Dos/strån????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Carly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 73
  • Visningar Visningar 9 046
Sv: Dos/strån????

De jag råkat ut för som varit värst har inte varit kvinnor.

Tyvärr, då hade man ju kunnat skylla på det! ;)

De jag hade problem med var en av Sveriges största hingsthållare samt en stor seminstation. Trist när så mycket osanning och rykten cirkulerar!

Tycker som C,det finns ett riktigt konservativt mansgris syndrom
bland hingsthållare i Sverige.Framförallt de äldre som tappat lite mark,vilka mytomaner.....Men tror att de gör sig själva en otjänst bara.

barb

Kl

Ni måste ju ett jäkla oflyt som bara träffar avarter inom "ert" avelsområde...

Ni får väl skaffa er lite travmärrar och komma in i gemenskapen..:idea: ;)

Har ju själv varit på i stort sett landets alla större seminstationer inom travaveln och aldrig någonsin hört det snacket ni pratar om..

T.o.m. mer tvärtom. Att dom frågat vart den eller den, som var hos dom förra året, ska betäckas med i år. Och samtyckt om att ägarna har valt en bra hingst..

Även dom mindre har varit "rättvisa"..
-Jasså, ska hon gå till den där hingsten X?? Passar nog bra med tanke på hennes stam, och hingsten X har ju lämnat bra..

Tur att man inte håller på med ridhästar..:crazy: :D

AM

Trav och galopp semin har ett regelverk och är affärsmässigt
organiserat,där har halvblodsaveln mycket att lära!!.Sedan finns det andra delar jag inte skulle vilja ha överfört till halvblodsaveln.Men visst är semin biten mycket av vilda western hos HB aveln.
Det finns oxå mkt som är positivt,som sperma importör, knyta alla fantastiska kontakter med hängivna hingsthållare och utländska uppfödare för att sedan få förmånen att erbjuda dessa topphingstar här hemma.Så småningom sedan följa avkommornas utveckling i kontakt med våra uppfödare här hemma,kanske förmedla avkommor osv. Halvblodsaveln har ju ett längre utvecklingsperspektiv än trav och galopp aveln,vilket tilltalar ialla fall mig.Att hjärta-hjärna-moral-ekonomi-skall att kombinera även i denna bransch är jag övertygad.åtminstone i liten skala...

barb

Kanske skulle man bilda en alternativ hingst och uppfödar förening för semin importörer-känner att det är viktigt att större fokus hamnar på stoägaren/uppfödaren och en fungerande dialog mellan hingsthållare/importörer.Bara jag slipper hålla i det förstås.

barb

Kanske skulle man bilda en alternativ hingst och uppfödar förening för semin importörer-känner att det är viktigt att större fokus hamnar på stoägaren/uppfödaren och en fungerande dialog mellan hingsthållare/importörer.Bara jag slipper hålla i det förstås.

barb

Det skulle vara en jättebra idé!!:bump: Tyvärr tänker nog alla "bara jag slipper hålla i det":crazy:

Man får väl hjälpas åt,är personligen värdelös administratör,men utöver det så är det helt OK.

barb

Knapplån

Hejsan!
Här verkar det finnas en hel del som importerat sperma från bla Tyskland!
Jag har lite frågor som jag undrar om nån här kanske kan svaret på?

Jag är intresserad av att importera fryst sperma från en tyskägd Quarterhingst, har letat febrilt både på Svenska Quarterhäst förbundet samt SH som har "hand om" Quarterrasen, men ingenstans står det något om hur man går tillväga för att importera sperma som är fryst!

Måste det lösas någon form av licens för just den hingsten, då den ju ej är visad i Sverige? (kostnad?)
Måste någon bli ombud/agent för den hingsten i Sverige?
Finns det andra kostnader för den som blir det?

Tilläggas kan att Sv. Quarterhästförbundet inte längre har något krav på premiering i Sverige, utan alla hingstar får användas till avel....

Hingsten i sig är mycket välmeriterad, är 22 år och har lämnat massvis med avkommor med prestation och är högt meriterad själv som tävlingsindivid!

Det finns nästan ingen i quarterSverige som importerar fryst sperma, och eftersom rasen är relativt liten och många hingstar i Sverige har samma typer av blodslinjer så vore det ju så intressant att få in lite annat blod!

Hoppas någon orkar/ kan svara på mina frågor, tack på förhand!

De reglerna är olika för varje avelsförbund, så tyvärr kan int ejag hjälpa dig ang quarter. Försök att ringa svenska förbundet!

Eller starta en egen tråd här om quarterhingst, kanske är någon annan som vet men som missar denna tråd.

Mvh C

tack för ditt svar!
Har redan mailat quarterförbundet, men tänkte att nån här kanske visste, tiden börjar ju rinna ut för anmälan av seminimport....
Vi har en tråd uppe på westernforumets avelsdel, där vi är några som undrar om detta, ingen verkar riktigt veta vad som gäller!

*knapplån*

OM jag nu skulle mot all förmodan köpa en ny 3åring :angel: och betäcka henne med en importhingst som skickar X antal strån och inte använder alla kan jag då alltså använda resten på min gamla märr som fölar i juli ? Och om det nu är olika så får någon som är mer insatt mer än gärna PMa mej om vilka hingstar detta gäller... För självklart blir det ju smartast :idea: att göra så i såna fall än att betala dubbelt på två stom (om det nu skulle funka så dvs :p )

Har tänkt lite som du... det blir mer ekonomiskt när man har flera ston.
Vill oxå ha tips på hingtar som det gäller...

*kl*

Lite "trådkapning" men i ämnet. Vi tar alltid ett bakt.prov på våra ston. Vill ha status innan och inte efteråt. -Hoppsan hon blev inte dräktig... Pga att stoet kanske har en infektion i livmodern som man kan behandla och få resultat dräktig.

När vi varit på station så har veterinärerna höjt på ögonbrynen då jag krävt bakt.prov trots att vi inte misstänker bekymmer. Men är jättepositivt inställda eftersom även de tjänar på att man ökar deras chanser att nå 100% dräktighet under säsong...
Ser det som så att ca 400:- är väl investerade pengar om man ex. hittar nåt behandlingsbart och stoet sedan kan semineras i samma brunst och konstaters dräktig! -Vilket hänt oss.
För vad kostar det inte att låta stoet gå om. Ev. står hon kvar på stationen tills nästa brunst också.... Pengarna tickar. Som vi alla vet är det ju även sämre dräktighet på FAI än AI och TAI.

Gira :banana: -som nog ska använda lite FAI i år också...

Liknande trådar

Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
564
Senast: aglaonema
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 529
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 656
Senast: tanten
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och... 2
Svar
23
· Visningar
4 096
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka