*Ber om ursäkt för min sabla förmåga att alltid skriva för långt..
*
I vårat stall har vi stalltjejer från de äldre ridgrupperna som åker ut fördelat på vardagar, jag hjälper till på lördagar t.ex medans en annan tjej i min ridgrupp hjälper till på måndagar, så vi har stalltjejer som hjälper till fördelat på de olika vardagarna.
Jag hjälper till i ridlekis, och vi är endast två stalltjejer där vi hjälper till att leda de hästar som måste eller de föräldrar som inte kan/vill leda, de som behöver det mest prioriteras framför de som "inte vill" (De som t.ex är skadade, hästrädda etc.)
Låter man sitt barn gå på ridlekis tycker jag faktiskt att man ska vara engagerad nog att leda ifall om man kan. Men äldre nybörjare är en helt annan sak dock, vi har tillräckligt trygga hästar så de inte behöver ledas.
Vi sadlar alltid hästarna och tränsar eftersom det går snabbast så, föräldrar får självklart hjälpa till ifall om de vill, men det är endast när det är småttingar som inte kan göra sådant själva, men när dessa har blivit äldre och sett oss göra i ordning hästarna och fått hjälp på teorin så får de börja göra det själva, eftersom vi gör detta på stallgången kan vi enkelt se de som behöver hjälp när de är nybörjare.
Men jag tror nog, ifall om man låter en småtting börja på ridskola/ridlekis så måste man nog vara engagerad själv i det för att kunna leda, dels för att man ger trygghet som förälder och att man själv får en inblick i hur pengarna spenderas.
Men ifall om man släpper iväg en äldre nybörjare så hade vi stalltjejer enkelt kunnat ta hand om dessa, för ifall om nybörjaren går i första gruppen på dagen så fixar vi i ordning hästarna tillsammans och de får se på och vi förklarar samtidigt hur vi gör medan vi gör det. Nybörjaren för börja lära sig rida och vara med i stallet för känna sig tryggare och säkra runt våra ridskolehästar. När nybörjargruppen har börjat få mer rutin så trycker vi in en teorilektion som man får lära sig tränsa och sadla. Där efter det ifall om man har häst att göra i ordning till lektion så står vi stalltjejer alltid där och se över att allting går rätt till och att barnen ska känna sig trygga med att våga fråga!
Så sammanfattningsvis, hos oss kan man släppa äldre nybörjare. Men ridlekisbarn tycker jag inte man kan göra det med, men det tror jag inte artikeln riktar sig mot ändå, men vill ändå poängtera det. Föräldern behöver bara egentligen vara engagerad i ridlekis åren, sedan fixar vi stalltjejer resten!
Frågan är nu bara hur man ska locka fler stalltjejer till att hjälpa till runt om i stallarna? Vi får ersättning genom ridning och t.ex avdrag på tävlingsavgifter på CR osv, sedan gillar vi också att spendera den tiden i stallet eftersom vi inte har egen hästar, endast sköthästar. Plusset dessutom, man får massa bra kompisar genom att jobba som stalltjejer tillsammans så då blir det extra roligt att hjälpa till, man lär sig ansvar osv, och man får bra kontakt med föräldrarna som kommer hit!