Status
Stängd för vidare inlägg.
B

benjamin

Äntligen har jag bokat dopet. Det blir enskilt dop med en präst vi känner som kommer till "vår" kyrka.Nu behöver jag tips på bra psalmer eller visor. Jag tar också tacksamt emot tips på annat som kan göra dopcermonin trevlig. Finns det någon gospellåt man kan sjunga på dop?

Sv: Dop

Tryggare kan ingen vara är väl en gamal klassiker... Sen finns även Gud som haver i blinka lilla stjärna melodi med som en stor favorit! ;)

För att göra dopet mer personligt tycker jag att det är fint om något/några äldre syskon/släktingar sjunger någon fin visa. Där finns det väldigt mycket att välja. Även någon vuxen som är duktig på att sjunga kan göra en otroligt stämningsfullt genom att sjunga tex Handens fem fingrar, eller Det har landat en ängel. Det finns många många fina visor...

Det finaste och mest stämningsfyllda dopet jag har varit på var när kompisarna döpte sin lillkille, vi var utomhus en ravin där det gick en bäck igenom. En släkting spelade fiol och även trumpet ihop med dopbarnets kusin. Och mostern till barnet spelade gitarr och sjöng en visa som hon hade skrivit speciellt till barnet. Sen var det en suverän präst som höll ett jättefint tal/predikan men relativt kort. Sen gick vi efter fiolspelaren till fikat. Vi satt eller stod i gröngräset och det var en väldig massa barn i olika åldrar men nästan alla var hel nöjda och satt still och tittade.

Det enda tips jag kan ge är att välja psalmsånger som folk känner igen och kan sjunga med i. "Tryggare kan" (mer känd som "tryggarekan") är ju en kär favorit. Vi var på ett dop där de spelade helt okända psalmer (prästens förslag) som ingen annan kunde och det blev väldigt underligt.
"Barn är ett folk" är en underbar visa när den är sjungen tvåstämmigt, kanske någon kompis eller kusin kan ställa upp?
Diktläsning brukar också bli stämningsfullt det finns många att välja på. Vad ska barnet heta?

Snurrfian skrev:
Även någon vuxen som är duktig på att sjunga kan göra en otroligt stämningsfullt genom att sjunga tex Handens fem fingrar, eller Det har landat en ängel. Det finns många många fina visor....
Vet du var jag kan hitta noterna till de sångerna. Jag har aldrig hört dem. Min äldre dotter är en sångfågel och har nästan lovat att sjunga. Gudmödrarna är också duktiga på att sjunga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: bobbbo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar