Dopinglistorna ?

gylle

Trådstartare
I min jakt på info om sprayplåster (se annan tråd) så var jag inne på STC och läste på dopinglistorna, och blev lite förbryllad.
Har de inte blivit väldigt innehållsfattiga ? Flera örtprep som jag tidigare vet funnits med finns inte längre med tex djävulsklo, valerina mfl vad gäller nu för dessa ? Är det numera 96 h som gäller för dem eller är de helt borttagna ? Och hur fasiken skall man veta vilka örter som är förbjudna och vilka som är ok ? (Med tanke på tex en del örtblandningar, örtmüsli mm)
Och sedan såg jag ut såhär när jag såg att Hippotrim haft 14 dgrs karens (dock ändrad 1/7 till 96h), när fasiken blev det ändrat till 14 dagar ?

Sv: Dopinglistorna ?

När det gäller djävulsklo od kan inte STC ha med dem på listan när de finns med i av SJV godkända fodertillskott!
Fodertillskott får dock inte ha eller uppges ha medicisk effekt, då skall de istället godkännas som naturmedel, SJV har dock inte resurser att kolla upp detta.

Så med andra ord är dessa örter frisläppta nu då alltså tillåtna även vid tävling ?
Har bland annat tidigare tittat på en örtblandning till min gamling (som har vissa sviter av en fraktur men ändå i fullt tävlingsbart skick men tidvis snedbelastar sig lite) dock ingick där även små mängder djävulsklo vilket gjorde att jag direkt skippade den trots att jag blev rekommenderad den till honom just för att han tävlar och den ju innan varit med på dopinglistan. Nu är alltså en sådan blandning ok att ge då eller ?
Men hur vet man vilka örter som är tillåtna eller inte nu när inte de specificeras på dopinglistan ?

Vad STC sa häromåret var att det var på djurägarens ansvar vad det nu innebär. De författningar som är kopplade till djurskyddslagen g'äller ju o där står ung att man inte får ge medel med antiinflammatorisk effekt od.
Läget är kaotiskt o det första som borde göras är att SJV lägger resurser på sin lista över fodertillsatser o följer lagstiftnigen genom att ta bort alla som innehåller preparat med medicinsk effekt eller påstådd sådan.

Vad heter internetsidan med dopingklassade läkemedel (för ridsport)??:) Har letat men intte hittat den.

Ja men sulfa har inte haft det tidigare, och det räckte med 10 dagars tävlings mellanrum för att klämma in en 5 dagars sulfakur (så troligen var det väl 96 timmar innan också som det blivit nu igen) men vetrinären ville vara på den säkra sidan och räknade 5 dagar.
Mitt gamla fullblod var standard prenumerant på sulfakurer pga lymf av minsta lilla skrapsår så det har blivit många kurer genom åren (allergisk mot pencillin). Frågan är när det ändrades till 14 dgr.

För ett par år sedan så skärptes reglerna ang karenstider och då tror jag att alla liknande preparat fick 14dygn.

Socatyl vet jag fick det också till mångas ilska eftersom det var suveränt att lägga på balltramp efter terrängen förr

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka