M

Mumin69

Hejsan!..Hittade hit,platserar jag nog rätt hit, är en hsk kvinna.
Som söker en dressyrtränare åt min häst halvblod och mig..( hopphäst)
Vet ni någon inom Stockholm län som kan lite teckenspråk eller är vana vid döva/hsk och ge lektion...och hjälpa..
Tacksam för hjälp och svar... känns som ingen vågar ta emot oss Trots bara Vi inte hör... Har ridit många år och äger en bra häst.. som blir 8 år nu och haft honom from 2 åring...
Sköt om er alla kram/Mumin...

Sv: Döv/Hsk

du skall kntakta Teckenryttarna..finsn kanske på nätet?

någonstans ringer en klocka om Kristian Von Krusenstierna.. prata me dhonom o hör om han kan ngt,vet ngt.

Kan du inet få tolk till sådana aktiviteter?

Jag har flera ggr tänkt jag skule lär amig det språket,dels för tat det r ett vackert språk,dels för att jag blir vansinnig när jag inte ser vad de andra pratar om på kurserna;)

Thina

Hej du.. Kristian känner jag till ( Ågesta) där har min kompis ridit.
Men via tolk..
DET är jobbigt ha tolk med... SÅ tolk får springa med hela tiden ' ler*

Jag skulle helst gärna ha direkt kontakt med tränare/instuktör när man tränar och den kan visa.. VIA tolk blir det inte detsamma..
HUM.
Ja lär du dig teckenspråk. Jag brukar kalla det för " levande Händer"

Jag skall kolla vidare..Vet att mälarhöjden hade förut en " tjej" som jobbade för unga döva barn som ridledare...

Men kollar runt .Tack för tips :0)

tja,du vet hurd et är med oss skröppel o skröppel intresserade;)

vi ärju inte så många

(och förrestenPMA inte ntressnat information bara till en person,skriv gärna indet även til lmig för hjjag får otroligt många förfrågningar från alla möjliga o jumer info jaghar,desto bättre kan jag hjälpa)

jag rä ju så vitt jag vet en av de yttest få instruktörer i rullstol,och har faktiskt inet hlört talas om ngn som är flytande i teckenspråk.

Pratsde dock med en instruktör i helgen(nina keskiltalo) som jag vet är duktig o har haft hsk elever.

intressant upplevlese,för man få rvara snabb,precis som du säger

en idé jag fick var helt enklet en röd flagga,den uppfattas även i ögonvråno kan indikera att instktören behöver säga ngt

undrar just hur¨våra hundförare gör när de är ute?

spännand eutmaning onekligen

själv är jag rätt bra hsk på ena örat,men med rejäl röst på instrktören går dte ju oftats bra.

lycka till!

Thina

Hejsan Thina...

Ja jag fick en mail av moderatorn, man får inte lägga " annons" här och förfrågan om Tränare runt om STHLM..*Hum*..
Därför blev det att pma istället..

Ja Nina Keskitalo var finns hon?. Det låter intressant..

Ja med flagga ja det är bra ide, om instuktör vill prata. Viktgast för mig är att Instuktör ger tips o råd hur man rider sen man försöker igen och sen instuktör stoppar den ryttaren o förklarar. Där och så här..
Det är många döva barn/ungdomar o vuxna som vill rida.. men de önskar gärna en Teckensråk kunning tränare/ridldedare som kan hålla lektion.. Det är krävande jobb eftersom dessa människor inte hör.

så det är bra ha max 5-8 st i gruppen och rida..

Ang hundförare.. Har själv egen hund som jag lärt teckensrpåk på honom.. samt min häst kan förstå mina tecken kommunikkation under longering...

Brukar visa hand under longering Halt " stopp" utan röst han stannar..
:)
Ha det bra vi hörs.. /Mumin...

det här med annons måse vi kuna komma runt pångt sätt då det är viktigt för alla att kunan se informationen

men jag förstår också attdte kan gynna vissa instruktörer,företag osv

JAG villi vart fal veta var folk kan vända sig om ditteno datten efter som jag håller påa att ställa samman ett kontaktnät just för såna här frågor

THina

Hej igen!!
Ja som du säger. Buke som jag trodde var ett kontaktnät för att hjälpa varandra och GE tips vart den person finns eller sånt..

Men visst kan jag förstå samtidigt det handlar ju om ETT konkurrens . om instuktör.. Företag...

Ja men.. Det är bara söka vidare och ringa runt .. Tränarportalen är också bra sida.. kolla där..

Gillar den sidan också... / Mumin.. Ha en skön helg med hästandet..

Hej Jag vill bara säga att jag vill skicka ett dig ett starkt stöd och förstår hur du känner dig att inte alltid behandlas likvärdigt pga av ditt handikapp...synd som attan att jag inte bor i stockholm för jag kan teckna och har nu sökt in till teckenspråkslinjen i kungälv(Göteborg) och jag talar teckespråk varje dag då min sambo är döv.

Kämpa på och här kommer en stor kram till dig.Vill även berätta att det finns en kvinna i örebro som driver egen ridskola och är döv.Jag tror med viljan kommer man alltid längst.Önskar jag får jobba som tolk inom ridning när jag är klar med min utbildning.
Lycka till och stor kram till dig

// Gullefjun

Tjaba Mumin69 :)

Hehhe, så du är me här oxo! :bump:

Gissa tre GGR vem ja kan va!!! ;)

/Carolrita me 2 pållar

Hej! Gullefjun! Tack för dina kramar och omtanken. Den värmde.
Ja det är inte lätt vara döv/hsk. Visst finns det många tränare som är osäkra på dessa folk som jag.. :mad: Men jag ger inte upp.
Har ridit i Farsta Ridskolan de var kanon bra grupp där jag red och Instuktör var duktig och gav många tips och var bra med sin kropp språk o visade tydligen.. Men gruppen var lite för stor och vi var många ofta 15 st... MEN nu har jag fått hem min häst därför jag vill ha ett privat instuktör ..
Jag lovar inte ge upp, och min vilja finns att kämpa vidare och försöka... :angel: Har pågång träffat en trevlig kvinna som ev kommer hjälpa mig vidare med dressyr/markarbete .. Nu har det börjat det komma några folk som vill gärna hjälpa till och försöka och se om det fungerar..

Jättekul att du vill/skall bli tolk och jobba som tolk inom ridning.
BRA.. Det behövs såna som du är..
Härligt om det finns folk som vill bli tolk och är hästkär också..
Kul möta dig här buke som kan teckna och är ihop med döv som jag är också döv..

Stor kram till dig och Ha en skön helg.
:smirk: Jättekul få träffa här också de som kan teckenspråk också som du..

Bruttan Karlstad där??. Rätt eller fel... :bow: KRAM.. gissa jag rätt..
Skoj se dej här.. Världen är visst liten eller hur??

Hej.
Du ska aldrig ge upp hur tungt det än känns o visst kan jag förstå att man tappar orken men tänk på vad mycket du vinner med att kämpa vidare. Har själv tjatat nu på att min sambo ska prova rida.han börjar bli lite sugen nu ;) Hoppas de du kommit i kontakt med kan hjälpa dig så att det fungerar bra för dig och
din häst :)

Ja jag hoppas verkligen att jag kommer in för att läsa till tolk,
hade prov på skolan i förra veckan,jag var jättenervös. Det var jag och nittio sökanden som kämpar om 16 platser.får svar i slutet av maj.Du får hålla tummarna för mig för det här är verkligen något jag längtat efter i 4 år att göra,Skulle va helt underbart att få kombinera mitt teckenspråk med mitt häst intresse.

Min sambo har lärt mig väldigt mycket,En sak jag lärde mig efter att vi träffades för snart ett år sedan är bättre tålamod och mitt kropps språk har verkligen förändrats.Jag Har läst om dövas kultur och använder språket dagligen med många döva.

Måste säga att det är jätteroligt att träfffa någon här som är döv/hsk som har häst intresse. Hoppas du vill hålla kontakt med mig, det skulle vara roligt. är väldigt intresserad av att lära mig nya tecken inom Häst/ridning, idag kan jag teckna endast skritt trav galopp, sadel o halt så jag vill utveckla det ännu mer :)

Många kramar till dig // Gullefjun

Hej igen Gullefjun :smirk:
Tack för din långa fina mail. Ja det är bara att vara envis trots det är inte alltid lätt.. Oavsett om man är döv eller hörande det är bara att jobba vidare... Men däremot är många tränare osäkra för Döva/hsk ryttare om de klarar styra häst eller så.. men Visst finns det kroppspråk som du skriver.. DET är ju lätt..Bara man lär och försöker...
Hoppas du kommer in, håller tummarna för dej ...
När man lever med en "döv" där han/hon behärskar teckenspråk eller umgås med folk som har första språk som teckenspråk, Bra umgås med de folk då man utvecklas snabbare. Man blir själv smidig och lär mycket om ansikten tryck och kroppspråk.. Som du gör just nu... ;)
Ja det är jättekul för mej också träffa folk som här och som du.. att du kan teckna och vill bli tolk och lika med träffa folk som Känner till döva/hsk... Eller någon tränare som är vana vid..
Maja Heed hopptränare är kanon duktig. Hon undervisar min kompis i hoppning.. Hon har jätteBRA kroppspråk och är tydlig.. HON är Bra verkligen....Jag söker främst första hand nu dressyr instuktör för att lugna min stora häst. ler... :o

JA det skall vi göra i förtsättning ha kontakt det vill jag gärna Hålla kontakt..

Stor KRAM../ Mumin69....

Tackar jag med,ditt stöd stärker mitt självförtroende med :bow:
Jag minns en gång en person som hörde att min sambo är döv,det enda hon svarade var :häftigt...men HALLÅ!!! blev så less för jag kände att det gick inte alls att förklara hur det är,

I början rasade mitt självförtroende för att jag inte förstod och krävde att jag skulle kunna klara mer än vad jag gjorde på så kort tid.Sedan fick jag lära mig att ha tålamodet att det hjälper inte att skrika utan att formulera sig rätt och faktiskt förstå att det blir missförstånd vilket det med blir oavsett om man är döv eller ej men jag fick tänka ett steg längre. Förut hade jag inte 3g och det tog sån tid innan vi förstod varandra.Efter att jag köpte den så underlättade det kopiöst mycket.
När jag träffade honom har jag även fått utveckla mig själv till något positivt, Något som verkligen var intressant var när jag jobbade för en döv/blind tjej i Örebro.Första gången jag tecknade under handen,det roliga med henne var att hon oxå red :)

En av mina vänner har flyttat till sth och jag kommer att åka dit och hälsa på henne.Jättekul om vi kunde ta en fika o snacka lite häst o allt möjligt,...lite nyfiken.Ålder har aldrig spelat någon roll för mig men jag bara undrar hur gammal du är?
Jag blir 28 i sommar....
Vad heter din häst,berätta lite *nyfiken*
Kramar till dig//Gullefjun

Vad roligt att du

Jag tror du har rätt ang osäkerheten att instruera döva/hsk elever.

Själv har jag lärt mig att om man bara utmanar sin osäkerhet så lär man sig ganska fort att man kan ha relationer och möta människor oavsett språk, det finns alltid en VILJA till kommunikation om man bara vågar.

:bump:

Precis synd att inte männsikor ser det som en utmaning att få lära sig ett språk där du kan använda kroppen så mycket som man kan göra med teckenspråket.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i...
2
Svar
22
· Visningar
4 846
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar