Dopingfråga (ATC-listan)

Philosophia

Trådstartare
Jag satt igår och ögnade igenom ATC-listan över förbjudna medel för att upplysa mig om vad som gäller för vissa preparat.
Det var mycket nyttigt, särskilt som jag upptäckte att natriumbikarbonat (som jag brukar ha i vätskeersättning) inte är tillåtet.

Särskilt tittade jag efter vad som gäller för sådant som jag har hemma. När jag letade efter Cortavance spray i ATC-listan så fick jag dock lite huvudbry. ATC-koden är QD07AC16. Varken preparatet eller hela koden finns angivet i ATC-listan. Dock räknas det ju som en starkt verkande glukokortikoid för utvärtes bruk (gruppen QD07AC) så det borde ju inte vara tillåtet och så har jag även tolkat SKK:s nationella dopingbestämmelser. Någon kan hjälpa mig att tolka listan? Är de preparat som inte explicit anges som otillåtna faktiskt tillåtna, eller är alla preparat som hör till samma grupp otillåtna?

ATC-listan
http://www.skk.se/Global/Dokument/Utstallning/ATC-lista.pdf

Sv: Dopingfråga (ATC-listan)

Anledningen är att cortavance inte upptas sytemiskt utan det stannar i huden = ingen doping.

Du är helt säker på det inte är belagt med karens? Mildison som är ett mindre starkt verkande (grupp I, milt verkande) hydrokortisonpreparat för utvärtes bruk är belagt med karens.

Jag tycker att det verkar lite konstigt att det är karens på Mildison men inte på Cortavance.

Jag kanske skulle ha läst Djurfass lite mer noga. Där står det ju att karenstid ej är relevant.

Men vad skumt ändå att Mildison och en del andra svagare glukokortikoider för utvärtes bruk har karenstid :confused:.

Tack för svaret Malibu_Stacy, det glömde jag skriva! :)

Senast ändrad:

Såg nu att bestämmelserna är från 2003. Cortavance har bara funnits på marknaden i några få år så det kan mycket väl betyda att det klassas som doping om nu andra hydrokortisonhaltiga läkemedel görs det. Så Fråga SKK kanske? :)

Jag får nästan göra det. :) Jag har visserligen inte använt hennes utskrivna Cortavance än men behöver det vi misstänker kan vara allergi behandlas så blir det aktuellt med dispensansökan för nålstick (om hyposensibilisering blir aktuellt) och annat och jag får passa på att fråga i samband med det om inte annat.

Så här svarade handläggaren i SKK:s dopingkommitté:

(...)

För Cortavance är karenstiden är 7 dygn.

(...)

En revidering av dopingreglementet och ATC-förteckningen pågår med bl a komplettering av nytillkomna produkter.
Cortavance kommer att finnas med i den versionen.

Allmänt råder vi att man söker på aktiv substans då det löpande kommer ”kopior” av olika produkter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka