Dottern går på ridskola och det är ju jättekul – för henne

Varken jag eller min fru har gått all-in med äldsta dotterns ridning och jag misstänker att det krävs om vi ska börja få ut någonting av det. Det håller inte att komma till ridskoleträningen direkt från jobbet, i vardagskläder och lågskor, och köra något slags halvdant engagemang. Oömma kläder, gummistövlar och lite skit under naglarna är vad som behövs. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.hd.se/nyheter/sverige/20...a-ridskola-och-det-ar-ju-jattekul--for-henne/

Jag förstår problematiken. Jag är ponnymamma, vi har dessutom egna hästar, men dottern rider på ridskola. Den första terminen på den ridskolan var teori och lite provridning. Man fick lära sig sadla och annat. Kravet var att en förälder skulle vara med. Nu måste man ju dock fortsätta vara med för att leda hästen på lektionen, så var det aldrig förr, då fanns det ledare-dvs killar och tjejer som var duktigare. Problemet med dagens föräldraberoende ridning är att flera familjer inte kan låta sina barn rida, min kollega har en man som jobbar kväll och då måste minstingen med till stallet och det funkar inte alls. Man kan inte heller leda en häst med litet barn bredvid.
Vart tog alla stalltjejer vägen?

Jag förstår problematiken. Jag är ponnymamma, vi har dessutom egna hästar, men dottern rider på ridskola. Den första terminen på den ridskolan var teori och lite provridning. Man fick lära sig sadla och annat. Kravet var att en förälder skulle vara med. Nu måste man ju dock fortsätta vara med för att leda hästen på lektionen, så var det aldrig förr, då fanns det ledare-dvs killar och tjejer som var duktigare. Problemet med dagens föräldraberoende ridning är att flera familjer inte kan låta sina barn rida, min kollega har en man som jobbar kväll och då måste minstingen med till stallet och det funkar inte alls. Man kan inte heller leda en häst med litet barn bredvid.
Vart tog alla stalltjejer vägen?

På ridskolan jag red var det så även för 25 år sedan. Så skillnaden är väl att föräldrarna är annorlunda idag? De vill inte hjälpa till på samma sätt som då?
Problemet är ju att någon måste hjälpa till om barnen är små. Ridskolan har inte råd att ha så mkt anställd personal för då skulle lektionerna bli jättedyra.
tja- stalltjejerna är väl hemma och läser läxor? Föräldrarna vill väl inte att de ska hänga i stallen varenda kväll?

Ja så är det i andra sporter med.
Jäklar vad mycket jobb det är med fotboll och hockey. Vi som föräldrar har olika ansvar allt från att tvätta kläder, sälja bullar och skotta/kratta fotbollsplaner och skjutsa osv. Och jag har inget intresse alls för det.
Våra barn går både på ridskola och ponnytravskola dessutom. Och det är bara kul för det är ett intresse som delas.
Så förstår att det ÄR jobbigt med barns intresse som man inte delar då det tar både tid, energi och ork.

Själv tog med en kompis dotter till stallet när de var små och red på ridskola, föräldern var allergisk men ville ändå låta sitt barn rida. Föräldern delade på bensinpengar med oss och lite annat sånt. Dock hade vi ganska nära till stallet och när de var större så cyklade de och sen blev det egen häst men jag såg inget konstigt med det. Sen hade jag ställt upp även om föräldern inte var allergisk utan bara ointresserad. Sen är det klart att det komplicerar det om man måste ha någon som hjälper till att leda o.s.v. då måste ju varje barn ha med en person. Sen varar ju inte ledartiden för evigt, tror det var en termin för mina barn om jag inte minns fel som de hade ledare.

Jag upplever också en minskning av stalltjejer som är villiga att rycka in samt att ridskolor idag tar emot yngre barn som måste ha ledare. Påmin ridskola där jag red som barn var man tvungen att gå i första klass för att få börja, idag kan barn få börja på samma ridskola när de är fyra år.

Jag började på ridskola som 4-åring för sisådär 30 år sedan. Jag kommer inte ihåg att föräldrarna gjorde iordning hästarna, tror det var stallfolk som gjorde sånt. Kommer inte ihåg att vi var med i stallet alls såpass tidigt, utan vi väntade vid ridbanan så leddes en häst till oss. Tror inte föräldrarna ar ledare heller, inte ofta iaf.

Jag började på ridskola som 4-åring för sisådär 30 år sedan. Jag kommer inte ihåg att föräldrarna gjorde iordning hästarna, tror det var stallfolk som gjorde sånt. Kommer inte ihåg att vi var med i stallet alls såpass tidigt, utan vi väntade vid ridbanan så leddes en häst till oss. Tror inte föräldrarna ar ledare heller, inte ofta iaf.

Ok.. Då är det nog olika i olika stall. De ridskolor jag red på- två st- var det föräldrar som fick sadla/ leda. Så det var nog olika. Dock var det stora ridskolor med 16 elever i varje grupp som hade 8 grupper per dag. Och det äg klart det tar tid om personal ska göra i ordning så många hästar. Dessutom var personalen ofta upptagen med att dela ut hästar till nästa grupp.
Men tag förstår att det blir svårt för de som inte har föräldrar som kan vara med. Men samtidigt vet jag inte hur man ska göra annars?

*Ber om ursäkt för min sabla förmåga att alltid skriva för långt.. :angel: *
I vårat stall har vi stalltjejer från de äldre ridgrupperna som åker ut fördelat på vardagar, jag hjälper till på lördagar t.ex medans en annan tjej i min ridgrupp hjälper till på måndagar, så vi har stalltjejer som hjälper till fördelat på de olika vardagarna.
Jag hjälper till i ridlekis, och vi är endast två stalltjejer där vi hjälper till att leda de hästar som måste eller de föräldrar som inte kan/vill leda, de som behöver det mest prioriteras framför de som "inte vill" (De som t.ex är skadade, hästrädda etc.)
Låter man sitt barn gå på ridlekis tycker jag faktiskt att man ska vara engagerad nog att leda ifall om man kan. Men äldre nybörjare är en helt annan sak dock, vi har tillräckligt trygga hästar så de inte behöver ledas.

Vi sadlar alltid hästarna och tränsar eftersom det går snabbast så, föräldrar får självklart hjälpa till ifall om de vill, men det är endast när det är småttingar som inte kan göra sådant själva, men när dessa har blivit äldre och sett oss göra i ordning hästarna och fått hjälp på teorin så får de börja göra det själva, eftersom vi gör detta på stallgången kan vi enkelt se de som behöver hjälp när de är nybörjare.

Men jag tror nog, ifall om man låter en småtting börja på ridskola/ridlekis så måste man nog vara engagerad själv i det för att kunna leda, dels för att man ger trygghet som förälder och att man själv får en inblick i hur pengarna spenderas.
Men ifall om man släpper iväg en äldre nybörjare så hade vi stalltjejer enkelt kunnat ta hand om dessa, för ifall om nybörjaren går i första gruppen på dagen så fixar vi i ordning hästarna tillsammans och de får se på och vi förklarar samtidigt hur vi gör medan vi gör det. Nybörjaren för börja lära sig rida och vara med i stallet för känna sig tryggare och säkra runt våra ridskolehästar. När nybörjargruppen har börjat få mer rutin så trycker vi in en teorilektion som man får lära sig tränsa och sadla. Där efter det ifall om man har häst att göra i ordning till lektion så står vi stalltjejer alltid där och se över att allting går rätt till och att barnen ska känna sig trygga med att våga fråga!
Så sammanfattningsvis, hos oss kan man släppa äldre nybörjare. Men ridlekisbarn tycker jag inte man kan göra det med, men det tror jag inte artikeln riktar sig mot ändå, men vill ändå poängtera det. Föräldern behöver bara egentligen vara engagerad i ridlekis åren, sedan fixar vi stalltjejer resten!
Frågan är nu bara hur man ska locka fler stalltjejer till att hjälpa till runt om i stallarna? Vi får ersättning genom ridning och t.ex avdrag på tävlingsavgifter på CR osv, sedan gillar vi också att spendera den tiden i stallet eftersom vi inte har egen hästar, endast sköthästar. Plusset dessutom, man får massa bra kompisar genom att jobba som stalltjejer tillsammans så då blir det extra roligt att hjälpa till, man lär sig ansvar osv, och man får bra kontakt med föräldrarna som kommer hit!

*Ber om ursäkt för min sabla förmåga att alltid skriva för långt.. :angel: *
I vårat stall har vi stalltjejer från de äldre ridgrupperna som åker ut fördelat på vardagar, jag hjälper till på lördagar t.ex medans en annan tjej i min ridgrupp hjälper till på måndagar, så vi har stalltjejer som hjälper till fördelat på de olika vardagarna.
Jag hjälper till i ridlekis, och vi är endast två stalltjejer där vi hjälper till att leda de hästar som måste eller de föräldrar som inte kan/vill leda, de som behöver det mest prioriteras framför de som "inte vill" (De som t.ex är skadade, hästrädda etc.)
Låter man sitt barn gå på ridlekis tycker jag faktiskt att man ska vara engagerad nog att leda ifall om man kan. Men äldre nybörjare är en helt annan sak dock, vi har tillräckligt trygga hästar så de inte behöver ledas.

Vi sadlar alltid hästarna och tränsar eftersom det går snabbast så, föräldrar får självklart hjälpa till ifall om de vill, men det är endast när det är småttingar som inte kan göra sådant själva, men när dessa har blivit äldre och sett oss göra i ordning hästarna och fått hjälp på teorin så får de börja göra det själva, eftersom vi gör detta på stallgången kan vi enkelt se de som behöver hjälp när de är nybörjare.

Men jag tror nog, ifall om man låter en småtting börja på ridskola/ridlekis så måste man nog vara engagerad själv i det för att kunna leda, dels för att man ger trygghet som förälder och att man själv får en inblick i hur pengarna spenderas.
Men ifall om man släpper iväg en äldre nybörjare så hade vi stalltjejer enkelt kunnat ta hand om dessa, för ifall om nybörjaren går i första gruppen på dagen så fixar vi i ordning hästarna tillsammans och de får se på och vi förklarar samtidigt hur vi gör medan vi gör det. Nybörjaren för börja lära sig rida och vara med i stallet för känna sig tryggare och säkra runt våra ridskolehästar. När nybörjargruppen har börjat få mer rutin så trycker vi in en teorilektion som man får lära sig tränsa och sadla. Där efter det ifall om man har häst att göra i ordning till lektion så står vi stalltjejer alltid där och se över att allting går rätt till och att barnen ska känna sig trygga med att våga fråga!
Så sammanfattningsvis, hos oss kan man släppa äldre nybörjare. Men ridlekisbarn tycker jag inte man kan göra det med, men det tror jag inte artikeln riktar sig mot ändå, men vill ändå poängtera det. Föräldern behöver bara egentligen vara engagerad i ridlekis åren, sedan fixar vi stalltjejer resten!
Frågan är nu bara hur man ska locka fler stalltjejer till att hjälpa till runt om i stallarna? Vi får ersättning genom ridning och t.ex avdrag på tävlingsavgifter på CR osv, sedan gillar vi också att spendera den tiden i stallet eftersom vi inte har egen hästar, endast sköthästar. Plusset dessutom, man får massa bra kompisar genom att jobba som stalltjejer tillsammans så då blir det extra roligt att hjälpa till, man lär sig ansvar osv, och man får bra kontakt med föräldrarna som kommer hit!

Låter som ett bra upplägg! Jag tror att klubbarna har varit lite dåliga på att ta till vara på stalltjejerna. Min erfarenhet är att man bara tog för givet att de skulle finnas där.
När jag hängde på ridskolor etc för 25 år sedan så var vi ett stort gäng som gjorde det. Vi hjälpte nybörjare, ledde på lektioner, mockade, fodrade, insläpp från hagar, tvättade stall, lagade staket etc. Men- under alla år så fick vi aldrig ens en ridlektion som tack. Trots att vi var där hela helgerna samt några kvällar i veckorna. Jag älskade att vara där men kan på samma gång känna att om man vill att stalltjejer ska jobba på det sättet så måste man visa uppskattning och inte bara ta dem för givet.

för 20 år sedan då jag började på ridskola så hjälpte både föräldrar och stalltjejer till med att sadla/tränsa och leda på lektionen. knatte lektionerna var ju bara ca 30 min långa och en timme i veckan kan man som föräldrar väll lägga på att stödja sitt barns intresse :).
att sitta i ett kallt ridhus är kanske inte det roligaste, men det skiljer ju inte sig mot att sitta vid sidan av en regnig fotbolls plan varje vacka för att se på fotbolls träning/ match.

man har ju som förälder valt att låta barnet ha en aktivitet som kräver ett visst engagemang från en själv. en 4-8 åring kan inte ta sig till och från träning själv, och ska man ändå lämna och sen hämta en timme senare så är det ju lika bra att stanna och lära sig något om ens barns intresse ;).

Låter som ett bra upplägg! Jag tror att klubbarna har varit lite dåliga på att ta till vara på stalltjejerna. Min erfarenhet är att man bara tog för givet att de skulle finnas där.
När jag hängde på ridskolor etc för 25 år sedan så var vi ett stort gäng som gjorde det. Vi hjälpte nybörjare, ledde på lektioner, mockade, fodrade, insläpp från hagar, tvättade stall, lagade staket etc. Men- under alla år så fick vi aldrig ens en ridlektion som tack. Trots att vi var där hela helgerna samt några kvällar i veckorna. Jag älskade att vara där men kan på samma gång känna att om man vill att stalltjejer ska jobba på det sättet så måste man visa uppskattning och inte bara ta dem för givet.

Ja, det är ju det som lite är som problemet kan jag nog tycka! Att man tar för givet att man ska finnas där, men ska jag vara helt ärlig så hade jag inte tyckt det varit så roligt utan att få någon fördel utav det. Det blir lite "vad tjänar jag på detta?", det blir ju ingen tvekan om att ridskolan tjänar på oss eftersom det blir "gratis" arbetskraft då sas...
Jag spenderar mycket tid i stallet när jag ska hjälpa till och lägger ner tid på att göra ifrån mig på bästa sätt och ifall om jag inte hade fått någon form av ersättning hade jag nog varit ganska mindre sugen på det... ärligt talat. De tror jag nog de flesta tycker och därför lockas det kanske inte som stalltjej att hjälpa till ifall om inte ens ridskola erbjuder det. Det kan ju bara vara kanske någon liten form av ersättning som att få rida ut på en av stallets ponnyer en runda eller få avdrag på någon avgift.. eller någon annan form av fördel som man kan få, det blir liksom mer uppskattning i det arbetet man gör :)

Ok.. Då är det nog olika i olika stall. De ridskolor jag red på- två st- var det föräldrar som fick sadla/ leda. Så det var nog olika. Dock var det stora ridskolor med 16 elever i varje grupp som hade 8 grupper per dag. Och det äg klart det tar tid om personal ska göra i ordning så många hästar. Dessutom var personalen ofta upptagen med att dela ut hästar till nästa grupp.
Men tag förstår att det blir svårt för de som inte har föräldrar som kan vara med. Men samtidigt vet jag inte hur man ska göra annars?
Ja här var vi väl kanske 5-6 per grupp. Ofta åkte ju de som skulle rida senare till stallet lite tidigare. Sen stod några privathästar där och de personerna hjälpte till. När jag var lite äldre hjälpte jag till på handikappridning på sommaren t.ex.
Men föräldrar i stallet kommer jag absolut inte ihåg. När vi blev äldre så man gjorde det själv var det några personer där som sprang runt och hjälpte till.
Här fanns en ridlärare. Var en liten och mysig ridskola.

Jag har aldrig varit med om att föräldrarna har nåt att göra med hästarna. Rent säkerhetsmässigt tycker jag det är idiotiskt att folk med noll hästvana ska leda hästar, rykta och dona helt själv. Sen förstår jag att man som hästrädd mamma inte vill betala dyra pengar för ridlektion, och sedan själv tvingas arbeta.

På alla ridskolor jag varit på har hästarnas skötare fixat allt. Där jag var mest aktiv fick vi själv skriva upp oss på vilka lektioner vi ville leda hästar, och så fick vi små biljetter med vilka vi fick rida en timme gratis (antingen lektion eller fritt). Ledde man en häst 4x30min så fick man en timme. Vi hade ju jättekul, och detta gjorde att jag hade råd att rida flera lektioner i veckan istället för bara en. Det var bara på lördagar det ordnades lektioner som krävde ledare, men varje dag krävdes det ju att någon gjorde i orning hästarna. Det funkade nog prickfritt, faktiskt, eftersom det fanns så många tjejer som hängde i stallet och ville hjälpa till.

MEN! Såhär i efterhand är det helt sjukt att en verksamhet ska vara beroende av småtjejer som i princip jobbar gratis. Det enda vettiga alternativet är anställd personal, men i praktiken har nog inte ridskolorna råd med det. Knepig fråga. Jag ser faktiskt ingen vettig lösning.

Vi äldre stalltjejer hjälpte alltid till att leda på nybörjarlektioner samt att göra i ordning hästarna till lektionerna. Det var få föräldrar som var med och ledde några ekipage på "min tid".
Antar att äldre stalltjejer hjälpte även mig när jag var nybörjare, för min mamma är hästrädd :angel:

I början hade vi dock ett väldigt förmånligt system där ett par lektioner man hjälpt till på gav en "fri ridning" (typ rida på ridbanan i 45 minuter eller rida ut själva) :)

När de slutade med "fri ridning" för oss som hjälpt till samt slutade belöna oss i Ungdomssektionen (ja, när vi blev äldre då och belöning som typ "tack snälla för alla hjälp" eller en uteritt eller vad fn som helst :mad:) för allt vårt ideella engagemang slutade alla att rida där tror jag (inte hjälpte det att de två tjejerna som skötte ägarens travhästar hyllades stort :cool:)

Lite funderingar här då.
Ska ridskolan ha ledare och hästskötare till knatte lektionerna så får man ju också betala för det, en ledare/skötare per häst blir ju mer eller mindre 100kr i extra per lektion.
Hur många nya ponny föräldrar vill betala ca 250- 300kr för "endast" 30min i ett svinkallt ridhus där ungen bara åker runt på en halvdöd ridskoleponny? ;).

På den ridskolan som jag började på som liten var vi två elever per häst under första terminen. Vi hjälptes åt att sadla och tränsa med ridlärarens hjälp och därefter red först den ena och den andra ledde och efter halva tiden bytte vi. När lektionen var slut hjälptes vi åt att plocka av all utrustning och borsta av hästen. Mycket smidigt, varken föräldrar eller extra personal behövdes. :)

På den ridskolan som jag började på som liten var vi två elever per häst under första terminen. Vi hjälptes åt att sadla och tränsa med ridlärarens hjälp och därefter red först den ena och den andra ledde och efter halva tiden bytte vi. När lektionen var slut hjälptes vi åt att plocka av all utrustning och borsta av hästen. Mycket smidigt, varken föräldrar eller extra personal behövdes. :)

Det funkar ju med lite större barn. Har man en tioåring som rider första gången och en likanad nybörjar som leder kan det nog bli knepigt.

Det funkar ju med lite större barn. Har man en tioåring som rider första gången och en likanad nybörjar som leder kan det nog bli knepigt.
De flesta i min grupp var 7-10 år och de flesta av oss hade ingen tidigare ridvana. De första lektionerna handlade ju ändå bara om att skritta och lära sig att svänga och stanna. När det efter ett antal veckor var dags att börja trava var vi ju alla lite mer vana vid hästar så även det gick bra. :)

På mitt gamla jobb gjorde vi likadant med nybörjargrupperna men det var oerhört impopulärt bland föräldrarna. "Vi betalar ju för att NN ska få rida" var mycket vanligt som invändning. Då gjorde vi ändå bara så 3-5 gånger och inte en hel termin. Första gången man har tio barn och tio ponnyer däremot brukar föräldrarna förstå varför hälften så många är fullt tillräckligt innan barnen har lärt sig stanna hästarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka