Dominant häst

C

Capriole

:devil:Har en mycket dominant häst. Vem han än går med så tar han över, väljer ut en kumpan som han konstant föser. Det brukar inte vara så mycket problem eftersom han inte har varit en "elak" ledare. Jag har inte fått några skador på mina andra hästar eller så... Just nu går han med våran pensionär på bete. Alltså bara med en häst. Därför skyddar han föser honom hela tiden. Men för någon kväll sen skulle jag gå ut och sätta på en flughuva på vår pensionär och jag fick inte komma nära honom. Min dominanta ögonsten gick emellan oss och föste iväg pensionären. Fick ryta till mot honom när han skulle börja fösa iväg mig också. Nu i kväll skulle min pappa ta av grimman på penisonären och samma procedur upprepades, men nu hotade han pappa genom att visa tänderna och lägga öronen bakåt när han försökte få tag i pensionären! Vad ska jag göra? Vill helst inte bråka tillbaka, men det känns som om han kör över mig helt.

Sv: Dominant häst

Det är nog bara till att träna , träna och träna. Mycket ledarskapsövningar som att flytta, rygga, leda. Är du rädd för hästen? i så fall ska du inte utsätta dig för situatoner där det finns riska för att du blir det, för hästar litar inte ledare som är rädda för dom.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·
Hästvård Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska...
Svar
13
· Visningar
4 732
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama