dra av en sko utan bra grejer

snigelfarmor

Trådstartare
hej, nån som kan berätta för mig hur jag ska dra av två bakskor utan proffsgrejer?

Jag testade att knipsa av alldeles intill utgången, men de satt lika bra för det. :) på en annan häst obs..

Bakgrunden är lång, så jag skulle mest bara vilja ha nåt bra tips på vad man kan använda istället för en sån där..sömöppnare ?

Vilka sömmar ska man börja med, och vad är bäst att dra med i skon? Hovtång? tång?

/jenny

Sv: dra av en sko utan bra grejer

Det går med en vanlig hovtång utan att "öppna" sömmen. Men sen beror det på hovslagaren oxå. Vissa nitar så in i bomben hårt. Försök att hitta en hovtång med så långa skänklar som möjligt och måste du räta ut sömmen försök med en morakniv och hammare, försiktigt.

Jag införskaffade en billig hovtång från börjes, för en hovtång eller liknande med (du kanske kan hitta nån stor tång i garaget) måste man ju ha för att ha kraft att dra av skon... Sömmen brukar jag räta upp längst ner med skruvmejsel eller liknande, annars knipsar jag av den närmast hoven så slipper jag "böja upp"..
Brukar dra lös ett par sömmar med hovtången, så blir den ännu lösare sedan drar jag av hela skon...

Jag bad hovslagaren lära min sambo. :angel:
Han tar en vanlig morakniv och hammare och knackar bort sömmen med. Sedan en hovtång och lossar skon (mot tån).
Min skotappar-kung har så dåliga hovar att halva hoven följer med skon av om man inte knackar bort sömmen först. Efter ett års kämpande har nu skorna suttit kvar hela perioden om dom inte lossar tills på torsd.
Min hovis är värd sin vikt i guld. :bow:

Jeg dro av et par sko med en vanlig hammer en gang. (De var akkurat så løse at jeg ikke ville at hesten skulle gå med dem frem til hovslager kunne kome, noe som pleier å ta tid...) Det gikk greit, men det var kanskje ikke det helt ideelle redskapet.

Försök vika ut sömmarna med något, kan gå med en liten tång om de är långa. Ta tången, greppa runt skon på ena sedan och böj till inåt mot hoven (inte utåt för då kan sömmarna bryta sönder hoven något när de är på väg ut). Knacka tillbaka skon på plats igen och dra sedan upp sömmarna en och en.

Hehe.. har lärt mig av bitter erfarenhet. hovtång funkar bäst - knipsa eller räta ut sömmen på utsidan om hoven, sen kan man dra sömmarna med samma tång. fortfarande inte helt smidigt men man har en sportslig....:) lycka till!

använd stämjärn, i värsta fall en bred platt skruvmejsel, och hammare och räta ut sömmen med. Sen kan du använa stämjärnet t att vidga mellan sula och sko, från trakterna och framåt. När du fått en glipa så bankar du tillbaka skon (inte sömmen) och då sticker sömhuvudet upp en liten bit och du kan dra ut den. Fortsätt tills du fått av skon.

Senast ändrad:

Nu är skorna av! gick på 15 minuter. vek upp sömmen, de som gick med baksidan av hammaren. då stod hästen på alla fyra. sen knipsade jag av med hovtången, och sen drog jag ut skorna med en skruvmejsel och då lossnade sömmen så pass att jag med hovtången kunde dra ut dem. svårast är längst fram i tån..
Sen verkade jag alla fyra hovarna plus boxgrannens ponny och guuud vad svettigt. Dessutom måste hennes hovar nu verkas 1 gång i veckan tills övergångsperioden är "över" och hon får tillbaka sina fina hovar. och det blir ju inte kallare precis :)

Äntligen är våren här! Skönt att slippa ha skor på hästen, nu får jag bara hoppas att övergången går bra!
Tack för alla tips, det gjorde så jag vågade gå ut o dra av dem istället för att vänta på hovslagaren. /jenny

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 121
Senast: cassiopeja
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 434
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 417
Senast: cassiopeja
·
Relationer Hej. Ni har säkert läst dom andra trådarna där jag berättar att jag blev dumpad för snart 3 veckor sedan. Dumpad av honom som jag trodde...
Svar
9
· Visningar
2 520
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Kattbilder #10
  • Guldfasanerna