Det är en något komisk kommentar från någon som varit här i trekvartMan, behöver vi verkligen en uppföljare? Den första var redan en katastrof.
Ny medlem vars första inlägg är att tråden är onödig
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är en något komisk kommentar från någon som varit här i trekvartMan, behöver vi verkligen en uppföljare? Den första var redan en katastrof.
Hur hänger egentligen usas interna säkerhet ihop med Grönland![]()
Fast han säger ju här faktisktFörlåt, det skall vara internationella men telefonen ville tydligen inte skriva samma saker som jag
Och förresten varför var den första katastrof?Man, behöver vi verkligen en uppföljare? Den första var redan en katastrof.
Trump har frihet att använda grönland militärt redan nu. Det han inte har tillgång till är naturtillgångarna. Det är dem han är efter.Nu har han igen gått ut med att USA måste ha Grönland. Den interna säkerheten hänger på det!
(Min egna tanke är att en av de största hoten mot den internationella säkerheten just nu är han själv)
Tyvärr behöver de inte ens hota militärt, nu kan de hota att stänga av molntjänsterna mm för att lamslå både länder och försvar. USA har pga Trump visat sig vara opålitligt, nu ska han ju dessutom kräva att de ukrainska kärnkraftverken övergår i amerikansk ägo? Allt är dollartecken i Trumps ögon. Märkligt att använda ursäkten att Grönland måste bli amerikanskt för att skydda världen, när Putin är hans kompis och att han skiter i Europa. Han håller fast vid att slå sönder EU, något han försökte med redan förra perioden.Vad skall man tro om USA, på litet sikt - om man backar ett par steg och släpper detaljerna?
Den politiska polariseringen förefaller enorm och närmast oöverbryggbar. Högsta politiska ledningen struntar konsekvent i juridik och konstitution, gör ganska precis vad de vill och äger i praktiken landet. Stödet för dem är inte överväldigande nationellt sett men mycket kraftigt inom sina bubblor. Samhällsbärande institutioner monteras ner i rasande tempo. Alla tydliggjorda utrikespolitiska ambitioner är, i bästa fall, obehagliga. Motståndet nationellt, såvitt det existerar, verkar marginellt och på närmast svensk nivå med tonvikt på knutna nävar i fickor och bittra memes. Det eventuella förtroende som landet trots allt åtnjutit internationellt är i stora delar raderat.
Kommer landet på medellång och lång sikt att kunna fortsätta existera som union, med den graden av polarisering? Krävs unionsupplösning? Inbördeskrig? Om USA konkretiserar sina hot mot Grönland eller Kanada militärt, kommer rest-NATO då att backa upp... och därmed behöva lämna ryggen fri för Putin att göra vad han vill i Europa? Kan det rent av (och nu är jag medvetet konspiratorisk) vara del av en överenskommelse?
Man blir faktiskt förvånad när många amerikaner i sociala media verkar tro att allt är över om 4 år och då som vanligt igen. Typ -res inte hit på fyra år och liknande.Vad skall man tro om USA, på litet sikt - om man backar ett par steg och släpper detaljerna?
Den politiska polariseringen förefaller enorm och närmast oöverbryggbar. Högsta politiska ledningen struntar konsekvent i juridik och konstitution, gör ganska precis vad de vill och äger i praktiken landet. Stödet för dem är inte överväldigande nationellt sett men mycket kraftigt inom sina bubblor. Samhällsbärande institutioner monteras ner i rasande tempo. Alla tydliggjorda utrikespolitiska ambitioner är, i bästa fall, obehagliga. Motståndet nationellt, såvitt det existerar, verkar marginellt och på närmast svensk nivå med tonvikt på knutna nävar i fickor och bittra memes. Det eventuella förtroende som landet trots allt åtnjutit internationellt är i stora delar raderat.
Kommer landet på medellång och lång sikt att kunna fortsätta existera som union, med den graden av polarisering? Krävs unionsupplösning? Inbördeskrig? Om USA konkretiserar sina hot mot Grönland eller Kanada militärt, kommer rest-NATO då att backa upp... och därmed behöva lämna ryggen fri för Putin att göra vad han vill i Europa? Kan det rent av (och nu är jag medvetet konspiratorisk) vara del av en överenskommelse?
Kanske är det ett slags självförsvar för dem? Som att jag inte läser denna tråden så ofta occh undviker nyheter om Trump vid tillfällen för det får mig helt ärligt att må dåligt, alltså på riktigt, alltså inte bara känna "oj var är världen på väg" utan mer på riktigt må dåligt. Ett sätt att skydda mig själv är ju att undvika vissa nyheter så att jag inte bara öses över av hans dumhet så.Man blir faktiskt förvånad när många amerikaner i sociala media verkar tro att allt är över om 4 år och då som vanligt igen. Typ -res inte hit på fyra år och liknande.
Helt sant, jag försöker låta bli att läsa det där om Grönland, det känns jättehemskt att ett kärt grannland kan bli anfallet. Det måste vara väldigt otäckt att inte veta om någonting kan få en väldigt direkt effekt på en plötsligt.Kanske är det ett slags självförsvar för dem? Som att jag inte läser denna tråden så ofta occh undviker nyheter om Trump vid tillfällen för det får mig helt ärligt att må dåligt, alltså på riktigt, alltså inte bara känna "oj var är världen på väg" utan mer på riktigt må dåligt. Ett sätt att skydda mig själv är ju att undvika vissa nyheter så att jag inte bara öses över av hans dumhet så.
Kanske önsketänkande, men de kanske tänker liknande, försöker se att det är över om 4 år. Det måste vara oerhört tufft att leva i landet nu, med en sådan ledare, tänker jag?
Vad har jag missat? (hittade inget på en snabbtitt i DN)Har Trump idag lanserat sin bästa klimatåtgärd hittills?
Vad har jag missat? (hittade inget på en snabbtitt i DN)
Ah! biltullar!
Kanske Elon som inte blir så långvarig snart, han kämpar i motvind.Blir nog inte så långvariga mtp Elon
Har Trump idag lanserat sin bästa klimatåtgärd hittills?
Priserna på bilar i allmänhet kommer gå upp rejält och om man vill ha färre sålda och använda såna ting så är det en bra klimatåtgärd.Inte biltullar som i tullar för bilar på vägen... Utan biltullar som i importerade bilar tull ! Så en bil producerad utomlands får nu högre tullar. Men visst mindre transporter är ju en klimatåtgärd,
Tesla är väl ett av få företag som inte förlorar på tullarna?Blir nog inte så långvariga mtp Elon
Det blir väl tull även på delarna som de importerar så de lär nog förlora på tullarna de också.Tesla är väl ett av få företag som inte förlorar på tullarna?
Tesla säljer inte bara i USA och producerar inte bara i USA.Tesla är väl ett av få företag som inte förlorar på tullarna?