Döv hundtråden

pepp

Trådstartare
Finns det någon mer härinne som har döv hund?
Tänker att det kan vara kul att dela med sig av tips och trix :)

Min gamla är helt döv sedan något år tillbaka. Lär alla mina hundar teckenkommandon i kombination med röstkommandon så hit, stanna, stanna kvar etc funkar fortfarande. Den anpassning jag fått göra är att koppla upp i riktigt god tid inman man kommer fram till en väg exempelvis, eftersom det kan vara svårt att få kontakt med hunden innan den självmant tittar på mig. Ska tilägga att hunden är helt viltren och ointresserad av andra hundar, och alltid söker kontakt med mig vid exempelvis möte med någon annan.

Jag har en döv boxer. Det finns ett valpintyg på att han hör men när jag fick honom när han var runt 10 månader var han tvärdöv.

Min numera avlidna hund var döv de sista åren, men levde ett vanligt hundliv ändå. Hon var väldigt följsam av naturen och trots att jag inte direkt hade lärt in tecken förstod vi varandra så bra att det sällan var problem. Det enda som var bekymmer var när jag skulle rida med henne, då fick hon ha ett halsband som pep högt när jag skulle ha kontakt, till slut funkade inte det heller så då fick hon inte följa med på de långa rundorna längre. Men jag funderade på att köpa vibrationshalsband till henne, tror det hade funkat super eftersom det enbart handlade om att jag ville att hon skulle titta efter mig när jag ville ha kontakt.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
797
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: MML
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
748
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023