Donald Trumps andra presidentperiod (2)

Förlåt, det skall vara internationella men telefonen ville tydligen inte skriva samma saker som jag
Fast han säger ju här faktiskt
Trump har inte gett upp Grönland – och hänvisar till att USA behöver ön för nationell och internationell säkerhet.
https://www.svt.se/nyheter/sapmi/sakerhetspolitiskt-har-usa-redan-kontroll-pa-gronland
Det är den sjätte mars i år

Men jag fattar verkligen inte hur jättelandet USA kan vara så beroende av Grönland :confused:
Är det naturtillgångar han är ute efter ja då får han väl hala upp plånboken och handla med Grönland
Det finns en amerikan bas på Grönland redan så vad är det som hotar säkerheten egentligen :confused:
Han är ju kompis med Putte så vad är problemet då :confused:

Vad skall man tro om USA, på litet sikt - om man backar ett par steg och släpper detaljerna?
Den politiska polariseringen förefaller enorm och närmast oöverbryggbar. Högsta politiska ledningen struntar konsekvent i juridik och konstitution, gör ganska precis vad de vill och äger i praktiken landet. Stödet för dem är inte överväldigande nationellt sett men mycket kraftigt inom sina bubblor. Samhällsbärande institutioner monteras ner i rasande tempo. Alla tydliggjorda utrikespolitiska ambitioner är, i bästa fall, obehagliga. Motståndet nationellt, såvitt det existerar, verkar marginellt och på närmast svensk nivå med tonvikt på knutna nävar i fickor och bittra memes. Det eventuella förtroende som landet trots allt åtnjutit internationellt är i stora delar raderat.
Kommer landet på medellång och lång sikt att kunna fortsätta existera som union, med den graden av polarisering? Krävs unionsupplösning? Inbördeskrig? Om USA konkretiserar sina hot mot Grönland eller Kanada militärt, kommer rest-NATO då att backa upp... och därmed behöva lämna ryggen fri för Putin att göra vad han vill i Europa? Kan det rent av (och nu är jag medvetet konspiratorisk) vara del av en överenskommelse?

Vad skall man tro om USA, på litet sikt - om man backar ett par steg och släpper detaljerna?
Den politiska polariseringen förefaller enorm och närmast oöverbryggbar. Högsta politiska ledningen struntar konsekvent i juridik och konstitution, gör ganska precis vad de vill och äger i praktiken landet. Stödet för dem är inte överväldigande nationellt sett men mycket kraftigt inom sina bubblor. Samhällsbärande institutioner monteras ner i rasande tempo. Alla tydliggjorda utrikespolitiska ambitioner är, i bästa fall, obehagliga. Motståndet nationellt, såvitt det existerar, verkar marginellt och på närmast svensk nivå med tonvikt på knutna nävar i fickor och bittra memes. Det eventuella förtroende som landet trots allt åtnjutit internationellt är i stora delar raderat.
Kommer landet på medellång och lång sikt att kunna fortsätta existera som union, med den graden av polarisering? Krävs unionsupplösning? Inbördeskrig? Om USA konkretiserar sina hot mot Grönland eller Kanada militärt, kommer rest-NATO då att backa upp... och därmed behöva lämna ryggen fri för Putin att göra vad han vill i Europa? Kan det rent av (och nu är jag medvetet konspiratorisk) vara del av en överenskommelse?
Tyvärr behöver de inte ens hota militärt, nu kan de hota att stänga av molntjänsterna mm för att lamslå både länder och försvar. USA har pga Trump visat sig vara opålitligt, nu ska han ju dessutom kräva att de ukrainska kärnkraftverken övergår i amerikansk ägo? Allt är dollartecken i Trumps ögon. Märkligt att använda ursäkten att Grönland måste bli amerikanskt för att skydda världen, när Putin är hans kompis och att han skiter i Europa. Han håller fast vid att slå sönder EU, något han försökte med redan förra perioden.

Man blir faktiskt förvånad när många amerikaner i sociala media verkar tro att allt är över om 4 år och då som vanligt igen. Typ -res inte hit på fyra år och liknande.

Man blir faktiskt förvånad när många amerikaner i sociala media verkar tro att allt är över om 4 år och då som vanligt igen. Typ -res inte hit på fyra år och liknande.
Kanske är det ett slags självförsvar för dem? Som att jag inte läser denna tråden så ofta occh undviker nyheter om Trump vid tillfällen för det får mig helt ärligt att må dåligt, alltså på riktigt, alltså inte bara känna "oj var är världen på väg" utan mer på riktigt må dåligt. Ett sätt att skydda mig själv är ju att undvika vissa nyheter så att jag inte bara öses över av hans dumhet så.

Kanske önsketänkande, men de kanske tänker liknande, försöker se att det är över om 4 år. Det måste vara oerhört tufft att leva i landet nu, med en sådan ledare, tänker jag?

Kanske är det ett slags självförsvar för dem? Som att jag inte läser denna tråden så ofta occh undviker nyheter om Trump vid tillfällen för det får mig helt ärligt att må dåligt, alltså på riktigt, alltså inte bara känna "oj var är världen på väg" utan mer på riktigt må dåligt. Ett sätt att skydda mig själv är ju att undvika vissa nyheter så att jag inte bara öses över av hans dumhet så.

Kanske önsketänkande, men de kanske tänker liknande, försöker se att det är över om 4 år. Det måste vara oerhört tufft att leva i landet nu, med en sådan ledare, tänker jag?
Helt sant, jag försöker låta bli att läsa det där om Grönland, det känns jättehemskt att ett kärt grannland kan bli anfallet. Det måste vara väldigt otäckt att inte veta om någonting kan få en väldigt direkt effekt på en plötsligt.

Men Volvo pratar redan om att flytta mera av sin produktion till USA - som är precis vad Trumpen vill.....

Så jagvettefan vad man ska tycka och tänka.....

Liknande trådar

Samhälle Syftet med den här tråden är att posta roliga bilder relaterade till Donald Trumps andra presidentskap. Syftet är inte att posta en... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 794
  • Låst
Samhälle Kollade på sekvensen med Musk och det han gör är ju att i samband med att han upprepat tackar de i publiken lägger handen på sitt hjärta... 99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
66 101
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dagen innan valet och stora delar av familjen kämpar hårt med Donald Trumps kampanj. Men favoriten – och tidigare rådgivaren – Ivanka...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka