dräktig eller inte ???

token

Trådstartare
Har precis varit och hämtat ett sto som kan vara dräktig. Säljaren sa att hon gått med hingst i höstas ett par månader. Däremot så brunstade hon i noovember och även nu sa hon....Jag har inte sett henne brunsta än på dom timmarna vi varit hemma...men..men

Hur skulle ni gjort??? åkt till seminstation o kollat henne??? Hur sjutton kollar dom dräktighet när det gått så långt?? antar att ultraljud inte går eller??? är det blodprov som gäller???

Brukar väl inte vara så vanligt att dom brunstar om dom är dräktiga heller....
 
Sv: dräktig eller inte ???

Ta ut en erfaren veterinär som gör en rektalundersökning.
 
Sv: dräktig eller inte ???

Ta ut en erfaren veterinär som gör en rektalundersökning.

ja det kanske är det bästa. Ska bara ha tag i en vettig veterinär då först.....har himla dåliga erfarenheter av dom som åker ut här faktiskt.
Finns en som är ok så får kolla med honom. Annars blir det väl till o åka till seminstation.... men dom kan känna om hon är dräktig??
 
Sv: dräktig eller inte ???

Beroende hur långt gången hon är så är det rektal, ul eller blodprov.
 
Sv: dräktig eller inte ???

En erfaren veterinär kan känna på livmodern om stoet är dräktigt och ungefär hur långt gången hon är.

Lägger till att mitt sto har brunstat i flera av sina dräktigheter men inte lika kraftig som när hon inte varit dräktig. Eftrersom ditt sto är nytt för dig förstår jag att du inte vet hur hon brukar brunsta i vanliga fall.
 
Sv: dräktig eller inte ???

ja det kanske är det bästa. Ska bara ha tag i en vettig veterinär då först.....har himla dåliga erfarenheter av dom som åker ut här faktiskt.
Finns en som är ok så får kolla med honom. Annars blir det väl till o åka till seminstation.... men dom kan känna om hon är dräktig??

Holländarna i Munkfors har ju ganska gott rykte.
 
Sv: dräktig eller inte ???

Flera av mina ston kan visa brunst även som dräktiga. Framförallt ett av dem brunstar rejält.
 
Sv: dräktig eller inte ???

Ska du dräktighetundersöka ett sto så välj en seminveterinär, som vet hur ett ultraljud fungerar.
 
Sv: dräktig eller inte ???

Ska du dräktighetundersöka ett sto så välj en seminveterinär, som vet hur ett ultraljud fungerar.

ja det verkar ju vara smartast...då är ju egentligen bäst o åka till seminstation....Finns ju eklunda i örebro också. Där vet jag att dom är bra.
kanske skulle stoppa henne i trailern o åka med henne till veckan då....hon ska vaccineras också, borde väl dom kunna göra där också kan man tycka.
 
Sv: dräktig eller inte ???

Nu har jag bokat tid för att kolla damen :) Nästa fredag vet jag om det blir nån bebis eller inte.
Blev en veterinär som jobbar på seminstation och är duktig.
 
Sv: dräktig eller inte ???

Nope det var hon inte :)
ska jag va ärlig så tror jag inte detta sto passar till avel heller....
Hon är alldeles för nervös och rastlös. Var säkert dräktig och kastat..
Nu rids hon dagligen i stället men får väl se om hon blir kvar här. Passar inte mig tyvärr, är alldeles för het.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 784
Senast: AraSlei
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 979
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 349
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp