Double C Reiner eller Double C Roper?

R

Rodeokungen

Jag undrar om någon eller några kan förklara skillnaden mellan ovanstående sadlar? Vilken skulle passa mig bäst, jag vill enbart ha den till skogsridning, kunna sitta i fältsits lätt, kunna rida lätt och få en lodrät sits, alltså så lite "baklut" som möjligt.

Sv: Double C Reiner eller Double C Roper?

finns det ingen som vet skillnaden mellan reining o roping...är inte detta ett westernforum eller har jag kommit fel.........

I en reiningsadel sitter du mer bakåt, i en ropingsadel får du en mer lodrät sits, men den har ett större horn, vilket gör det svårare att luta sig framåt.

Skulle det inte vara bättre med en trailsadel då? Du kommer sitta bättre och bekvämare i en sådan om du bara ska rida ut, det finns även sadlar utan horn som bara har en halvcirkelformad del framtill som man kan hålla i om man skulle behöva. Den är också väldigt lätt att rida lätt och stå upp i. Men måste du välja en av dessa sadlar så välj i så fall reiningsadeln, ropingsadelns stigläder kan röra sig alldeles för fritt och gör att du kommer att anstränga dig jättemycket när du rider lätt för att hålla benen i styr. Hornet är också väldigt stort och i vägen för händer och tyglar.

Min häst har en rak rygg, det verkar som om CC sadlarna av trailtyp är för svängda ryggar.

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med rak rygg och svängd rygg, har aldrig hört de utrycken förut. Men även om din häst har typ karprygg så finns det säkert en bom som passar. Det finns nog ett antal olika bommformer man kan välja mellan (som dem använder i alla sina sadlar, så det spelar nog ingen roll om det är roping, reining eller trail, bommarna är alla lika) om du tänker beställa den ny. Jag ser ingen information på deras hemsida om att hästen måste ha en speciell form på ryggen för att deras sadlar skall passa. Men som sagt skriv dit och fråga, det är alltid det bästa sättet att få den infon man behöver.

Kikade lite till på deras hemsida och hittade detta om deras bommar

"We start each saddle by assembling various wood component parts, which are glued and screwed together and then covered with wet rawhide that is sewed tightly over the components.

As the rawhide dries, it shrinks, forming a viselike covering. The combination of dry rawhide and tree parts makes an extremely durable rigid frame. Rawhide-covered wooden trees, while extremely strong have a certain amount of flexibility, which allows them to conform somewhat to the horses outline."

Så det verkar ju som om dem gör varje bom på beställning, så det går nog att få till en bra passfom till din häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 526
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 232
Senast: lizzie
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har skrivit här på bukefalos i ungefär två och ett halvt år tror jag. Och ett av dom första inläggen som jag gjorde var om att jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 932
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024