Dominans övningar/ledar övningar.

B

Bopplan

Tips tack!! Har en Jack Russel hane på ett år... Just nu är vi inne i värsta trots åldern :(
Alla tips välkomna!!

Sv: Dominans övningar/ledar övningar.

JR är absolut inga lätta hundar. De är i de flesta fall extremt hårda och tyvärr "klykar" inte alltid nerverna vilket gör att de går upp i försvar väldigt lätt.

Det jag skulle göra om jag var dig är att börja hantera honom mkt så att han börjar ändra inställning till dig som förare/ledare, dvs börja se upp till dig istället för att ta så mkt egna initiativ.

Lägg honom ner ofta, det är mkt social dominans att lägga en hund. Kan han ligg i dagsläget så ta helt bort godiset och kräv dettta av honom. Flytta honom ofta både inne och ute. Har han lagt sig på ett ställe, säg till honom att bara flytta sig någon meter så att han börjar känna sig mer styrd.
Kommer han fram med leksaker avvisa honom och lek när du bestämmer, det gäller samma om han avslutar leken. Lek igång honom igen och avsluta själv. Detta gäller också när han kommer för att gosa, gör det på dina vilkor.
Ta bort hans favoritträd där han jämt vill kissa, bestäm även detta över honom.

Det viktigaste och mest grundläggande är denna hantering samt att han inte drar i kopplet. Det är den största ledaregenskapen som finns. När flocken är i rörelse, var vi då ska gå är det bara ledaren som kan bestämma. Drar han i kopplet tror han att han bestämmer.

Börja testa detta hör av dig om du vill ha mer hjälp.

Lycka till!

Tack för dina svar.
Jag sa redan innan jag köpte honom att jag Inte ska ha en ettrig terrier, det är det värsta jag vet! :smirk: Så vi har hållit på med dominas övningar från dag 1 i stor sett. Han är en väldigt trevlig och smart hund och han ser defenitivt mig som ledare. Men nu är vi som sagt inne i värsta trots åldern och nu vill jag ha övningar som kan stärka våran relation eftersom han tyvärr i frågasätter mig i bland, inte alltid med i bland.

Någon som har fler tips? Även roliga lekar och aktiviteter som kan stärka våran relation, har lite idétorka... ;)

Gå någon allmänlydnadskurs eller liknande med honom. Det brukar vara populärt och ni får komma ut och göra något tillsammans bland andra hundar :)

Det gjorde vi i våras. Nu går vi en tävlingslydnads kurs. :love:

Jag vet inte om jag uttryckte mig klantigt, men han är en helt underbar hund och inte alls så ettrig och ouppfostrad som jag kanske fick det att låta. Utan han är ju, som alla hundra någon gång, inne i trotsåldern just nu och ibland är han riktigt jävlig!
Så för att vi ska komma igenom det så smidigt som möjligt, och för att jag inte ska få en ettrig terrier, så vill jag gärna ha tipps på båder dominansövningar och "lekar" som vi kan leka tillsammans. Mem har som sagt slut på ideer nu, så det skulle vara kul om ni kan komma med förslag.
Alla förslag välkommna! :bump:

Du ska kunna ta grjer från honom utan att han reagerar t.ex ben ,leksaker och sånt. Sen kan du göra alla klassiska saker som: Du går ut först genom ytterdörren och hunden får vänta på varsågod, Han får inte hoppa i/ur bilen utan varsågod, han får inte äta förrän han sitter, tagit ögonkontakt och fått ett varsågod. Typ såna saker.

//T.

Klart han måste få reagera när man tar saker i från honom, däremot ska han inte agera.

GaurdianAngel skrev:
Klart han måste få reagera när man tar saker i från honom, däremot ska han inte agera.

Beror på vad du menar med regera. Reagerar han med att morra så anser jag att det är ett felbeteende. Om du med agera menar att försvara sitt "byte" med att hugga eller dylikt så är det ännu mer fel och ledarskapet har då falerat totalt. Mina hundar skulle aldrig komma på tanken att varken morra eller nåt annat om jag tar deras goa märgben från dom och varför ska dom?

Om man lär dom medans dom är små att man inte accepterar såna beteenden så får man heller i allmänhet inget problem när dom blir stora även om man kanske får köra en repetitionskurs vid könsmognader

//T.

Senast ändrad av en moderator:

Reagera menar jag morra, visa tänder eller på något sätt visa att de inte gillar idén på att bli av med sitt smarriga märgben. Agera menar jag, att bita.

Jag anser att det är helt ok om en hund visar vad den tänker och tycker. Men självklart ska de acceptera att man tar benet ifrån dem. Om de morrar när man tar benen ifrån dem, så ok. Men där går gränsen.

Varför skulle de inte få visa vad de tycker? En hund som biter först och frågar sedan, vill ingen ha, så varför ska man kräva att hunden inte visar vad den tycker när man tar ben ifrån den? En hund som inte visar vad den tycker innan den agerar är en farlig hund.

Skulle heller inte rekommendera någon att träna på att plocka bort ben från sin hund heller. Inte till någon överdrift i alla fall. Testa några gånger under hundens uppväxt tid. Ta benet, beröm och ge tillbaka. Alt. ge något annat.

/G.A vars hundar inte morrar om jag skulle ta deras märgben. Där får jag en ledsen min.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med om att det inte ska tränas till förbannelse. Anledningen till att jag inte vill ha bråk om jag får för mig att ta benet idag är att imorgon kanske det är nåt giftigt som dom tuggar på som jag vill ta ifrån dom fort utan tjafs.

Sen är det ju så att alla sätter sina egna regler och gränser och där är vi alla olika :)

//T.

Absolut! Man måste kunna ta saker från sin hund, just av den anledningen du skriver.

Sen tycker allla olika om detta med morrningar innan. Jag anser det ok.

Nu ska vi knoppa in.....natti natti

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: bobbbo
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 482
Senast: Tuggben
·
Hundträning https://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/06/07/jag-kan-inte-se-nagon-skillnad-i-vem-som-ar-snallast-eller-varst/ Kom över denna text...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka