Donald Trumps andra presidentperiod (2)

Med tanke på hur oberäkneligt och impulsivt USA verkar agera numera, så är det nog rimligt för alla från privatpersoner till nationer att försöka minimera sin riskexponering mot landet. Men allt går i praktiken inte att byta bort, eller att bojkotta. Jag vill inte måla fan på väggen mer än vanligt, men lek litet med tanken på att Microsofts produkter skulle användas i ett handelskrig - eller för den delen i mer konventionell krigföring. Hittills har vi inte oroat oss över statlig inblandning utan "bara" riskanalyserat utifrån vad MS själva skulle kunna hitta på. Men jag tror att det är ett för kraftfullt vapen för att Trump skulle utesluta det helt.

Men Volvo pratar redan om att flytta mera av sin produktion till USA - som är precis vad Trumpen vill.....

Så jagvettefan vad man ska tycka och tänka.....
Ja ja kände då inte att det var positivt att de antingen slutar köpa just Volvo eller att Volvo kör hela sin elbilsproduktion (de har en elbilsfabrik som är långsam) i USA och all vår export av bilar (vi exporterar bensin) försvinner. För då blir ju det en stark motivation för Volvo att inte bygga ut produktion av elbilar i Sverige.

På vilket sätt ska Trump "shut down Denmark" om han inte får Grönland? Han menar ju att han ska göra det. Men hur??
"Om Donald Trump ställer krav på till exempel Microsoft eller Apple att agera mot Danmark så kan företag och offentlig sektor i landet drabbas mycket hårt, enligt Herbst:

– Om amerikanerna klockan åtta på måndag morgon bestämmer sig för att stänga ner de amerikanska molntjänsterna så har Danmark stannat klockan nio, säger Jacob Herbst."

"Om Donald Trump ställer krav på till exempel Microsoft eller Apple att agera mot Danmark så kan företag och offentlig sektor i landet drabbas mycket hårt, enligt Herbst:

– Om amerikanerna klockan åtta på måndag morgon bestämmer sig för att stänga ner de amerikanska molntjänsterna så har Danmark stannat klockan nio, säger Jacob Herbst."
Yes, det är bland annat därför det är tråkigt att vi så länge varit så naiva gällande den makt vi offrat till andra, typ Meta också.

Fast den andra planen är bättre

1743163686929.webp

Exakt det jag menar. Trump sitter på något lika effektivt som kärnvapen, utan överdrift. Lek med tanken att inte en enda windowsdator startar på måndag morgon. Hela civilsamhället är totalförlamat.

Exakt det jag menar. Trump sitter på något lika effektivt som kärnvapen, utan överdrift. Lek med tanken att inte en enda windowsdator startar på måndag morgon. Hela civilsamhället är totalförlamat.

Under normala omständigheter hade möjligheten för en president att förstöra globala techjättars ekonomiska framtid varit obefintlig. Nu är den tyvärr lite större än obefintlig. Men jag undrar ändå om det inte finns tillräckligt motstånd i att förstöra den del av den amerikanska ekonomin som är framgångsrik.

Under normala omständigheter hade möjligheten för en president att förstöra globala techjättars ekonomiska framtid varit obefintlig. Nu är den tyvärr lite större än obefintlig. Men jag undrar ändå om det inte finns tillräckligt motstånd i att förstöra den del av den amerikanska ekonomin som är framgångsrik.
Det får man ju hoppas. Å ena sidan är det ju tekniskt enkelt att vara väldigt selektiv i den sortens påverkan. Å andra sidan skulle det, som du säger, vara förödande för förtroendet för företagen. Men bedömer han att värdet av t ex Grönland är tillräckligt stort så tror jag också att risken är större än obefintlig.

Det vore ju helt absurt! Är dessa företag verkligen så blint lojala med Trump att de skulle göra nåt sånt?? Det skulle ju se helt fruktansvärt illa ut!

Fö är det ju Grönland själv som bestämmer. Jag tror inte att Danmark ens kan sälja/skänka bort Grönland på eget bevåg.

Så länge microsoft har ett val så tror jag inte att de kommer gå den vägen. Om de gör en sådan sak så skriver företaget under sin egen dödsdom. Samtliga andra länder kommer börja förbereda sig för att göra en omställning, och med så pass stora ekonomiska motivationer bakom som det blir i sådana fall så skulle det gå fort. Linux finns redan och är gratis att installera och använda. Omställningen skulle gå skitfort och sedan är det bye bye till microsoft.

Som privatperson så kan man redan byta givetvis, om man känner sig orolig.

Med tanke på hur oberäkneligt och impulsivt USA verkar agera numera, så är det nog rimligt för alla från privatpersoner till nationer att försöka minimera sin riskexponering mot landet. Men allt går i praktiken inte att byta bort, eller att bojkotta. Jag vill inte måla fan på väggen mer än vanligt, men lek litet med tanken på att Microsofts produkter skulle användas i ett handelskrig - eller för den delen i mer konventionell krigföring. Hittills har vi inte oroat oss över statlig inblandning utan "bara" riskanalyserat utifrån vad MS själva skulle kunna hitta på. Men jag tror att det är ett för kraftfullt vapen för att Trump skulle utesluta det helt.

Det man ska tänka på vad gäller tex MS, Apple och liknande är att de redan outsourcat en hel del till andra länder och har merparten av sin försäljning där. Huvudkontoret ligger fortfarande i USA dock. Se tex när EU stämde Apple för deras verksamhet i Irland, vilket Irland motsatt sig kraftigt. Jag skulle nog vara mer rädd för andra vapen som att Trump medvetet eller omedvetet influerar Wall Street. Och kraschar marknaden i US kommer den dra med sig resten av världen. Det är bara att se på den ekonomiska globala krisen 2008-09 som började med en överhettad bolånemarknad i USA. Nu har dessutom Trump nominerat Paul Atkins som ordförande för SCE så vi har att vänta oss en mycket mindre reglerad finansmarknad i USA.

https://apnews.com/article/sec-chai...cial-markets-d1c544f1846071b33c75b9f2dd0c1ba4

Han lägger tarifs på Budweiser och då blir hela Danmark utan öl. Danskar gillar öl och kommer därmed lägga sig platta.

VARNING: Detta inlägg har genererats med Trumplogic.
Danmark har egen, godare, öl. Så välkommen, ingen dansk lägger sig platt för budweiser.

Det vore ju helt absurt! Är dessa företag verkligen så blint lojala med Trump att de skulle göra nåt sånt?? Det skulle ju se helt fruktansvärt illa ut!

Fö är det ju Grönland själv som bestämmer. Jag tror inte att Danmark ens kan sälja/skänka bort Grönland på eget bevåg.
Danmark vill inte sälja/skänka bort Grönland. Det är enligt Danmarks Grönlands eget val vem de vill tillhöra, däremot får man inte plocka Grönland hur som mot deras vilja.

Så länge microsoft har ett val så tror jag inte att de kommer gå den vägen. Om de gör en sådan sak så skriver företaget under sin egen dödsdom. Samtliga andra länder kommer börja förbereda sig för att göra en omställning, och med så pass stora ekonomiska motivationer bakom som det blir i sådana fall så skulle det gå fort. Linux finns redan och är gratis att installera och använda. Omställningen skulle gå skitfort och sedan är det bye bye till microsoft.

Som privatperson så kan man redan byta givetvis, om man känner sig orolig.
Ja, har man inte förstått vilken katastrof det är att göra en sådan sak för Europa innan man gör det så förstår man när man gjort det.
Europeerna är inte dumma i huvudet, även om det kanske tar någon dag lär vi kunna logga in på datorer ganska fort igen och då har USA förlorat en hel marknad. Det är inte ekonomiskt försvarbart. Även om Trump inte kan se det kan andra. Alla i USA är inte dumma i huvudet.

När det gäller Trump så är det inte USA först som gäller utan allt handlar om honom. Se bara på alla han nu förföljer som går eller har gått emot honom, hur hans klåfingrar är överallt när det gäller naturtillgångar, energi och företag. Han skiter i sina väljare, skiter i domslut, skiter i konstitutionen, ljuger och skrävlar. Allt fler i USA börjar inse vad de valt. Freedom of speach existerar inte längre, nu är det på förslag att du ska kunna institutionernas och/eller arresteras om du talar illa om honom. Han hittar på ena dagen och tar tillbaka nästa.

Helt ärligt så tror jag att han inte är vid sina sinnens fulla bruk.

Liknande trådar

Samhälle Syftet med den här tråden är att posta roliga bilder relaterade till Donald Trumps andra presidentskap. Syftet är inte att posta en... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 794
  • Låst
Samhälle Kollade på sekvensen med Musk och det han gör är ju att i samband med att han upprepat tackar de i publiken lägger handen på sitt hjärta... 99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
66 101
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dagen innan valet och stora delar av familjen kämpar hårt med Donald Trumps kampanj. Men favoriten – och tidigare rådgivaren – Ivanka...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka