Sv: Dominans
Hon ar den lydigaste mest manniskovanliga hund du kan tanka dig... Hon gillar att kela och gosa... ar aldrig "storig", grinig, eller aggresive. Har aldrig morrat mot en manniska, vagrat slappa leksak, godis eller ben. Aven nar hon har fatt tag pa moss slapper hon genast pa tillsagelse -fast hon ser till att bita ihjal dom forst.
Finns andra djur forsoker hon "uppfostra" dom om dom gor nagot som inte ar tillatet (bade katter och hund hos sonen) hon biter dom pa rumpan. Eller forsoker i alla fall bita rumpan men nar hon blir tillsagd stoppar hon genast, om an nagot motvilligt och med valdigt hogburet huvud. Bade katter och hund slapper om hon vill ha en sak dom hittat och later henne ta den.
Aven med hastarna finns det dar... om jag sager ifran till en hast kommer hon som ett skott och ska vara med och "uppfostra" aven om hon inte biter dom i baken, LOL, men hon skaller och vallar dom i stallet. Aven dar slutar hon vid tillsagelse... (Jag kanner ingen annan hund som ar sa duktig pa "down", hon ligger i tid och otid lite overallt runt agorna.

)
Grannens radda/aggresiva BC kom in pa var mark och kom emot mig... hukade sig och kom morr/skallande med spottet flygande. Mandy kom farande bakifran och stallde sig precis mitt emellan oss, bara stod dar med hogt huvud och hog svans... Nar BC'n gick till attack trodde hon inte sina ogon, forst tog hon ett par steg sidledes men nar BC'n fortsatte motte hon den. (Hon motte inte forran BC'n var bara ett par steg fran henne)
Jag trodde inte mina ogon heller... sa jag reagerade inte forran hundslagmalet var ett faktum. Nu tog det ju bara en minut aven om det kandes mycket langre.
Anyway, jag plockade upp nagra grenar fran marken och sprang skrikande och viftande emot dom medan jag kastade namnda grenar. BC'n tog ett par steg bakat nar jag var ett par meter bort medan Mandy stod still och bara sneglade pa mig over axeln. Mandy kommer ALLTID pa inkallning, utom da. (forstaeligt, hon tankte inte vanda ryggen till BC'n) However, nar jag borjade att sakta ga emot dom vande BC'n och trottade sakta ivag. Mandy holl perfect avstand till mig, hon var ett par meter framfor och det avstandet holl hon tills vi hade "knuffat" ut BC'n genom en hage den kan ta sig ut genom men Mandy far inte vara in hagarna sa nar den hade gatt ivag en bit kom hon till mig.
Valdigt 'confident' och stadig... Alskar manniskor... men visar tydligt att hon anser sig styra sonens djur. Pa hundklubben har vi hundarna kopplade eller jobbar "off leach" sa det ar svart att se hur dom kommer overens, utom att det finns en miniatyr taxdam som hon ser till att inte komma for nara aven om det innebar att bryta ett komando.