Sv: Doping

De kan komma på vilken tävling som helst och ta ut vem som helst för dopingtest. Det är väl bara det att de inte kommer så ofta på lokala tävlingar.

ja de finns, typ 5 lokala / termin / distrikt typ, haha va de för nått år sen iallafall..

Inte generellt, men det kan förekomma stickprovskontroller på alla tävlingar, alla nivåer alla grenar.

Så hade du tänkt dopa hästen borde du inte ge dig ut och tävla öht ;)

precis som de andra har sagt så är de sällan men stickprovskontroller görs då o då.
själv åkte ja på dopingkontroll i höstas men de var en nationell.

Vi klarade oss utan problem, men visst var de lite jobbigt o vänta på svar :p

Ja, dom doptestade en häst en gå¨ng på en lokal tävling jag var med på..

Ovanligt :p

Och, nej självklart ska jag inte dopa min häst. Men han käkar medicin som det är 14 dagars karens på och efter 13 är det en tävling jag vill åka på :p
Men nu vågar jag inte.

Tja har man hästen på ngn form av medicinering börjar man väl inte titta på tävlingar som ligger innan karensen gått ut...
en häst som får medicin/har läkemedelssubstanser kvar i kroppen är inte att betrakta som frisk, och en häst som inte är frisk ska inte tävla.

Jag tittade och anmälde till tävlingar innan hästens skada/''sjukdom'' upptäcktes.
Så nu har jag funderat på om jag ska dra tillbaka alla anmälningar eller behålla den sista iaf.
Men jag ska inte vara med på någon.

Det är vanligare än man tror att de tar dopingprov även på lokaltävling, de flesta ställen här nere som blivit ålagda att ta dopingprover på sina tävlingar tar både på de regionala och på de lokala. Man ser ju tydligt om man går in på ridsportsförbundets testresultat sida att antalet prover ökat markant. http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=91918
Att ge sig ut och tävla när man vet att hästen är klassad som dopad är vansinnigt (dopinglistorna finns där som ett försvar för hästen att den inte skall behöva utsättas för hård ansträngning vid skada som går att gömma med mediciner, den finns inte till för att jävlas med ryttarna).

Mina hästar har testats 2 ggr på lokala tävlingar (självklart utan minsta spår av otillåtna substanser), så visst händer det att man får lämna dopingtester även på låg nivå.

Jag ska inte åka. Jag väntar en extra vecka så att jag är helt säker på att det inte ska räknas som doping.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den OS-satsande dressyrryttaren Morgan Barbançon, Frankrike, stängs av från tävling. Detta efter att hon inte dykt upp i samband med...
Svar
0
· Visningar
168
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrryttaren Morgan Barbançon stängdes av från tävling efter att hon inte dykt upp i samband med dopingkontroller. Ryttaren...
Svar
0
· Visningar
134
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsportens världscup i hoppning pågår mellan oktober och februari. SVT sänder de flesta tävlingarna. I vår guide hittar du...
Svar
0
· Visningar
388
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka