Don Romantic v.s. De Noir

Sar

Trådstartare
Nu när mitt första hingstval (His Highness) så tragiskt gått bort så skulle jag vilja få lite mer information om hingstarna i rubriken.
Hur är deras temprament och hur har de förärvt det till avkommorna?
Korrekthet i ben och rörelser?
Storlek på avkommorna (hur stor är eg. De Noir? Har läst både 1.65 och 1.67)
Hur har de förärvt sig angående typ och rörelser?
Spermakvalité (såg att De Noir fått 7 föl på 16 inseminerade och Don Romantic 53 st på 80 inseminerade)?

Anser ni någon av hingstarna bättre än den andre?

Stoet är efter Master-Herkules-Toreador, 1.66 hög (alla bakåt i stammet mellan 1.57-1.62 förutom Herkules på 1.68), ej tidigare betäckt, relativt lätt av normal typ. Hennes svagheter är hennes hals som visserligen är lång men kunde vara bättre välvd, lite veka kotor bak, inåttåad ena fram (skulle aldrig få över 7:a på benen), väl yvig i frambensrörelser- lätt att jobba uppåt istället för framåt, ngt oädelt huvud, kunde vara mer arbetsvillig.
Hennes styrkor är 3 mkt goda gångarter med stort plus för galoppen, välproportionelig kropp, lagom framåtbjudning, mkt lättlärd.

Jag vill ha en avkomma med mkh 1.64-1.68, mycket goda gångarter, korrekt i ben, ej överdrivet het eller tittig. Vilken av hingstarna tror ni har lättast att uppfylla mina krav?

Djupt tacksam för hjälp! / Sar

Sv: Don Romantic v.s. De Noir

DON ROMANTIC Kopierat från Dansk Varmblods hemsida, det kanske kan vara till hjälp:

Beskrivelse:
Avlsgodkendt den: 09.03.03. Stangmål: 171. Født den: 13.04.1999.

KÅRING: Stor, ædel, højtstillet, velrejst hingst af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved på en velansat, lang hals. God forening. Middellang, skrå skulder. Velmarkeret, middellang manke. Smidig overlinie, men lidt lang lænd. Middellangt kryds. Lemmerne passende føre og tørre. Velformede hove. Bevægelsen er særdeles god i skridt. Rummelig, taktfast og særdeles smidig i trav. Smidig med særdeles god bæring og rummelighed i galop.
Type: 9, hoved/hals: 9, skul/mank: 8, ol./bagp: 9, forl: 8, bagl: 8, skridt: 8, trav: 10, galop: 10, helhed: 10.

MATERIALPRØVE: Dressur: Ridelighed: T: 9,00 F: 9,50 D: 9,50. Kapacitet: T: 9,50 F: 9,50 D: 9,00. Gangarter: Skridt: T: 7,50 D: 6,75. Trav: T: 9,00 D: 9,00. Galop: T: 9,50 D: 9,75. Springning: Ridelighed: T: 7,50 F: 8,50 D: 7,50. Kapacitet. T: 7,25 F: 7,25 D: 7,13. Springning: Bane: T: 6,50 D: 6,75. Løs: T: 7,00 D: 7,25. Temperament: Temperament/omgængelighed: T: 8,00. Arbejdsvillighed: T: 9,00.
Resultat dressur: 8,85 (1/10). Resultat springning: 7,63 (6/10). Resultat samlet: 823,00 (1/10).
TRÆNINGSBESKRIVELSE: Hingsten har gode manerer i stalden med god ædelyst og god foderudnyttelse. Hingsten er energisk med et godt temperament og en god karakter. Hingsten arbejder særdeles villigt med stor udstråling. Særdeles godt sving, smidighed og balance i trav og galop. Springanlæg er middel, bedre teknik kunne ønskes. Hingsten har udviklet sig positivt under prøven. Konkurrenceegenskaber særdeles gode i dressur.
Materialprøven er aflagt år 2002 på Vilhelmsborg.

FØLBESKRIVELSE 2005:
Passende store, ret ensartede, vellinierede og højtstillede føl af god til særdeles god type. Kønt hoved, enkelte savner dog mere udtryk. Velansat, velrejst og passende lang hals. God forening mellem holde og hals. Lang, skrå skulder og velmarkeret manke. De fleste har god og smidig overlinie. Langt, muskuløst kryds. Lemmerne er passende føre. Bevægelsen er overvejende særdeles god i skridt. Særdeles god og elastisk i trav og galop med stor gålyst og bæring. Kan benyttes til et bredt udsnit af hopper.
82 føl besigtiget over to årgange.

DE NOIR

Beskrivelse:
Avlsgodkendt for 2003 og 2004 den 09.04.03. Endelig kåret 07.03.2004. Stangmål: 167. Født den: 01.01.2000.

KÅRING: Passsende stor, ædel elegant hingst af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Velansat, velformet, lang hals. Lang skulder. Velmarkeret, middellang manke. God og smidig overlinie. Velformet kryds. Lemmerne passende føre og tørre, korte koder for. Velformede hove bag. Bevægelsen særdeles god i skridt, særdeles god og smidig i trav og særdeles god med god bæring i galop.
Type: 9, hoved/hals: 9, skulder/manke: 8, ol./bagp.: 9, forl.: 7, bagl.: 8, skridt: 8, trav: 9, galop: 9, helhed: 9

Bestået 30-dagest test 2003 (Total: 817,0 - Drs: 850,0 - Spr: 686,4).
MATERIALPRØVE:
Dressur Springning Temperament
Ridelighed Ridelighed Temperament/omgængelighed
T: 9,00 F: 9,25 D: 8,25 T: 8,00 F: 8,50 D: 8,50 T: 9,00

Kapacitet Kapacitet Arbejdsvillighed
T: 9,00 F: 9,25 D: 8,25 T: 6,50 F: 6,75 D: 6,38 T: 9,50

Gangarter Springning
Skridt Bane: Resultat dressur. . . . . . . . 8,85 (1/10)
T: 9,00 D: 8,75 T: 6,00 D: 6,50
Trav Løs: Resultat springning. . . . . 7,63 (8/10)
T: 8,00 D: 7,75 T: 6,50 D: 6,75
Galop Resultat samlet . . . . . . .812,75 (1/10)
T: 9,00 D: 8,75

TRÆNINGSBESKRIVELSE:
En meget flink og reel hingst i stalden med god foderoptagelse. Hingsten er energisk med et særdeles godt temperament og en god karakter. Arbejder særdeles villigt og opmærksomt med særdeles god skridt og galop, men mangler lidt afskub i trav. Dressuranlæggene er særdeles gode og hingsten udviser stor ridelighed. Hingsten springer under middel og med manglende teknik og kapacitet. Hingsten har udviklet sig positivt under prøven. Konkurrenceegenskaber særdeles gode i dressur.
Materialprøven er aflagt år 2003 på Vilhelmsborg.

FØLBESKRIVELSE 2005:
Passende store, ensartede ædle føl af god til særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Velansat, velformet, passende lang hals. God forening mellem hoved og hals.middellang, skrå skulder. Middellang, markeret manke. God overlinie. Velformet kryds, enkelte med lidt korte lår. Lemmerne er passende føre, flere lidt rette bag. Bevægelsen god i skridt og galop. Særdeles god i trav. Virker forædlende og kan benyttes på et bredt udsnit af hopper. De bedste føl er dog iagttaget på storrammede hopper.
139 føl er besigtiget over to årgange.

Inte lätt att hitta alternativ. Flera har ringt och vill ha fryst alt hjälp att hitta alternativ. Finns inte många likvärdiga... Den i mina ögon som kommer närmast är Sir Donnerhall, men han finns väl bara på fryst här.

Quaterback är ju annars en hingst du kan titta mer på.

Allt känns upp och ner. Säg till om jag kan hjälpa till på något sätt.

Mvh.

Mvh.

Usch ja, sådana individer går inte att ersätta. :cry: Måtte Herzensdieb få ett längre liv!!

Till TS: jag tror mer på DR om du vill ha betoning på att förbättra gångarterna, mer på DN om du vill fokusera på snygg hals, utstrålning och vackert huvud. Estetik, alltså. Men båda är mycket mycket bra och har en hög lägstanivå. Särskilt DR verkar ge toppenavkommor.

Inte för att detta är något svar på din fråga, men varför inte titta lite närmare på His Highness far Hohenstein?

Tusen tack för dina inlägg, toppen att få se siffror! Vet du något mer rent tempramentsmässigt?

Inte lätt att hitta alternativ. Flera har ringt och vill ha fryst alt hjälp att hitta alternativ. Finns inte många likvärdiga... Den i mina ögon som kommer närmast är Sir Donnerhall, men han finns väl bara på fryst här.

Quaterback är ju annars en hingst du kan titta mer på.

Mvh.

Quaterback har varit med i diskussionerna, han har ju otroliga rörelser i trav och galopp men tyvärr en rätt dålig skritt och rätt kort hals.
En av fördelarna med HH var ju hans jämnhet överlag.
Hade Hotline funnits på transportsperma hade jag nog valt honom.
När jag tidigt i vår ringde ang. Quaterback så verkade det vara helt omöjligt att få sperman skickad hitupp där jag bor trots att seminstationen är alldeles bredvid flygplatsen. Ett helt annat bemötande än vad jag fick av dig! Tyvärr har ju både Hohenstein och De Niro samma spermaimportör så jag är rädd att inte det heller går att ordna. Jag får ringa och stöta på igen.
(du vet var:smirk: )

OT men måste fråga, vad har hänt med His Highness?
Blev helt förälskad i en avkomma till honom o tänkte använda honom på mitt sto om två år :(

Förresten, var inget, kollade på Cyllenes hemsida och såg vad som har hänt.
Mycket tråkigt...

Senast ändrad:

Till TS: jag tror mer på DR om du vill ha betoning på att förbättra gångarterna, mer på DN om du vill fokusera på snygg hals, utstrålning och vackert huvud. Estetik, alltså. Men båda är mycket mycket bra och har en hög lägstanivå. Särskilt DR verkar ge toppenavkommor.

Intressant, jag får ta mig en funderare på vad jag vill förbättra!

av vad jag har sett blir de noirs avkommor mycket trevliga i temperamentet men de har ingen super gång... varför inte de niro själv...

Jag har fått för mig att De Niro passar bäst till ännu mer högställda ston, mitt lånade sto är visserligen rätt lätt i typen men är rätt normal- d.v.s kan inte kallas högställd men inte heller lågställd.
Vad tror du skulle passa bättre, De Niro eller Hohenstein? Spermakvalité?

Vi har två avkommer efter Don Romantic i stallet. Min häst fick en avkomma efter honom för bara 4 veckor sedan och en 1- åring från ett annat sto. Jag tycker att DR lämnar väldigt trevliga avkommer. Dom är högställda och väldigt spänstiga i alla gångarter. Slänger in lite bilder..

1-åringen, hingst, e.Don Romantic - Magnifiq
(Kortet är från fölvisningen då han var ca 2 månader)
DSC06017.jpg

Fölisen, hingst, e. Don Romantic - Bourbon
(Han är ca två till tre veckor på korten)
DSCN0884.jpg

DSCN0853.jpg

heheh... jag försöker locka dig till att ta Don Romantic;)

Hej.
Jag har en ettåring efter De Noir och är supernöjd både med exteriören, temperamentet och gångarter. Vår tjej är en riktig goding:D Så i år räknar vi med att kopiera ett vinnande koncept genom att åter använda De Noir:-)
complete0608241.jpg

Complete 6 månader e. De Noir

completehead070429.jpg

Precis fyllda 1 år

complete070429.jpg

1 år

Lycka till i valet av hingst till ditt sto.

//Camilla

Jättefin. vilken resning!:love:

Ni gör det sannerligen inte lätt för mig!!!!!;)

Jag hade bestämt mig för Don Romantic förra året o ringde i mars o "bokade" att jag var intresserad o fick då beskedet att det var lugnt, det behövdes inte bokas.
I maj när vet ringde o skulle beställa semin så fick hon beskedet att jag inte fick något pga att han var överbokad.
De hade själva 8 ston i stallet o hade bara fått 3 strån.
Så inte ens alla på station fick semin.
Så det var bara att vackert byta hingst med en timmes varsel.
Blev mycket besviken.
Men jag har bara sett fina avkommor efter honom.

Jag fick en hingst-unge e. Don Romantic förra året. Snygg, reslig o med mkt utstrålning. Fick tyvärr bara klass II på fölmönstring, mkt pga att han var väldigt "ung" (född 24/6) jämfört med de andra fölen o ganska sent utvecklad. Han är fortfarande rätt liten o tanig, 140 cm hög 9½ mån gammal. Tror han blir max 165 cm som vuxen, mer troligt är nog runt 163 cm. Ska gå ute dygnet runt fr.o.m. idag o sen släppas på bete i mitten av maj, hoppas att han växer o breddar på sig under sommaren.
Rör sig riktigt trevligt, mkt spänstigt o lätt o med fin bakbensmekanik. Har en del temperament o power i sin attityd men är okomplicerad att hantera. När vi släppte honom med tre jämnåriga i januari (från att bara ha gått med sin mor o ett annat sto) var vi lite oroliga att han kanske skulle bli mobbad o vara lite skrajsen av sig. Tji fick vi, han bara gick in o ÄGDE :smirk:. Den som kom fram o nosade lite fick en rak höger...
Även vi hade lite strul med skicken från Danmark när vi skulle betäcka, då han var väldigt eftertraktad. Hade lite tur för till tre ston kom det bara två skick, men då ena stoet redan släppt ägget så fick mitt sto hennes dos istället.
4 mån på bilden, klickbar.

Liknande trådar

Avel Jag kommer att betäcka ett sto efter Master-Herkules i år. Jag är väldigt förtjust i stoet:love: som är 1.67, rätt lätt i kroppen, har...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka