millan71

Trådstartare
Jag undrar varför man inte kan få reda på vilken domare det är som ska döma en klass innan det står i ryttarmeddelandet. Jag har en domare i mitt område som verkligen inte verkar gilla mig eller min häst. På 2 olika tävlingar ( samma program, olika domare) skiljde det 20 poäng. Hästen kändes lika bra, hur kan det vara möjligt? Jag har börjat avanmäla mig om jag ska åka en bit och jag ser att hon sitter som domare.

Sv: Domare

Spontant så skulle jag säga just så att man inte ska välja sina tävlingar och tävlingsklasser efter vilken domare som kommer att ha hand om bedömning av klassen.
Sedan kanske även att det inte är 100% klart när tävling anslås vilken domare som tar vilka klasser osv.

Säger som de andra, det är sällan klart vilka domare som ska döma vilka klasser när proppen läggs ut.

Vet sedan inte hur mycket du har tävlat, men att det skiljer 20 poäng (eller mer) på samma program på olika tävlingar, eller ens mellan två domare som dömer samma klass samtidigt, är absolut inget ovanligt. Att det "kändes" lika bra båda gångerna är ingen "måttstock" för att poängen skulle vara exakt lika, det är helt enkelt inte så det funkar. Dressyr är en subjektiv bedömningssport och det får man helt enkelt leva med (eller låta bli) och alla domare har sin egen "skala" och lite olika saker de tittar extra noga på som är lite extra viktiga för just dem. Det som känneteckna en "bra" domare i mina ögon är någon som är konsekvent (dvs. bibehåller sin poängskala, vara sig den är hög eller låg, genom hela klassen), som lämnar konstruktiv kritik och som är tydlig med vad han/hon värdesätter för typ av uppvisning.

Att det sedan finns domare som verkligen inte gillar vissa ekipage sticker jag dock inte under stol med. Har råkat ut för det själv under ponnytiden (det var väldigt uppenbart och hände upprepade gånger, många fler än två), men såg inte det som någon anledning att stryka mig ur klasserna där den domaren dömde. Att jag inte skulle bli placerad visste jag visserligen, men på den nivån (LB/LA) och med en ung ponny och inte alltför mycket tävlingsrutin själv, var det inte bara det jag var ute efter, utan snarare mer "tävlings-träning" och mer rutin för mig och min ponny. Är man ute och tävlar för att jaga placeringar eller poäng kommer man troligen inte att tycka det är särskilt roligt i längden...

Oftast vet man kanske inte vem som dömer när man lägger ut proppen (den ska helst ut två månader innan tävling)

Det kan inte vara så att den domaren dömer hårdare över lag?
Då spelar det eg ingen roll alla kommer få lägre poäng.

Tjena tjejjen!

Jag vet om två domare iaf som alltid ligger lägre än andra när de dömer mig.. eller om det är tvärt om. (kanske är de andra för "höga" vad vet jag)

Nästa gång jag blir bedömd av dem i samma klass så blir det att jag får jämföra de ritterna med varandra och inte jämföra med de andra domarnas bedömning.

Det som är positivt i det är att jag verkligen får tävla mot mig själv dessa gånger och får kämpa för att slå mitt eget *låga* resultat :D Får lixom göra det bästa av situationen.

kl

Som de flesta säger så vet man inte vilken domare som dömer vilka klasser när proppen läggs ut. Domarna är kanske klara i det stora hela, alltså bokde för meetinget men det är antalet anmälda i klasserna som avgör vilka domare som ska döma vilka klasser. Det är ett pussel som man får fixa när man vet hur många startande det är.

En domare får döma max 40 starter på en dag och då får tävlingsarrangören pussla till det så att det fungerar i klasserna, inget som man kan spika när proppen läggs ut.
Det skulle kanske kunna fungera i de områden där det lottas bort folk pga att klasserna blir för stora, då vet man ju vilket maxantal man har i klassen innan (och vet även att det blir fullt) så vid en sådan tävling skulle det kunna fungera. Uppe i norr däremot där du håller till är det sällan så.

Sedan att det skiljer såpass många poäng är inte ovanligt heller men visst har man varit med om domare som verkligen inte gillar ens häst, känns ganska lönlöst att starta när man vet att just den domaren dömer. Det är bara att ta till sig av kritiken och försöka att förbättra, de har ju förmodligen grund till sin kritik, det är ju int etaget ur luften även om man gärna tror det när andra domare kanske inte tar samma sak lika hårt.

Får man vara lite nyfiken och fråga vilken domare det är som inte "fungerar" för dig? PM:a helst så att du inte hänger ut någon här...

Senast ändrad:

Jag har ridit för denna domare mer än 2 gånger och det är samma sak varje gång. I den lilla rutan de skriver tips och kanske det som var bra även fast man får dåliga poäng så skrev hon indirekt att sluta tävla, du kommer ingenvart. Nu är det bara en tävling kvar och sedan får man väl hoppas att det blir bättre nästa säsong.

Jag är absolut inte ute och jagar rosetter, även om det vore trevligt att få vara med på prisutdelningen :) jag vet att min häst inte riktigt är redo, men jag tycker att 20 poäng är mycket på samma program. Vi har tränat på att tävla i 3 säsonger nu, iofs har han varit skadad 1 år så jag är mest bara glad att vi lyckades komma tillbaka. Det trodde jag aldrig för 1 år sedan. Besvikelsen är ändå stor när man ser ekipage som gör grova missar men får bättre poäng, men men det är ju en bedömningssport

Jag har ridit för denna domare mer än 2 gånger och det är samma sak varje gång. I den lilla rutan de skriver tips och kanske det som var bra även fast man får dåliga poäng så skrev hon indirekt att sluta tävla, du kommer ingenvart. Nu är det bara en tävling kvar och sedan får man väl hoppas att det blir bättre nästa säsong.

Hade jag varit du hade jag skickat en kopia på det programmet till domaransvarige på förbundet = Lars Andersson
OM det nu verkligen är så det står.

Är bara lite nyfiken på om domaren tyckte att det var hästen eller ni som ekipage som inte hade de rätta förutsättningar...? (Onödigt av domaren att uttrycka sig på det viset i vilket fall, speciellt i lägre klasser, men det är ju tyvärr inte helt ovanligt.) Jag kikade nämligen in på din hemsida och såg vilken ras/er det var på din häst och började fundera på om det kunde vara där "skon klämmer"? Jag vet ju inte hur just din häst rör sig, men har sett vissa sådana hästar röra sig otroligt tråkigt (ur ett dressyrperspektiv) och då rasar ju poängen genast med 1-2 poäng/bedömningsgrupp. En häst med riktigt bra gång har ju råd med ett flertal missar för att hamna på samma nivån som en lydig häst med sämre gång (vilket jag personligen kanske inte tycker är helt korrekt i lägre klasser, men det är ju så det funkar). Det här är inget påhopp eller så, och jag vill påpeka att jag sett hästar av den här typen röra sig alldeles utmärkt också, jag bara undrade om detta kanske kunde vara det som störde domarens öga?

Verkar i vilket fall som om domaren har en ganska tråkig attityd till sitt jobb. ALLA har ju potential att förbättra sig, även om inte alla kan bli bäst i världen, och nedlåtande kommentarer utan uppmuntran och förslag till förbättring är ju inte särskilt konstruktivt... Hade dock varit intressant att få höra vilket ordval den här domaren använde?

Men i grund och botten är det bara att borsta av sig fåniga kommentarer och kämpa vidare. Har själv fått min "fair share" av nedlåtande kommentarer i protokollen under ponnytiden när jag tävlade en ponnyhingst vi köpte som 4-åring. Väldigt vacker och med bra gång, men han har verkligen hittat på det mesta man kan tänka sig inne på en dressyrbana (utom att slänga av mig) och vi kan väl lugnt säga att vi inte var något ekipage alla trodde på... Men hade jag trott på och tagit åt mig allt negativt hade vi inte tävlat SM några år senare. Så tycker du det är roligt att träna och tävla dressyr så kör på bara! :D

Poängen i sig kan man inte titta på utan man får se hur procenten ligger i klassen. Om den som vinner ligger på 75 % och jag har 57 % då har ju domaren uppenbart haft synpunkter på ritten. Men framför allt måste man utgå från sig själv. Hur gick det sist? Har det blivit någon förbättring? Dottern hade också en domare som hon inte tyckte om att rida för, för hon ansåg att hon fick för dåligt betalt. Men hon red ändå och när säsongen var slut så tog hon fram protokollen från den domaren och då kunde man se att det trots allt fanns en progession. Du kan också jämföra alla protokollen med varandra. Finns det något genemsamt hos dem. Finns det någon rörelse eller poänggrupp som ligger lägre eller högre hos alla domare oavsett siffra? Har t ex hästens form alltid den lägsta poängen även om du tyckte att du fick bra totalpoäng? Alltså, använd helheten för att försöka hitta en röd tråd, var är era starka repektive svaga sidor, snarare än att stirra på siffror och kommentatrer på enskilda ritter.

Det här med domare och bedömningssporter är svårt.
Idag var jag iväg med ena dottern som startade Lätt B:1 med 2 olika ponnier. Med den första fick hon 55% och det såg hyfsat ut dock med 3 missar bla travsteg i galoppen. Med ponny nr 2 så red hon kanon och det såg väldigt trevligt ut, inga synbara missar. Dock tappade hon formen någon enstaka gång, men inte mer än första ponnyn. Dottern kom ut överlycklig och sa att det var den bästa ritten hon någonsin haft. Vi som stod brevid och såg på tippade runt 56-57%, döm om vår förvåning när hon fick 52% :eek:

I klassen så delades det ut även 47 resp 49% samt 60-65%.

Tack o lov så sa en annan mamma till henne att domaren kunde vara lite ojämn i sin kritik och att de andra som stod på läktaren hade minsann sett att det var en mkt bra ritt. Det var precis vad min 13 åriga dotter behövde höra för att inte bryta ihop och aldrig mer våga tävla. Hon har dåligt självförtroende och har precis börjat våga tävla.

Hon är inte ute efter att vinna el få placering utan bara för att slå sina egna tidigare resultat. Förra veckan så tävlade hon på ponny nr 2 och fick då 52% med bla några 2or för att hon fick fel galopp i hö varv. Denna gång red hon lika fina bågar och fina vägar (dagens tävling fick häst nr 1 7or på samma bågar som ponny 2 fick 40r på)som på första tävlingen dock så blev det rätt galopp hela programmet igenom.
Helt klart att domaren gillade ponny 1 mer än ponny 2 då alla andra kunde se att ponny 2 red ett bättre program än ponny 1.

En anledning till varför man inte får reda på domare i anmälan beror säkerligen också på att vissa klubbar säkerligen kanske skulle få väldigt få anmälningar vid användning av vissa domare. Det är ju bara lustigt när domare säger att alla är objektiva och att alla ekipage får samma bedömning, för så är ju inte riktigt fallet.

Det är ju bara lustigt när domare säger att alla är objektiva och att alla ekipage får samma bedömning, för så är ju inte riktigt fallet.

Det är absolut det stora målet att vara helt objektiv. Men även domare är människor. ;)
Det finns för övrigt inga personer som är så duktiga på att döma som de som sitter på läktaren....

Jag bara konstaterade att vissa domare inte skulle få några ekipage att döma om ryttarna vid anmälan visste vem som skulle döma;). Jag är inte speciellt gnällig när det gäller domare, men jag kan när det gäller vissa domare i förväg tala om vilka ekipage som kommer att få "bra betalt"...

Är du domare? I så fall kanske du kanske skulle kunna svara på några frågor jag undrar över...

Har också tänkt på det där med att man inte vet vilken domare det blir när man anmäler sig...Måste man stryka sig om det visar sig vara sin tränare som är domaren?

Tycker att vissa inte borde få vara domare, tex på en ponnytävling (visserligen för ganska länge sedan nu) så startade en som min tränare kände för första gången en LC, nere på komentaren stod det "sälj ponnyn o köp en akvariefisk istället" :o Hon hade väl inte gjort någon vidare bra ritt men säger man så till en liten tjej som rider c-ponny???

Jag håller med på att vissa absolut inte borde vara domare, men sådana människor träffar man på över allt i samhället. Det finns också vissa domare som man tycker är tråkigt att rida för och det känns som utkastade pengar att åka dit. Det beror inte alltid att man får låga poäng utan ett protokoll med 6:or rakt igenom. Det finns en domare i Skåne som vi kallar för 6:an för h*n skriver en 6:a oavsett hur det ser ut. Hur ska man tolka detta; Halt: 6:a kommentar: ej helt stilla. Volt: 6:a kommentar: bra form och tempo. Frågan blir varför var halten trots allt värd en 6:a och varför var volten inte mer värd än en 6:a? Hur skulle volten vara för att bli en 7:a och hur dålig ska halten vara för att vara en 5:a? Vad ska man lära sig av det??

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka