Dopingreglemente enligt STC

K

Konie

Är Munkpeppar karensbelagd enligt STC? Hittar ingen info på STC' s sidor ang tex. detta preparat... Är det då godkänt på tävlande travhäst eller kan vi i tävling "torska" vid dopingkontroll ?? Hjälp !!

OBS! Detta gäller alltså sto som fått Munkpepper och som ska delta i travtävling !!

Sv: Dopingreglemente enligt STC

Står inget om det i propositionerna, men för det kan det vara karrensbelagt. Det enklaste är nog att du ringer STC och frågar, eller så kan du försöka lägga in ett liknande inlägg på allmänt om tävling, för dopingreglerna är väl samma i de flesta grenar?

Tyvärr inte samma regler... STC har fler preparat och otillåten utrustning inlagt än de flesta andra organisationer....

Man tillämpar 96 timmar på homeopatiska, örter och alternativa behandlingar. Munkpeppar räknas som örter, så vill du vara på den säkra sidan ring och kolla eller låt bli att ge hästen munkpeppar under 96 timmar.

Tackar ! Nu har jag blivit lite förståndigare...

Så du menar att det inte är samma dopingreglemente?! Oj, man lär sig något nytt, varje dag:idea:

Har du ringt stc och frågat om man får ge det inom 96 timmar? Finns ju många som ger sina hästar örter i den dagliga kosten menar jag? Och en del petar ju hästarna själva i sig i hagen?

Om det inte är ändrat nyligen så hänvisar SvRF till STCs dopinglista som är baserad på dopingreglerna i djurskyddsbestämmelserna.
PL

Kolla med stc, örter och sånt är lite klurigt
När jag skulle ha redan på karens om djävulsklorot fick jag till svar att ingen genrell karentid fanns och att jag fick använda det på egen risk,vilket gjorde att jag helt avstod från att använda det:confused:

Hur gör man om hästen hittar nåt gott i hagen.... Egentligen är det lite humoristiskt.... Jag ser i en vision mig och dottern med en örtbok analyserande 8 hektar.... Mardröm!

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 542
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross