Dponny som Stor häst?

L

litet_a

Hur funkar det om man börjar tävla D-ponny som storhäst? Är det bara att anmäla och starta med vanlig licens osv. Och kan man börja rida honom själv som ponny igen? Hur fungerar det? Kan man tävla den som ponny ena helgen och nästa ställa upp i en storhäst tävling?
D-ponny ägare :confused:

Sv: Dponny som Stor häst?

om man har startat sin ponny i storhäst klasser får man inte starta i ponnyklasser igen men bara om man byter ägare/ryttare.

Dessutom får man bara tävla sin ponny som häst om man är över 18 år, i alla fall i hoppning.

Du måste fylla minst 19 för att få starta ponnyn i hästklasser. För att ponnyn sedan ska få tävla ponnyklasser igen måste det det blir ett ägarbyte och/eller ryttarbyte (nya ryttaren ska helt disponera ponnyn under minst sex månader).

Undantag är D-ponnyekipage som i dressyr har minst sex placeringar i klasser med öppna, sluta och enkla byten. De ekipagen får starta i Msv B dressyr på regionala hästtävlingar och då på ponnylicensen. Finns det en LA-klass på den hästtävlingen får de starta den också, men de får inte starta bara LA-klassen. Dessa ekipage får även fortsätta tävla ponnyklasser.

Hej..
Jag fyller 18 nästa år och jag förstår inte rikitigt det här med vilka klasser man får tävla sin ponny i när ryttaren är över 18, skulle någon kunna förklara för mig?? :)

På lokala tävlingar, vilka klasser får jag starta?
Måste jag anmäla någonstans, typ ridsportförbundet, att min ponny tävlas som häst?

Hälsn/Emelie

Så man kan tävla D-ponny som stor häst..fast den inte e maxad?i så fall är det ju kanon!visste jag inte..

På lokala tävlingar är det väl aldrig högre klasser än 1,10 m? Du får i alla fall starta 1,20 m. Du löser en ny licens även om du bara ska tävla på lokal.

Min syrra tävlar våran c-ponny som häst. Visserligen är han maxad c, men det som begränsar är hur ekipagen klarar avstånden. Kommer han rätt in i en kombination på hästavstånd så klarar han den galant! Så vi börjar förstå varför han tyckte det var jobbigt att hoppa kombinationer på c-ponnyavstånd. :D

Hej igen..

glömde säga att det var i dressyr som frågan gällde..
Du kanske vet det oxå?

Tack iaffalfall! :)

Oj... Dressyr är ju annars. Där får du ju tävla vissa klasser som häst redan idag. Jag tävlar aldrig dressyr och har ingen koll faktiskt. Sorry...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
831
Senast: Bison
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 231
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar