Donald Trumps andra presidentperiod (2)

Dödstraff är så oändligt ociviliserat.
Som att de ännu inte har lämnat Vilda Västern.
Det är dags att utveckla sig framåt där.
Det är inte så värst civiliserat att låsa in folk heller. Jag är inte emot det, men för vissa är det värre än dödsstraff.

Jag är emot dödsstraff främst för att någon måste både döma och utföra och att det och det finns risk att det är fel person. Är någon död är det direkt omöjligt att kompensera. Det är också problematiskt med vad som är rimligt att ge dödsstraff för och vilka signaler det sänder ut. Jag tycker dock inte det har med civiliserat eller inte att döma till dödsstraff, det beror mer på hur det görs och vilka värderingar man har, jag kan tänka mig civiliserade kulturer som har dödsstraff i en eller annan form.

USAs version är direkt inhuman, många års väntan och så riskera att plågas till döds.

Jag är emot dödsstraff främst för att någon måste både döma och utföra och att det och det finns risk att det är fel person.
Dödsstraff är en lösning i ett sammanhang där man inte har möjlighet att skydda människor mot brottslingar på annat sätt.
Vid krig och katastrofer och i Vilda Västern så finns/fanns inte resurser till andra lösningar.

Vi har kommit längre än så i större delen av världen.

Det går ju inte att låta en seriemördande bärsärk att gå lös och ställa till massaker.
Så på något sätt måste det hanteras.

Men i ett civiliserat samhälle så vet man att det kan bli fel och att dödsstraff inte går att göra ogjort.
Därför så låter man bli.
Dessutom så är det dåligt att förlora den information som man begraver med den som man avlivar.

I en avlägsen framtid när man kanske kan frysa ner människor och sedan tina upp dem igen vid liv, så blir det kanske på något annat sätt.

Mitt inlägg om Starship och austronauters hårfärg och kärleksliv blev kvar i den förra tråden. Är han dement? Eller använder droger? För det talet var mer bananas än något svammel jag hört från honom.

Dödsstraff är en lösning i ett sammanhang där man inte har möjlighet att skydda människor mot brottslingar på annat sätt.
Vid krig och katastrofer och i Vilda Västern så finns/fanns inte resurser till andra lösningar.

Vi har kommit längre än så i större delen av världen.

Det går ju inte att låta en seriemördande bärsärk att gå lös och ställa till massaker.
Så på något sätt måste det hanteras.

Men i ett civiliserat samhälle så vet man att det kan bli fel och att dödsstraff inte går att göra ogjort.
Därför så låter man bli.
Dessutom så är det dåligt att förlora den information som man begraver med den som man avlivar.

I en avlägsen framtid när man kanske kan frysa ner människor och sedan tina upp dem igen vid liv, så blir det kanske på något annat sätt.
Är man mindre civiliserad för att man har andra värderingar? I ett civiliserat samhälle enligt dina normer (och mina med för den delen) så givetvis. Men vi är inte ensamma om att definiera vad civiliserat innebär.

Det går bra nu. :angel:

Teslas ras på New York-börsen når nu historiska mått.
800 miljarder dollar i börsvärde är borta.
Den senaste börsveckan innebar ännu en nedgång för Tesla-aktien på New York-börsen, det innebär att sju veckor i rad har aktien backat, den längsta nedgångssviten på 15 år för bolaget, rapporterar CNBC.
Den nuvarande kursen, 270 dollar, motsvarande 2 700 kronor, innebär dessutom att aktien nu står på den lägsta kursen sedan 5 november när Donald Trump utsågs till president i USA.
Vändningen är därmed total efter att Tesla steg kraftigt i anslutning till att Trump utsågs till president och marknaden såg optimistiskt på Tesla utifrån Musks koppling till just Trump. Men efter att aktien i mitten av december hade rusat till en kurs på 480 dollar har det också bara gått nedför och ett börsvärde på 800 miljarder dollar har alltså försvunnit under nedgången.

Mitt inlägg om Starship och austronauters hårfärg och kärleksliv blev kvar i den förra tråden. Är han dement? Eller använder droger? För det talet var mer bananas än något svammel jag hört från honom.
Det verkar nog mycket sannolikt att Trump är fullpumpad med droger.

Hur ska annars en snart 80-årig person kunna hålla det tempot som Trump kör på? Uppåttjack av något någre slag lär behövas.

Jag har stått ut med att titta på flera långa inslag med honom, alltså 10-20 minuter eller mer, och inte bara de där korta klippen som visas i svensk media. Det är är väldigt märkliga saker som säg, ofta osammanhängande, och han håller sig inte till ämnet.

Hans prat, hans vokabulär (alltså de få orden han verkar kunna) och det repetitiva sättet att prata, halvsluddrandet , och flera andra tecken tyder på att han inte är frisk och använder droger och/eller har demensproblem.

Eller - förses med droger av någon....

Hur ska annars en snart 80-årig person kunna hålla det tempot som Trump kör på? Uppåttjack av något någre slag lär behövas.

Jag har stått ut med att titta på flera långa inslag med honom, alltså 10-20 minuter eller mer, och inte bara de där korta klippen som visas i svensk media. Det är är väldigt märkliga saker som säg, ofta osammanhängande, och han håller sig inte till ämnet.

Hans prat, hans vokabulär (alltså de få orden han verkar kunna) och det repetitiva sättet att prata, halvsluddrandet , och flera andra tecken tyder på att han inte är frisk och använder droger och/eller har demensproblem.

Kommer ni ihåg hur han påstod att Biden använde prestationsfrämmande droger under sina debatter etc? Jag kan tänka mig vart han fått den ideen från - takes one to know one.... (Sedan tror jag Biden var "nykter", tyvärr kanske man ska säga....)

Du menar att det inte hörs annat än att det är Bidens fel, alla tycker det Trump gjort är fanastiskt, att alla behandlat USA illa och MAGA mellan svamlet som är mer eller mindre obegripligt?

Är man mindre civiliserad för att man har andra värderingar? I ett civiliserat samhälle enligt dina normer (och mina med för den delen) så givetvis. Men vi är inte ensamma om att definiera vad civiliserat innebär.
Kanske inte, men en högre grad av civilisation ger bättre möjligheter att agera humant.
Det är ju svårt att göra det utan resurser.
Dödsstraff är billigt.

Visserligen inte Trump, men hans bästis. 🙄

Partiet Enade Ryssland i den nordliga regionen Murmansk har publicerat bilder på sociala medier där sörjande mödrar får blommor och köttkvarnar inför internationella kvinnodagen, som firas brett i Ryssland.

I inlägget tackades mödrarna för deras ”starka anda och den kärlek ni lagt på att uppfostra era söner”.

Inlägget möttes av kommentarer där det hela kallades för ”skamligt” och ”opassande”.

Ryssland har återkommande anklagats för att skicka sina soldater vid fronten rakt in i en ”köttkvarn”, då så många dödas där.

Ordet ”köttkvarn” har samma dubbelbetydelse på ryska som den har på svenska.

Partiets lokala gren i staden Poljarnije Zori försvarar agerandet, och säger att kritikerna gör ”känslokalla och provokativa tolkningar” av gåvorna. Enligt borgmästaren Maxim Tjengajev var köttkvarnarna inte en del av grundidén men ”en kvinna bad om det, och självklart kunde vi inte säga nej”, uppger partiet.

TT

Liknande trådar

Samhälle Syftet med den här tråden är att posta roliga bilder relaterade till Donald Trumps andra presidentskap. Syftet är inte att posta en... 2
Svar
30
· Visningar
2 248
Senast: Jeffery
·
  • Låst
Samhälle Kollade på sekvensen med Musk och det han gör är ju att i samband med att han upprepat tackar de i publiken lägger handen på sitt hjärta... 99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
60 577
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dagen innan valet och stora delar av familjen kämpar hårt med Donald Trumps kampanj. Men favoriten – och tidigare rådgivaren – Ivanka...
Svar
0
· Visningar
90
Senast: Gunnar
·
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hitta rätt bett till travare
  • Lymfangit
  • Ridskoleryttare
Tillbaka