Dotterns nya projekt

L

leva11

vi eller min dotter har en valack på 8år som inte har haft det lätt,

det är ett halvblod på 8år och han kom till sverige för två år sedan och såldes från hästhandlaren till en tjej men dom fick till baka han och dom hade sagt att han va dum i huvudet :(

sedan gick han på lösdrift ett tag hos hästhandlaren och han fungerade i flocken men dom red han aldrig det enda dom kunde tycka och komma i håg va att han var svårfångad.

sedan såldes han till en tjej som fick han till ett bra pris som problemhäst,

när han kom hem till hon så gick det knappt att få tag i hästen han blev som sten och va och bettede sig lite halv vilt,veterinären kom ut o kolla tänderna ovh visades sig att hästen hade 5cm långasår i munnen.

sen börja tjejen träna han och åkte ut på tävling och då hade han slagit runt med hon i framhoppningen men fullföljde hopptävlingen och blev placerad.sedan en dag så tränade hon han hemma och då hade hon tjohooat på ryggen för busa då fick han panik och skena bra många rundor och hon rammlade av och sedan efter det stog hästen och sen tog hon han till ett ridhus och skulle rida och det gick bra tills någon kom upp på läktaren då han blev skrämd och då börja han springa och tjejen hoppade av och ledde han.

sedan från januari har han stått hon har bara hängt på han i stallet men sen kände hon att hon hinner inte med han och då hamna han hoss oss.

nu har vi bara haft killen en vecka och vi har han ihop med dom andra två hästarna i hagen för innan har han gått själv.

vi har daglig koll och bortar han och från dag ett så ville han inte lyfta bakbena han blev alldeles stel men det har släppt nu så nu lyfter han fötterna.

dottern är ute och går med han och det fungerar hon har även hängt på han två gånger.

vi har haft svårt att tränsa han ,han öppnar inte munnen.men i dag har vi tränat och det gick ganska bra vi tränsade han 4gånger och på slutet gick det bättre.

Vi är berädda på lägga all tid på denna häst hur många år det en tar och har nu anmält oss till nh kurs grunderna för lära oss själva hur man ska göra och kunna börja jobba han från marken och hitta förtroendet.

vi tänker så här vad som har hänt för tänker vi bort vi börjar från början frågan är hur bästa sättet att göra bara.

tänk vad denna häst har vart med om och det tråkigaste är att uppfödaren i Danmark svarar inte på telefon eller mail det är som han inte finns längre.

Jag ringde faktiskt upp hästhandlarn i går och han va glad att vi skulle ta en kurs på NH och ville jätte hjärna veta hur det går.

Det hade vart trevligt och fått veta vem som har haft han som lämnade tillbaka han och sa att han va knäpp i huvudet för veta varför vad han har gjort.

Stackars lilla kracke säger jag bara när jag ser han .
 
Sv: Dotterns nya projekt

vi eller min dotter har en valack på 8år som inte har haft det lätt,

det är ett halvblod på 8år och han kom till sverige för två år sedan och såldes från hästhandlaren till en tjej men dom fick till baka han och dom hade sagt att han va dum i huvudet :(

sedan gick han på lösdrift ett tag hos hästhandlaren och han fungerade i flocken men dom red han aldrig det enda dom kunde tycka och komma i håg va att han var svårfångad.

sedan såldes han till en tjej som fick han till ett bra pris som problemhäst,

när han kom hem till hon så gick det knappt att få tag i hästen han blev som sten och va och bettede sig lite halv vilt,veterinären kom ut o kolla tänderna ovh visades sig att hästen hade 5cm långasår i munnen.

sen börja tjejen träna han och åkte ut på tävling och då hade han slagit runt med hon i framhoppningen men fullföljde hopptävlingen och blev placerad.sedan en dag så tränade hon han hemma och då hade hon tjohooat på ryggen för busa då fick han panik och skena bra många rundor och hon rammlade av och sedan efter det stog hästen och sen tog hon han till ett ridhus och skulle rida och det gick bra tills någon kom upp på läktaren då han blev skrämd och då börja han springa och tjejen hoppade av och ledde han.

sedan från januari har han stått hon har bara hängt på han i stallet men sen kände hon att hon hinner inte med han och då hamna han hoss oss.

nu har vi bara haft killen en vecka och vi har han ihop med dom andra två hästarna i hagen för innan har han gått själv.

vi har daglig koll och bortar han och från dag ett så ville han inte lyfta bakbena han blev alldeles stel men det har släppt nu så nu lyfter han fötterna.

dottern är ute och går med han och det fungerar hon har även hängt på han två gånger.

vi har haft svårt att tränsa han ,han öppnar inte munnen.men i dag har vi tränat och det gick ganska bra vi tränsade han 4gånger och på slutet gick det bättre.

Vi är berädda på lägga all tid på denna häst hur många år det en tar och har nu anmält oss till nh kurs grunderna för lära oss själva hur man ska göra och kunna börja jobba han från marken och hitta förtroendet.

vi tänker så här vad som har hänt för tänker vi bort vi börjar från början frågan är hur bästa sättet att göra bara.

tänk vad denna häst har vart med om och det tråkigaste är att uppfödaren i Danmark svarar inte på telefon eller mail det är som han inte finns längre.

Jag ringde faktiskt upp hästhandlarn i går och han va glad att vi skulle ta en kurs på NH och ville jätte hjärna veta hur det går.

Det hade vart trevligt och fått veta vem som har haft han som lämnade tillbaka han och sa att han va knäpp i huvudet för veta varför vad han har gjort.

Stackars lilla kracke säger jag bara när jag ser han .


Nh är ingen problemlösningsmetod, det är ett sätt att vara med hästen 24/7. Jag hade inte hoppat in i massa kurser och pressat denna häst, antar att hästen ska med på kursen? Hade jobbat på tilliten och få den att känna sig trygg och hemmastadd. Den låter lite nervig? Avslappningsövningar, och miljöträning och bara pyssel och mys.
 
Sv: Dotterns nya projekt

Nejnej hästen ska inte med på kursen, Det är dottern som ska gå på den och lära sig så hon vet hur hon ska göra,Ja han blir lätt nervös killen.
 
Sv: Dotterns nya projekt

Stackars krake! Jag tror inte att det bara är en sak som spökar för honom. En häst som kanske är lite nervös blir inte mindre nervös av att ha problem med munnen. Och jag kan sätta min ridhjälm på att han har nån form av ryggproblem också, av döma av det du skriver. Har ni låt någon veterinär/ET kolla igenom hästen?

Jätteglad att hästen har hamnat hos några som är beredda att satsa på honom och som dessutom är ödmjuka nog att inse att de behöver hjälp. Kudos till er! :bow:

Till skillnad mot vad några andra har skrivit, tror jag att det hade varit bra för hästen att vara med på NH-kurs. Nu vet jag inte hur just denna är, men när jag har gått har jag haft min häst med mig och det har varit nyttigt för oss båda + att tränaren kunde ge oss övningar som passade just min häst och mig så att vi skulle kunna jobba vidare efter kursen.

Lycka till med er fina häst!
 
Sv: Dotterns nya projekt

Bara jag som skrivit ;)

Jag själv "håller på med nh". Men innan jag ens kom på tanken att åka på kurs med min polla var då hon stått hos mig några månader och lärt känna mig ordentligt och gjort sig hemmastad.

Vet inte vad ni har för nh instruktörer, men oftast går kurserna ut på att lära sig olika övningar som backa, flytta bakdel osv som göra vissa moment i vardagen lättare. Dom är inte individanpassade. Och på din text tycker jag det låter som att er häst först och främst behöver trygghet och lugn, och sen kan man gå över till kurser o dylikt. Men om hästen ska stå hemma och din dotter åker på kursen själv tycker jag det låter som en bra idé! Alltid roligt och bra att få lära sig saker och det vinner man bara på. :)
 
Sv: Dotterns nya projekt

MissourisTopsann lära sig vad ? ja man lär sig mkt i livet man blir aldrig fullärd. Att lära sig hur en häst beter sig och hur den pratar med kroppen tex .
 
Sv: Dotterns nya projekt

Ja jag tror det är bra att hon går den kursen och lära sig är alltid bra och dessa som har denna kurs vet jag att dom är duktiga
 
Sv: Dotterns nya projekt

Ja jag tror det är bra att hon går den kursen och lära sig är alltid bra och dessa som har denna kurs vet jag att dom är duktiga

Gå kurser är alltid bra så länge man är lite kritisk och lyhörd för vad som passar ens egen häst. Ni verkar ha kommit en bra bit på vägen på en ganska kort tid, så det mesta kommer säkert att lösa sig med tiden. Ni börjar ju om från början med mycket (jag tänker på hängandet på hästen och tränsningen t ex.) och det tror jag är en alldeles ypperlig idé. Gör det med andra problem ni möter med hästen också. Lycka till med nya pållen :)
 
Sv: Dotterns nya projekt

Vill även tillägga att hästen är kollad i munnen och rygg. så här blev han efter när han blev skrämd. jag funderar det kanske är bra med masage men kanske dumt som det är så nytt allt
 
Sv: Dotterns nya projekt

Vill även tillägga att hästen är kollad i munnen och rygg. så här blev han efter när han blev skrämd. jag funderar det kanske är bra med masage men kanske dumt som det är så nytt allt

Jag tror massage är super! :) Han kanske hoppar runt första gången då det är annorlunda, men ge det några gånger så blir det säkert en härlig avslappningstimme. :)
 
Sv: Dotterns nya projekt

MissourisTopsann lära sig vad ? ja man lär sig mkt i livet man blir aldrig fullärd. Att lära sig hur en häst beter sig och hur den pratar med kroppen tex .

Ja det håller jag med om. Det jag funderade över var att det lät som att ni tänkte använda nh vid vissa saker och som problemlösning. Nh är ett sätt att vara med hästen 24/7 :) Och det blir ofta fel då man plockar fram redskap och dylikt vid enstaka tillfällen istället för att bygga en relation som gäller 24/7 med hjälp av filosofin.

Att lära sig hästen och dess natur tjänar man mycket på! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 046
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 665
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp