Nu missförstår du nog riktigt ordentligt tror jag.
Jag försvarar ingen dålig avel, oavsett om vi pratar renras eller blandras.
Jag har bara förklarat varför det är skitsvårt att starta en egen förening och göra egna register. Och det är sant oavsett inom vilken bransch vi pratar om. Det är verkligen inget som är specifikt för blandrashundar. För många verkar på riktigt tro att det är "bara att göra". Och det är det verkligen inte.
Sen tror jag att det inte direkt hjälps av att den allmänna konsumenten inte verkar bry sig om sånt. Hade de gjort det så hade vi ju inte haft raser som mops och div andra plattnoshundar. Eller folk som inte läser på alls om rasen och köper typ en husky för att såg en film där de var så fina
Det är vi här, som har kunskap och är ordentligt seriösa som bryr oss.
Ja givetvis om anlaget är recessivt så är ju saken enkel. Men i mina ögon så ser det lite konstigt ut att säga att det är så mycket krav på renrasiga hundar och så visar det sig att det är ungefär samma krav som att få en arabhingst godkänd (där krävs en vanlig veterinärbesiktning, endast). Missförstå mig rätt, det betyder inte att jag tycker att blandrasaveln är bättre. Det är inte alls det jag säger. Jag menar bara att jag trodde mer om SKK, hade högre krav och får inse att jag blir ordentligt besviken. Och då får jag också väldigt svårt att förstå "hatet" mot blandraser. Jag menar, om det är fullt ok att avla på vad som helst bara man vet om det så är det inte så många procent bättre än blandrasaveln som jag hade tänkt mig.
Varför är det olika nivåer i olika raser? Bestämmer rasföreningarna själva vilka krav de vill ställa på sin ras?