Dräckrapp, eselmaul, muskatskimmel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare moiran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 169

moiran

Trådstartare
Jag satt och läste gamla papper om svenska varmblod och lade märke till några färgbeteckningar jag insåg att jag inte har en susning om vad de kan betyda. Finns det månne någon här som har koll, eller som vet var jag ska söka efter svaret? :confused:

Dräckrapp -
Eselmaul - svartbrun? det betyder ju "åsnenos" på tyska, men verkar beteckna en färg snarare än ett tecken.
Vargblack -

Har vidare insett att man aldrig nämner "fux", däremot "leverbrun", "ljusbrun", "castaniebrun" osv. Gjorde man ingen skillnad på det vi idag kallar fux och brun i skiftet 1700-1800?

Sv: Dräckrapp, eselmaul, muskatskimmel

Åsnor har väl ljusa mular, kan inte detta vara ett uttryck för hästar med "mjölkdoppad" mule?

Men det anges som färg, inte som tecken... Och då tänkte jag svartbrun, för de har ju oftast ljusare nosar.

Jag vet att det finns en lista med förklaringar över äldre namn på färgerna i boken "Hästens färger" av Bo Furugren, men typiskt nog kan jag inte hitta boken i röran här hemma... Jag får försöka att leta lite till så kanske jag hittar den.:angel:

Då skulle jag gissa på ljusbrun för de har ju ofta mjölig nos. Typ russfärgad...

ingen av dessa färger finns med i denna bok vad jag såg när jag tittade igenom den snabbt.

Vargblack, kan inte det vara musblack kanske? Har det funnits på varmblod överhuvudtaget?
Muskatskimmel tror jag är flugskimmel men är inte hundra.

OK! Då behöver jag inte leta mer efter den…

Jag tittade däremot i Wrangels ”Hippologia” från 1906 och där fanns en mängd olika skimlar och blacka färger men ingen av de som TS tar upp nämns. Däremot hittar jag muskotskimmel, men det kanske bara är en slump att det skiljer en bokstav? Så här står det om muskotskimmeln iaf: ”Gult hår, blandadt med svart och hvitt, så att hårbeklädnaden erhåller en om skärytan af en muskotnöt påminnande, i olika toner spelande färg. Man och svans i början svarta, sedan ljusare.”

Jag ska kika i några fler böcker för att se om jag kan hitta något.

Under ett stycke om bruna hästar hittar jag detta om eselmaul i "Hästen - dess natur, skötsel och vård" av Nauckhoff, 1896:

"Slutligen benämnes den med matt, svart färg smutsgul omkring nosen och i ljumskarna, Eselmaul."

Är det då kanske mörkbrun/svartbrun som menas?

:bow: Tack så jättemycket för era efterforskningar och litteraturhänvisningar! Jag tycker sånt här är jätteintressant, så läser ju gärna mer... :)

Muskotskimmel är nog samma som muskatskimmel - det är ju någon som suttit och tydit 1700/1800-tals-skrivstil, och det kan väl vara nog så svårt... :D

Eselmaul låter lite svartbrunaktigt, tycker jag. Jag undrar vad muskotskimmel kan vara för färg med dagens termer?

Någon som vet något om huruvida man inte gjorde skillnad på fuxar/bruna runt skiftet 1700-1800? Eller om det helt enkelt var så att fux var synnerligen ovanligt runt den tiden på de svenskfödda hästarna?

:bow: Tack så jättemycket för era efterforskningar och litteraturhänvisningar! Jag tycker sånt här är jätteintressant, så läser ju gärna mer... :)

Varsågod! Visst är det kul? Man lär sig också en del själv när man sitter och bläddrar i böckerna.:)

Jag undrar vad muskotskimmel kan vara för färg med dagens termer?

Efter stycket om muskotskimmeln (och en hel radda av andra skimmelsorter) stod det: "Samtliga dessa skimlar med blandad hårfärg äro svarta, bruna eller fuxiga då de komma till världen och blifva först så småningom hvita."
Dessa räknas väl enbart som avblekbara skimlar idag, eller? Någon mer färgkunnig än mig får gärna flika in.;)

Däremot hittar jag muskotskimmel, men det kanske bara är en slump att det skiljer en bokstav? Så här står det om muskotskimmeln iaf: ”Gult hår, blandadt med svart och hvitt, så att hårbeklädnaden erhåller en om skärytan af en muskotnöt påminnande, i olika toner spelande färg. Man och svans i början svarta, sedan ljusare.”

Det där låter som gulbrun konstantskimmel? Om det finns någon sådan färg:)

Varsågod! Visst är det kul? Man lär sig också en del själv när man sitter och bläddrar i böckerna.:)

Jojo, jag blir så himla fast när jag intresserar mig för något också. Sitter nu och klurar på om jag kan sälja min gamla kurslitteratur tillräckligt dyrt för att kunna investera i en "Hippologia"... De var inte så där jättebilliga. Alternativt kanske låna från biblioteket, såg att den fanns där... Jag får klura lite. :)

Jo, tyvärr är en del av de äldre böckerna ganska dyra, så det kan nog vara smart att låna dem på biblioteket först och se efter om man tycker det är värt att spara ihop pengar till.:)

Med tanke på vad jag citerade i mitt förra inlägg så borde det inte vara en konstantskimmel utan en avblekbar.
Missade det inlägget, men tycker det verkar konstigt om hästen reggas med en färg för att sedan bli vit, men det gjordes kanske så förr. Nu skrivs det väl "skimmel(född brun)" eller "konstantskimmel"?

Missade det inlägget, men tycker det verkar konstigt om hästen reggas med en färg för att sedan bli vit, men det gjordes kanske så förr.

Jo, jag tycker också att det är lite underligt, för det känns ju minst sagt onödigt med att beskriva en hel massa nyansvarianter när hästen som sagt efter ett antal år ändå har blekt av. Men det var mycket som var konstigt förr i tiden, så jag är inte helt förvånad.;)

Nu skrivs det väl "skimmel(född brun)" eller "konstantskimmel"?

Jag har också för mig att det är så.

*kl*
Undrarns just vad konstantskimmel kallades "förr i tiden"? (gamla färgbenämningar är kul:))

Dräckrapp, fanns den med i din bok?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka