Domarmiss ??

Charlotte1975

Trådstartare
Var och tittade på en lokal dressyrtävling i går och blev lite fundersam. Ett ekipage red fel 2 gånger utan att domaren blåste. :o I stället för att rida in i galopp red de in i trav. När detta påpekades till domaren efter avslutat ritt av folk på läkaren sa domaren att ekipaget fick 2 poäng avdrag för felridning. Men hur kan ekipaget på betyg på en uppridning i galoppen när galopp inte är visad. För de flesta ekipage är det ju dessutom enklare att rida upp i trav än galopp. Andra felridningen som domaren heller inte blåste för men påpekade efter avslutad ritt, var att ekipaget efter skritt travade mellan 2 bokstäver innan galopp fattning. Fattningen skulle egentligen vara från skritt och var en egen bedömningspunkt. Även här är det ju oftast lättare att fatta från trav. Vad säger ni om detta, rätt eller fel…. För detta fick ekipaget alltså 2 felridningar men fick inte göra om rörelserna och bedömdes därför enligt mig på felaktiga (och enklare) grunder.

Sv: Domarmiss ??

Alt 1. Ge 0:or på båda momenten.
Alt 2. Avdrag för felridning + nedsatt betyg.

Det är dock svårt att göra något åt när ritten redan är genomförd. Sov domarsekreteraren också?

Märkligt, dock svårt att göra något åt.

Sov domarsekreteraren också?

Måste gjort de.... Vore intressant att veta hur de ska bedömmas. Tror att ekipaget blev placerad och om jag hade varit med och tävlat själv hade jag blivit lite sur då jag som du nästan tycker att bedömningen skulle blvit noll, i alla fall på uppridningen där galopp inte visades......

Skulle bli väldigt förvånad om alla arrangörer har tillgång till skrivare som kan dressyrprogrammen så väl och bra och som kan skriva kommentarer samtidigt som man tittar på ryttaren och gör en bedömning som domaren är där för att göra.
Hade varit fantastiskt trevligt att ha den tillgången på kvalificerat folk.:bow:

fast hon kanske fick nolla på de rörelserna? en nolla på fattningen och kanske en 2 eller liknande eftersom framridningen ur halten också bedöms.

Jag tycker att det är självklart att sekreteraren ska kunna programmet. Har själv skrivit någon gång när jag inte kunnat programmet helt och hållet och det har varit svårt. Inte allt för sällan domare missar att sätta poäng osv.

En utav två borde ju märka att ekipaget har fel gångart?

fast hon kanske fick nolla på de rörelserna? en nolla på fattningen och kanske en 2 eller liknande eftersom framridningen ur halten också bedöms.

Nej, de fick det inte. Vanligt betyg och sen minus 2 för felridning. Skulle dessutom varit ganska taskigt att sätta en nolla med tanke på att felridningarna knappast var avsiktliga och ekipaget inte fick en chans att göra om då domaren inte blåste. Knepig situation.
tillägg: Jag tycker faktiskt att man som skrivare ska kunna programmet. Annars blir det lätt att man hamnar fel om domaren missar något. Ibland kan det vara svårt att hinna med och kolla samtidigt som man skriver men på första uppridningen borde både skrivare och domare hinna titta....

Då var det en usel domare tycker jag.

Sen kan man ju diskutera om det verkligen är felridningen eller inte, hon red ju inte fel väg men utförde inte heller momentet så som det stod i programmet och enl mig. så borde domaren inte dömt felridning utan istället gett en 1:a på rörelserna, de utfördes men i fel gångart.

Om en häst t.ex saktar av i när man vänder in på en 15 m volt i galopp och travar runt hela volten så får man ju inte felridning för det men antagligen en 2:a.

Svårt läge.... men man undrar ju lite vad domaren satte för poäng på inridningen i trav?

Det verkar som om alla domare tolkar TR på eget vis. Har ett par exempel.

1: I helgen fick jag nollor på båda galoppfattningar för att det i första blev fel galopp (som rättades) och i andra fattade vi lite sent. Har aldrig varit med om en domare som dömt på det viset.

2: Har sett på tävling att ryttare medvetet ridit fel och gjort om en exempelvis misslyckad galoppfattning. En del domare dömmer det som felridning men ger betyg på andra galoppfattningen, medan en del domare dömmer felridning och ger betyg på första fattningen. Detta inträffade även i Falsterbo i en unghästklass med tre domare. Då dömde två av domarna på andra försöket och den tredje på första (uppenbart då poängen blev 6-6-1 för samma rörelse).

Efter att ha sett detta fenomen på tävling kollade jag upp vad som egentligen gäller. Domaren ska enligt TR dömma felridning och alltid dömma rörelsens första utförande.

Slutsatsen är att alla domare har egna tolknngar och de verkar inte alltid följa/vara medvetna om reglementet.

Håller med om att det ska dömmas som felridning, men när domaren inte blåser, så att man inte kan visa röreslen blir det problem. I detta fall var det folk i publiken som påpekade felet, efter avslutat ritt.

Som sagt så dömer dom på sitt eget vis. Tydligen tyckte inte den här domaren att det var nödvändigt att blåsa för. Ryttaren var på rätt kurs sas så jag kan förstå bedömningen. Undrar också om du sett protokollet? I det kanske det är en nolla för inridningen, och ett mycket lågt betyg för galoppfattningen som gjordes ur trav? Procenten kan ju ha blivit bra trots de missarna och felridningarna.

Nej, såg tyvärr inte protokollet...... Men är ganska säker på att det inte blev några nollor, eftersom att jag såg ritten och slutresultatet. Men min fråga var som sagt vad domaren ska göra i en sån här situation. Kanske svårt att hitta ett rätt svar......

Jag vet inte vad som lärs ut i denna typen av felridning. Men hade jag själv ridit och domaren hade blåst för att jag travade innan galoppfattningen hade det nog känts konstigt, likaså om domaren blåst för inridningen i detta fallet. Däremot så måste ju domaren blåsa om ryttaren lägger en volt på fel ställe eller vänder fel efter rätt upp osv, då är ryttaren "ur kurs" och måste fås tillbaka i rätt riktning;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 512
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 303
Senast: Freazer
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 693
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?