Dominant unghäst

J

johanna33178

Jag har börjat på allvar med NH för inte så länge sedan, kör mest med våran unghäst, som är en arab. Han är ett och ett halvt. Han är världens goaste men för några veckor sedan började han dominera allt mer, det började oskyldigt med "buffar" och idag gjorde han något konstigt, ena stunden började han tugga, gäspa osv och i nästa försökte han bita mig, jag fortsätter med ledarskapsövningarna och han fortsätter med sitt dominanta beteende, jag förstår ingenting??
Han är left-brained och jag vet att dessa hästar kan vara dominanta men hur får jag bukt med det? Vad ska jag göra?
Tacksam för svar.
 
Sv: Dominant unghäst

Har han några jämn gamla kompisar?
Det finns faktiskt vetenskapligt dokumenterat och alla forskare verkar vara överens om att unghästar blir mycket trevligare och mår mycket bättre om de har jämngamla lekkamrater. -ingen människa eller gammal valack kan ersätta det. Speciellt hingstar har ett extra stort behov utav kompisar.

Om hästen bara blir mer och mer dominant så funkar troligtvis inte de övningar du gör, utan du måste hitta på något annat. Kommer hästen och "buffar" så får du säga åt honom att hålla sig på "sin kant". Jag har en liten "regel" och det är att hästen inte får komma närmare mig än ½meter. Sätt upp en tydlig gräns hur nära han får komma. Håller han avstånd så kan han inte "buffa" på dig heller :)

Men som sagt, viktigast är kompisar i samma ålder.
 
Sv: Dominant unghäst

Han har en kompis som är ungefär jämngammal och han går i en flock på 6 hästar. Jag är noga med att inte låta han komma närmare än jag vill men ibland i goset så börjar han buffa.. Men jag ska absolut prova att göra något annat med honom, kanske något roligare :)
 
Sv: Dominant unghäst

hästen är ung och testar gränser och lek. Flytta undan honom om han buffar, flytta undan honom om han bits eller inte uppför sig. Gör han så får han lära sig att han inte får vara med dej, backa honom varje gång och snart inser han nog att det inte händer något kul genom knuffar och nafsande. Blir trevligare att uppföra sig under närhet med sin människa och gos.
 
Sv: Dominant unghäst

Och börja träna för en duktig tränare!

En unghäst är INTE det första man ska jobba med när man är ny inom "NH", om jag var du skulle jag se till att öva upp mina skills på en snäll och lydig häst, och låta unghästen vara så mycket som möjligt.
Det har svårt att koncentrera sig i den åldern, vill bara busas och brottas, bättre att de gör sånt med hästkompisarna.

Om hästen plötsligt börjar bete sig dominant kan det bero på att du (omdevetet) gått på för hårt och varit för dominant själv.
 
Sv: Dominant unghäst

Tack för tipsen.. Ska absolut fortsätta på det där med att backa honom så fort han börjar med sina idéer.
Vi har en tränare men tar en paus just nu över vintern :)
 
Sv: Dominant unghäst

Jag har börjat på allvar med NH för inte så länge sedan, kör mest med våran unghäst, som är en arab. Han är ett och ett halvt. Han är världens goaste men för några veckor sedan började han dominera allt mer, det började oskyldigt med "buffar" och idag gjorde han något konstigt, ena stunden började han tugga, gäspa osv och i nästa försökte han bita mig, jag fortsätter med ledarskapsövningarna och han fortsätter med sitt dominanta beteende, jag förstår ingenting??
Han är left-brained och jag vet att dessa hästar kan vara dominanta men hur får jag bukt med det? Vad ska jag göra?
Tacksam för svar.

Ja du. Det är inte första gången detta händer. Är du inte säker på vad du pysslar med får du just sådana här reaktioner.
 
Sv: Dominant unghäst

Tack för tipsen.. Ska absolut fortsätta på det där med att backa honom så fort han börjar med sina idéer.
Vi har en tränare men tar en paus just nu över vintern :)
Jag förmodar att du som din avatar visar har gullat för mkt o sen blir du förvånad när den vill busa med dig:crazy:

Du ska inte backa den utan bara fösa bort den.

en häst som inte är behandlad som en bebis har en naturlig respekt för zonen- precis som hästar gör mot andra främmande hästar. Sträcker fram hals o näsa- håller avstånd.
 
Sv: Dominant unghäst

Jag förmodar att du som din avatar visar har gullat för mkt o sen blir du förvånad när den vill busa med dig:crazy:
Jag har haft hand om en likadan en kortare tid och det gäller att lära dom att busa och bita är okej MEN bara när jag är med på det och då ska det ske väldigt försiktigt. NH och såna fasoner hör ihop har jag märkt, hantera hästen som den individ den är istället, och jag har aldrig haft nån sk. "zon" eller ens vetat om detta innan jag hamnade på buke, men dom hästar jag har haft, och haft hand om har varit lättlärda och aldrig utgjort en fara för nån trots att dom ibland fått inleda leken.


McG - med fölis sovande i knät ibland. :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 579
K
Hästhantering Hejsan! Jag behöver hjälp. Det är så att jag rider på ridskola, ca. 3 gånger i veckan. Hästen jag rider där ärungponny, 7 år. Jag...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: anyberg
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp