dräktighets % om man sprutar igång stoet?

misen

Trådstartare
ja e de någon skillnad i hur troligt de e stoet tar sej om hon kommer in själv i brunst eller om man sprutar igång brunsten?? alltså e de större chans hon tar sej om hon börjar brunsta själv eller e de sak samma?
 
Sv: dräktighets % om man sprutar igång stoet?

Jag vet inte om det är sprutan som är orsaken, men jag har ett sto som aldrig har blivit dräktig när hon har sprutats. De gånger hon har blivit dräktig har varit på naturliga brunster.
 
Sv: dräktighets % om man sprutar igång stoet?

Min lilla pålla visse sig ha "fulbrunst" bär hon skulle betäcks förra året. Vi fick åka hem å sen sprutas igång, tyvärr var detta en supersnabb brunst som kom å försvann över helgen :meh: så hem igen å sprutas igång igen med högre beredskap. Tog sig på första försöket utan problem. Så det var inte av betydelse för oss/henne. :)
 
Sv: dräktighets % om man sprutar igång stoet?

På "min" seminstation sa dom iaf att det inte alltid blir ägglossning när man sprutar igång dom.
 
Sv: dräktighets % om man sprutar igång stoet?

Att de stannar upp för evigt?
Däremot är det inte alltid sprutan gör verkan, och då beror det på att man sprutat för nära den senaste ägglossningen, så den gulkroppen bromsar för mycket.
 
Sv: dräktighets % om man sprutar igång stoet?

Mitt sto är betäckt 2 ggr och sprutades igång bägge åren pga att hon "fastnat" i brunstcykeln.
Första året tog hon sig på första försöket. Andra året tog hon sig på försök 2. Hade den veterinär som sprutade henne gång 1 år 2 sprutat när jag ville och inte väntat 2 veckor hade nog sannolikheten att hon tagit sig på första brunsten varit större. Tyvärr var detta långt hemifrån så jag hade ingen större möjlighet att välja vet. Jag kontaktade annan veterinär närmare hemma till andra försöket och fick med kompetent hjälp till en bra brunst. Hon kördes iväg till hingsten dagen efter att hon blivit sprutad. Hon kanske hade kommit igång själv den brusnten men jag vågade inte chansa iom att den veterinär hingsthållaren använde verkade väldigt negativ till att spruta igång stona.
Om stona inte går i brunst ser jag det som smartare att spruta direkt än att vänta och vänta. Om de inte går i brunst är ju sannolikheten för en dräktighet 0 och ingen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 432
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 316
Senast: Mabuse
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 979
Senast: Karro-Lina
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag in såg nyss en sak som nog många kommer att tycka att jag är helt dum i huvudet för. Men om avel och sånt alltså med hästar eller...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
3 258
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp