Döms efter att man red En häst dåligt.. Någon som har råd?

H

hryttare

Ja som rubriken lyder.. alla vet väl hur det känns när man är inne i svackor i ridningen? Ungefär så känner jag nu även om jag inte är inne i någon svacka, snarare trärtom med min egen häst. Men när jag skulle hoppa (är hoppryttare) en unghäst som är min tränares och det gick så dåligt, han stanna och stanna och har aldrig gjort det förr, så känns det som jag dömts eller märkt mig för livet med att jag inte kan rida andra än min egen häst. Känns verkligen jättejobbigt för hästen har "aldrig" stannat innan och har nu stannat efter att jag red.. hoppade dock efter tränarens tillsägelser men endå.

Personen dömmer snabbt och när det gått bra tidigare på annan häst så är man duktig, men en gång dåligt och nu är jag dålig..

Jag har så himla lätt för att känna att jag är dålig om jag inte rider perfekt även om jag Vet att jag kan Mycket bättre än hur det gick då.
Bara BER om att någon har något råd hur man ska tänka i sånna här situationer?:confused: Känner nu efteråt att tränaren nog egentligen inte vill att jag ska rida dens hästar alls nu typ men säger det inte fullt ut eller hur man ska säga. Kan tilläga att jag har väldigt höga mål inom hoppningen och tränaren är mycket duktig egentligen så dens åsikt känns viktig här.

Det här kanske vart väldigt luddigt men någon som kan ge tips på hur man ska tänka för att inte gå och bli deprimerad och känna sig kass över det?:( Skulle VERKLIGEN uppskatta det! Så tusen tusen tack om någon svarar!

Sv: Döms efter att man red En häst dåligt.. Någon som har råd?

tjaa den enkla vägen är väll att säga att er personkemi inte var optimal,
sen kan det ju också vara så att denna unghäst måste ha förtroende för sin ryttare innan den vill hoppa?
det är ju knappast ditt fel att den stannar nu, kanske inte var en så bra idé av tränaren att du skulle hoppa den första gången du satt på den...?

känner du att din tränare nu mera inte har förtroende för dig som ryttare så är det ju bara att ta upp det med denne? dem är ju lika mkt människor som du och jag är, en bra tränare och ryttare hittar vägar runt problem.:idea:

Du, känn dig inte ensam.

Ex 1.
Skulle rida stallets mest välskolade häst, han hoppar utan problem 1,20 med vilken som helst och han går medelsvår dressyr.
Jag fick inte ens hästen i galopp över små jävla galoppbommar :rofl:
Jag grät, och skulle sluta rida efter den lektionen.
Sedan fick jag, nästa gång jag red hästen, lägga om ridningen totalt. Jag fick rida på ett helt annat sätt. För våran stil passade inte :)

Ex 2.
Häst som tävlat 1,20. e:landlord. så han var lite speciell.
Han kastade av mig VARJE gång jag red, bockade som en tokig, skrek rakt ut och kastade sig och hade sig. Men aldrig då någon annan red.
Vi passade inte heller ihop.

Och det är sånt man får acceptera. Alla människor kommer inte heller överens :)

Förstår dej verkligen, så hemskt, lider med dej:cry:

Jag har lätt att tappa självförtroendet också och det värsta är att man rider sämre då, precis som man rider bättre när man har flyt. Tyvärr funkar det så, för mej i alla fall.

Jag TROR att det kan vara rent psykologiskt från början, du fick rida en häst som skulle fungera utan problem.....Men det är en unghäst och då kan mycket hända.

Kanske skulle man inte låta någon annan hoppa en unghäst alls första gången man sitter på den, tycker jag. Kanske red du annorlunda mot hindret, hästen blev osäker och stannade - DÅ kan det vara kört även för min del, för sen kommer ångesten att det ska hända igen:crazy: Prestationsångesten inför tränaren - som säkert redan vid första stoppet lät dej förstå att det ALDRIG bruakr hända:crazy::cool:

Sen blev du osäker och red inte "över hindret" utan troligen "fram tilll hindret" .....det gör en unghäst osäker.......osv.

Jag har varit med om att inse att min egen hoppning inte var så bra när det kom till en känslig häst för många år sen. JAg fick lära om en hel del i min ridning. Det var enormt nyttigt. Mitt sätt att rida räcklte på dem jag ridit till då men när det kom till en kapabel men känslig och mycket bestämd häst krävdes mer helt enkelt.

Men det var jag det. För dej var det kanske helt enkelt en knäck i självförtroendet som gjorde att resten av hoppningen inte KUNDE fungera. Träanrens attityd där är viktig..........:cool:

Din tränare borde ha ett bra förtroende för dig eftersom du fick rida dennes unghäst.Och om tränaren inte tycker att du borde fortsätta rida unghästen är hon inte seriös i mina öron. Hon kan ju inte slänga upp dig på en orutinerad unghäst om hon inte tror att du skulle klara av det. Och om du nu inte gjorde det så ska hon se det som hennes misstag, inte ditt.

Och nej, man blir inte automatiskt dålig för att man ridigt en häst dåligt, absolut inte. Hästar har egna hjärnor.

Om unghästen vägrade hela tiden kan det dels bero på träningens nivå och er personkemi.

Det är inte lätt att rida unghästar.

Du ska veta att du inte är ensam!

Du red iaf en annan häst EN gång. Jag la ut en film och en bild på mig och min egen häst här på buke när vi red på en knögglig vinteräng (ja ni vet när det har frusit och knögglat ihop sig) och min häst trippar på som en ballerina samtidigt som han är stressad för att han är på en stor öppen äng och vill springa. (rider AR normalt sett) Får då reda på att det är sådana som jag som ger AR dåligt rykte, Jag har ingen aning om vad jag håller på med och att min bett inte passar min häst (?) som min tränare och jag har valt ut åt honom. (detta genom ett forum)

Så du är inte ensam ;) Och när man rider unghästar kan det se ut som ja... jag vet inte riktigt vad ibland. Det är inte enkelt ska du veta! Unghästen testade dig säkert bara för att se vart din gräns gick och då det var första gången du red den så vet du ju inte vart alla signaler sitter på den hästen. Det är helt omöjligt att rida en häst bra första gången. Och sedan får unghästar ofta för sig saker i tid och otid. Annars kanske det var någonting h*n var upprörd över, sadeln kanske klämde eller bettet eller h*n kanske har sträckt sig, ja faktorerna kan vara många. Men att det skulle vara du som är en dålig ryttare skulle jag väl inte tro.

Oroa dig inte. Ni hade en dålig dag och som en annan tjej skrivit. Om din tränare inte hade litat på att du skulle klara av det så skulle du aldrig fått rida hennes häst. Så ta till dig och se det som en utmaning och att du kanske lärde dig något av det trots allt. :idea:

Lycka till

Din tränare borde ha ett bra förtroende för dig eftersom du fick rida dennes unghäst.Och om tränaren inte tycker att du borde fortsätta rida unghästen är hon inte seriös i mina öron. Hon kan ju inte slänga upp dig på en orutinerad unghäst om hon inte tror att du skulle klara av det. Och om du nu inte gjorde det så ska hon se det som hennes misstag, inte ditt.

Håller med Friss!!

Man är INTE vad man presterar!

Det är två helt skilda saker.

Men jag vet hur du känner, jag slåss också med det där varje dag.
Men så länge man känner att man måste prestera för att vara något, att bli sedd etc så slåss man mot ett osynligt monster.
För man blir aldrig tillräckligt bra och man tar hela tiden på sig nya saker.
Och sen är man tillbaka på ruta ett där man måste prestera.

Det gick inte bra den där gången, med den hästen och det kan ha många olika orsaker (du har fått flera i tråden). Fundera på om det är något du kan ändra på som skulle bli till det bättre.

Man ska plocka de goda delarna ur erfarenheter, hur red du när hästen väl hoppade? Hur kändes hästen?

Det andra lämnar du därhän och går vidare utan. (Lättare sagt än gjort)

Åter igen, Man är INTE vad man presterar!

Inget roligt att bli bedömd sådär... det värsta jag varit med om var när jag efter ganska långt uppehåll började hoppträna igen och helt plötsligt under träningspasset såg jag inte ett enda avstånd. Jag blev osäker och ville inte hoppa så högt som tränaren tyckte vi skulle klara.

Då hör jag en klar stämma ifrån läktaren att nu när jag blivit mamma så kan jag inte rida längre, och absolut inte hoppa!

Jag kommer inte ihåg de exakta kommentarerna men det var oerhört sårande och jobbigt att höra, red ännu sämre efter det.

Men vi kom igen, hästen och jag !!

Det kommer såklart du också att göra, alla kan ha en dålig dag!

Jag vet att folk många gånger sagt bakom min rygg att jag gjorde ett idiotköp och att jag antagligen inte kan rida eftersom att det går så dåligt på tävlingar. Det känns, men man får helt enkelt ignorera människorna som tycker att man presterar dåligt.

Min häst har varit ett jäkla monster, och även jag har här på forumet fått höra att jag gör fel och (underförstått) att andra människor nog skulle få min häst att prestera myyyyycket bättre än vad jag gör. Men han är helt sjukt svår att rida, det ser inte så ut, men när man väl sitter där är det faktiskt bara min tränare som lyckats med att rida honom vettigt. Min kompis satt av efter 5 minuter och sa att det var det värsta hon varit med, hon kände sig som världens nybörjare :eek:
När man känner sig sär här nere får man se det positiva i det hela, din tränare ville ju trots allt att du skulle rida hennes unghäst. Hon lät dig göra det eftersom att hon känner ett förtroende för dig och litar på att du inte hittar på några dumheter när du sitter på ryggen :)

Åh vad skönt att så många svarade, tack så jättemycket! Grejen är den att det är en riktigt fin häst och därför känndes det ännu värre. Plus att jag har ridit upp och utbildat min häst själv sedan hon var lika ung. Men känns faktist bra just det ni skrev att tränaren kanske har förtroendet för mig. Har ridit flera av dens andra hästar innan med, och hur som helst så red jag den unghästen jag hoppa igen, bara på marken häromdagen efteråt och det känns mycket bättre nu, det gick rätt bra!=) Tyvärr var det ju självklart ingen som såg på då.. haha. Det är bara att hoppas på att, som ni säger, min tränare har förtroende för mig och fortsätter ha det! Så tack så mycket allihop!

Förresten, "Shlakima", vet hur det känns när hästen SER lätt ut men inte är det. Så hoppar någon annan upp och så märker dom det, haha. Men ta det som lite "cred", om du orkar sitta kvar på ryggen själv och kämpa är det ju bra=)

Tack igen allihoppa! Och upp med självförtroenden;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 651
Senast: tara
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka