Doping på utbildningshoppning?

Z

Zeena

Kan man rida en häst som får kortison på en utbildningshoppning (som inte räknas som tävling) eller är det också doping?
Hästen andas periodvis in kortison pga pollen allergi och astma. Det tar 4 veckor utan för att inte åka fast för doping på vanlig tävling. Men tänkte jag kunde åka på någon utbildningshoppning?

Sv: Doping på utbildningshoppning?

Jo, det känns det ju som att man kan... antar att det är som en pay & jump på hemmaklubben?
Men det finns ju en anledning till att man inte får tävla när hästen har det i kroppen...

Det är väldigt viktigt för hästen att han motioneras och få använda sina lungor mkt, samt att han är i mkt god kondition. Det gör att han mår mkt bättre. Så hans kondition är på topp och de bra dagarna är han som vilket häst som helst. Jag håller ju hela tiden koll på hans andrning, puls, och återhämtning. Har han en dålig dag kan jag inte pressa honom och då blir det lugnare motion- ibland ingen alls.
Men jag har fått order av veterinären att rida så mkt han bara orkar så länge han inte får orytmisk andning, alltså hoppar jag redan nu om dagsformen tillåter.
Han andas in kortison via mask så det är bara lungorna som behandlas, inte hela kroppen.

Så eftersom man inte får tävla då hästen är dopad tänkte jag att en utbildninghoppning är ju ingen tävling liksom, man kan ju se det som en vanlig hopplektion fast på annan plats. För om hästen hade farit illa av att ansträngas med medicin i kroppen borde jag inte få rekommendationer att konditionsträna och intervallträna heller.

Alltså så formulerade jag mig lite dåligt i min ursprungliga tråd. Hästen är dopad-ingen tvekan om det! Men är det tillåtet att rida en utbildningshoppning med dopad häst?

Senast ändrad av en moderator:

Klubbtävlingar regleras väl inte av TR? Iså fall så är det väl upp till arrangörs klubben att bestämma om du får starta eller inte?

Det kan väl egentligen diskuteras. Man får inte träna med en dopad häst heller, så även om du inte hävdar att det är en riktig tävling så klassar jag det helt klart som en träning och skulle säga att det inte är tillåtet.

Lady_S skrev:
Det kan väl egentligen diskuteras. Man får inte träna med en dopad häst heller, så även om du inte hävdar att det är en riktig tävling så klassar jag det helt klart som en träning och skulle säga att det inte är tillåtet.

Skulle precis säga det samma när jag kom till ditt inlägg.

Man får rida en häst som är dopad, men inte träna inför tävling. Var gränsen går däremellan kan ju vara luddigt.
Jag anser att en tävlingslik träningstävling absolut är att betrakta som "träning inför tävling".
Jag skulle inte starta.

Ridsporten är ju under STC's karenslistor

Karenstidslistorna på denna hemsida anger karenstider inför tävling och med tävling jämställd träning

taget från www.travsport.se --> hästveterinären

Nu vet jag inte exakt vad din får för preparat men de flesta är ju
96 tim- 14 dygn (finns nåt som är 28)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 341
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 513
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 059
Senast: animalasia
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 301
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka