna damen, det är hennes första så vi vet ju inte hur hon är när hon är dräktig.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 547
Senast: Whoever
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 361
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp