Dra upp händerna över hästens huvud vid halt?!

C

Candykills

Nu blev jag så nyfiken, förvånad och fundersam.
Såg en person rida förbi. Hon eller han Travade några meter, gjorde halt. Travade igen - Halt.
Inget speciellt med det.

MEN i samband med att hästen stannade så drog ryttaren upp händerna (med tyglar antagligen) rakt upp i luften så händerna hamnade i höjd med hästens huvud eller straxt ovanför. (hästen hade huvudet ganska högt öht)

Jag såg det på avstånd så jag vet inte om personen drog i hästens mun eller bara lyfte händerna..
Hästen kan ha varit någon slags varmblodstravare.. Om det är av betydelse..

Men iallafall, Vad är det för teknik? Varför gjorde han eller hon så?!

Sv: Dra upp händerna över hästens huvud vid halt?!

intressant, vi gjorde nämligen ungefär samma sak på en ridlektion jag och min häst var med på för några veckor sen :laugh:

fast vi skrittade på långa tyglar och så höjde vi händerna rakt upp, fick inte ta dem bakåt. Hästarna lyssnade väldigt bra på detta och man behövde inte ens höja händerna så man "kände bettet" utan hästen stannade ändå :)

vet inte varför vi gjorde det men det kändes som ett skonsamt sätt att stanna eftersom man inte behövde ta hårt i hästen, men är ju inget man gör på en dressyrtävling direkt :cool:

tror vi mest gjorde det som en övning för att lära oss att man inte behöver joxa eller dra bak händerna för att hästen ska stanna :)

Om det är en travare som precis ska påbörja sin omskolning så är det ett jättebra sätt att träna bromsen. Travare (åtmisntone endel) är tränade att ligga på ännu mer om du tar i munnen på dem så där fungerar det inte att sitta och dra. Har själv använt den metoden i början. Sedan ju bättre det går ju mindre hjälp ger man självklart.

Om det är en travare som precis ska påbörja sin omskolning så är det ett jättebra sätt att träna bromsen. Travare (åtmisntone endel) är tränade att ligga på ännu mer om du tar i munnen på dem så där fungerar det inte att sitta och dra. Har själv använt den metoden i början. Sedan ju bättre det går ju mindre hjälp ger man självklart.

Jasså, då var det antagligen just så! Tyckte som sagt hästen såg ut som en travare med sin smala hals osv.. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej, jag har ett sexårigt sto och har haft henne från att hon var tre. Från att vintern efter att hon fyllt fyra har hon betett sig lite...
Svar
7
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 242
Senast: Kristall10
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka