Dopingfällda ryttare - vad tycker du?

Sorbe

Trådstartare
Nu på senaste tiden är det ju många ryttare som blivit dopingavstängda. Ta tyska Ahlmann till exempel, tyska förbundet har stängt av honom från att rida för Tyskland i elittruppen. Nu funderar han att byta till Ukraina för att få rida mästerskap igen.

Tyskland är stenhårda på sånt, de som är dopade får inte vara ett ansikte utåt hos dem. Samma i England, har man någon gång fastnat för doping får man inte rida mästerskap för dem.

Kommer Ukraina att bli ett lag där sånna ryttare hamnar?
Ahlmann är ju jätteduktig, trots sitt misstag i OS. Han har även bra hästar, om han nu får behålla dem. Så plastar i laget gör han, men frågan är ju om de tar in honom.
Samma sak som om Pessoa skulle bli avstängd på samma sätt, han skulle väl självklart vilja ut och rida mästerskap, honom tackar man väl inte nej till?

Tänk om Ahlmann vill börja tävla för Sverige, är det rätt tycker ni? Skulle du kunna tänka dig låta honom tävla för oss, speciellt nu när vi inte har ett riktigt bra lag? Ja eller nej och varför?

Sv: Dopingfällda ryttare - vad tycker du?

Nej. Det är rent oetiskt och rimmar illa med TR:s code of conduct (eller vad det heter). Jag skulle inte vilja att han blev accepterad här sas, vad sänder det för signaler till andra lovande ryttare som är påväg upp i Sverige?
Det han håller på med känns lite desperat och han har bara sig själv att skylla, om man inte är beredd att ta sitt straff för att man fuskat kan man ju ge tusan i att fiffla med salvor och otillåtna substanser.

Senast ändrad av en moderator:

Nej. Det är rent oetiskt och rimmar illa med TR:s code of conduct (eller vad det heter). Jag skulle inte vilja att han blev accepterad här sas, vad sänder det för signaler till andra lovande ryttare som är påväg upp i Sverige?
Det han håller på med känns lite desperat och han har bara sig själv att skylla, om man inte är beredd att ta sitt straff för att man fuskat kan man ju ge tusan i att fiffla med salvor och otillåtna substanser.

Kan inte annat än hålla med. :bow:

Han och alla andra som dopar sig får skylla sig själva. Han lär ju ha vetat innan att han skulle bli "utesluten" ur landslagssammanhang innan han dopade hästen...

Egentligen kan jag tycka att FEI skulle se till att ingen, oavsett nationalitet får tävla mästerskap efter en dopingavstängning. Då, kanske det skulle ha lite mer avskräckande effekt än vad det har i dag.

Jag anser att när straffet är avklarat ska man kunna tävla igen men då understå sig hårdare och tätare dopingkontroller.

Jag kan inte förstå varför det ska vara hårdare straff för doping än för mord.

Ja det är fusk men alla kan råka ut för att testas possitivt för doping någon gång i sitt liv. Vågar jag skriva här att jag tävlar dopad? Ja, nu är det en medicin på dopinglistan som jag får använda eftersom det används för att behandla en sjukdom och det finns undantag på lägre tävlingsnivå.

Det är bättre att det får tävla och testas oftare så man kan hålla koll på dem.
Jag är mer skrämd av de ryttare som misshandlar sina hästar som en utbildningsdetalj.

Senast ändrad:

Bara en linte undran är det nytt att dom inte får rida mästerskap igen? Tänkte nämligen på att både Ludger och Meredith åkt fast för doping och rider fortfarande mästerskap för Tyskland.

Det var väl efter det OS som Tyskland lagt ner flera miljoner på sin dopingplan och beslutade väl att ifall någon av deras ryttare slinker förbi alla deras kontroller och åker fast för doping så blir det så, men jag håller med, det är konstigt, men de är väl två av sina ryttare de aldrig vill förlora.

Bara en linte undran är det nytt att dom inte får rida mästerskap igen? Tänkte nämligen på att både Ludger och Meredith åkt fast för doping och rider fortfarande mästerskap för Tyskland.

Tja, det är skillnad på skit och pannkaka;)

Har dom avtjänat straffet, Ja.
Det finns många människor som kan ändra på sig.
DÄREMOT, får dom då stå ut med fler och hårdare dopingkontroller tycker jag.

jag tycker att dopingreglerna är ganska sjuka och bör uppdateras. Att ett ämne , capsacin som jag har hemma i liniment är doping, nä jag tycker det är löjligt. Som nu senast i os man vet inte vad man ska tro, alla ryttare står som frågetecken? Jag tycker att doping där hästen har fått smärtstillande intravenöst, anabola eller liknande det är riktigt doping för mig. Ludger Beerbaum blev tagen för en sketen muggsalva med cortison i. Har man verkligen dopat en häst med något som hästen fått i sig ja då tycker jag att man bör få livstid avstängning. Men alla dessa preparat som tydligen ingen har någon koll på att det finns i vanliga produkter det känns sjukt. Sen tycker jag det är helt upp till Ukraina om dom vill ha dit Ahlmann, har han fått sitt straff så är väl saken avklarad.

Där håller jag delvis med dig.
Alla preparat och grejer som helt plötsligt är dopingklassade, det blir lite rörigt.

Men jag anser att kan man inte tävla ren, då ska man inte tävla alls.

Anledningen till att alla stod som frågetecken är väl mest för att de själva visste att de inte gett hästen något preparat och ännu mer för att ingen har blivit fälld för det ämnet tidigare. Det har varit på tapeten länge, de som kollar dopingtester har vetat om det.

*kl

Jag har för mig att jag läst i Ridsport att Meredith frikändes efter nya tester, eller hur var det där egentligen? Hästen var behandlad i ett bakknä och var fri från otillåtna substanser vid tävlingstillfället. Jag kan vara helt ute och cykla, jag kan även ha drömt, men jag har ett minne av att jag läst något i den stilen... :confused:

(nu ska jag läsa vidare i tråden, lessen om detta redan avhandlats :o)

*kl

Jag har för mig att jag läst i Ridsport att Meredith frikändes efter nya tester, eller hur var det där egentligen? Hästen var behandlad i ett bakknä och var fri från otillåtna substanser vid tävlingstillfället. Jag kan vara helt ute och cykla, jag kan även ha drömt, men jag har ett minne av att jag läst något i den stilen... :confused:

(nu ska jag läsa vidare i tråden, lessen om detta redan avhandlats :o)

Kanske minns fel...
Hon anlitade en höjdar-advokat som uttnytjade alla juridiska kryphål som gick att gräva fram och fick b-provet ogiltigförklarat. Därmed var man tvungen att fria henne. Jessica Kürten har anlitat samma snubbe...

Nu hade de ju inte använt sig av riktigt samma liniment som du har hemma. Anledningen till att de stod som frågetecken är, som Sorbe skrev, att ingen blivit tagen med det innan. Det var första gången arrangörerna använde en analys för det ämnet. Jag garanterar att de vet varför de testades positivt, och det vet alla andra också som rör sig i det skiktet.

Kunde inte sagt det bättre själv! :bow:

Man är ju livrädd när man tävlar numera, förbundet rekommenderar att man inte i närheten av hästen dricker the, choklad eller äter choklad, än mindre ger det till en glupsk häst. Då är det helsjukt tycker jag! :crazy:

Jag har tävlat dopad häst, jag har använt linimentet som innehöll detta som tex Tony André Hansen åkte dit för. Och ändå känner jag mig inte som vare sig en bov eller en djurplågare...

Läste nyss i Hippsons senaste tidning där det står att Ahlmann är avstängd från landslaget i två år.

Kanske minns fel...
Hon anlitade en höjdar-advokat som uttnytjade alla juridiska kryphål som gick att gräva fram och fick b-provet ogiltigförklarat. Därmed var man tvungen att fria henne. Jessica Kürten har anlitat samma snubbe...

Ja, det är väl allmänt känt att om man känner "rätt folk" så kan man göra lite vad man själv tycker är bra, och gå fri med det.:angel: Jag är ju inte påläst i dessa sammanhang så jag vet inte mkt mer än det man läser i Ridsport, om ens det :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka