Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
kan man dra av skorna själv? och hur gör man i så fall. Min hästs ena framsko har sprukigt mitt på, och borde tas av, får ut hovslagaren nästa vecka, så undrar om jag skulle kunna ta av den själv innan dess? känns inte så bra att hon går med en trasig sko
Min förra hovis, utbildad och noggrann, frågade jag en gång om det och han sa att jag kunde dra av skon själv men hört nån annan som sagt att man kan dra sönder hoven - men kan ju bero på hovkvalitén
Man slår upp nitarna med hammare och nitjärn, sedan drar man av skon med en bräcktång.
Har man inte nitjärn och bräcktång så kan man till nöds använda en slö morakniv istället för nitjärn och bräcka lös skon med hjälp av hammaren. Viktigt är dock att man bräcker skon bakifrån och fram, absolut inte åt sidorna.
Drog av ena framskon på min kille som satt på sniskan och hängde kvar i tre sömmar bara på ena sidan. Bände upp sömmarna på utsidan av hoven och använde sen en hovtång för att dra ut sömmarna och få loss skon.
Du måste få av skon omedelbart, att gå med en böjd eller knäckt sko kan ge rejäla problem!
Jag brukar klippa av nitarna med en avbitartång (vid hovväggen) och sen drar jag ut sömmen underifrån. Avslutar alltid med att raspa hovväggen så den är rundad och fin för att undvika att den trasas sönder.
Vet inte om det finns någon "korrekt" metod, men jag har iaf aldrig brutit av minsta lilla del av hoven med min metod, så den funkar iaf.
vill tillägga att när du drar av den så dra tex höger sida mot vänster, inåt hoven, För drar du skon utåt så är risken stor att du gör sönder en del av hoven.
min hovslagare visade hur jag själv kunde göra och då raspade han sömmen på utsidan och drog sen ut en o en söm och tog loss skon. enkelt och smidigt (har dock inte behövt plocka av nån sko för nu sitter dom kvar)
tackar för alla svar, jo, skon måste nog bort, men viste inte hur jag skulle göra igår. en avbitartång har jag, och sedan är det väl att försöka lirka loss den, kanske det är lättare om man får bort alla sömmar först. tror jag skall testa på en hel sko innan ( de skall ju i alla fall bort på tisdag)
Är det viktigt att raspa efter? hittar nog tyvärr inget grövre än en nagelfil
Viktigt att när man bräcker av skon ska man bräcka mot tån!
Att raspa efter förhindrar att hoven flisar sig men det brukar gå bra utan också, senast min häst tappade bakskorna hittade jag ingen rasp (nytt stall och glömt mina i det gamla) men det gick bra iaf, då går han dock på gräs.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.