Sv: Domare
Säger som de andra, det är sällan klart vilka domare som ska döma vilka klasser när proppen läggs ut.
Vet sedan inte hur mycket du har tävlat, men att det skiljer 20 poäng (eller mer) på samma program på olika tävlingar, eller ens mellan två domare som dömer samma klass samtidigt, är absolut inget ovanligt. Att det "kändes" lika bra båda gångerna är ingen "måttstock" för att poängen skulle vara exakt lika, det är helt enkelt inte så det funkar. Dressyr är en subjektiv bedömningssport och det får man helt enkelt leva med (eller låta bli) och alla domare har sin egen "skala" och lite olika saker de tittar extra noga på som är lite extra viktiga för just dem. Det som känneteckna en "bra" domare i mina ögon är någon som är konsekvent (dvs. bibehåller sin poängskala, vara sig den är hög eller låg, genom hela klassen), som lämnar konstruktiv kritik och som är tydlig med vad han/hon värdesätter för typ av uppvisning.
Att det sedan finns domare som verkligen inte gillar vissa ekipage sticker jag dock inte under stol med. Har råkat ut för det själv under ponnytiden (det var väldigt uppenbart och hände upprepade gånger, många fler än två), men såg inte det som någon anledning att stryka mig ur klasserna där den domaren dömde. Att jag inte skulle bli placerad visste jag visserligen, men på den nivån (LB/LA) och med en ung ponny och inte alltför mycket tävlingsrutin själv, var det inte bara det jag var ute efter, utan snarare mer "tävlings-träning" och mer rutin för mig och min ponny. Är man ute och tävlar för att jaga placeringar eller poäng kommer man troligen inte att tycka det är särskilt roligt i längden...