Sv: Doping på utbildningshoppning?
Det är väldigt viktigt för hästen att han motioneras och få använda sina lungor mkt, samt att han är i mkt god kondition. Det gör att han mår mkt bättre. Så hans kondition är på topp och de bra dagarna är han som vilket häst som helst. Jag håller ju hela tiden koll på hans andrning, puls, och återhämtning. Har han en dålig dag kan jag inte pressa honom och då blir det lugnare motion- ibland ingen alls.
Men jag har fått order av veterinären att rida så mkt han bara orkar så länge han inte får orytmisk andning, alltså hoppar jag redan nu om dagsformen tillåter.
Han andas in kortison via mask så det är bara lungorna som behandlas, inte hela kroppen.
Så eftersom man inte får tävla då hästen är dopad tänkte jag att en utbildninghoppning är ju ingen tävling liksom, man kan ju se det som en vanlig hopplektion fast på annan plats. För om hästen hade farit illa av att ansträngas med medicin i kroppen borde jag inte få rekommendationer att konditionsträna och intervallträna heller.
Alltså så formulerade jag mig lite dåligt i min ursprungliga tråd. Hästen är dopad-ingen tvekan om det! Men är det tillåtet att rida en utbildningshoppning med dopad häst?