döma hunden efter håren?

Milosari

Trådstartare
jag brukar gnälla på fördomsfulla människor. det är dåligt med fördomar. visst kan man känna på sig att det är något lurt med vissa människor, men då väljer jag att kalla det kvinnlig intuition. jag lever som jag lär trodde jag, men ack så fel man kan ha.

jag har träffat på en rottisägare ganska ofta när jag har varit ute och tävlat. han ser verkligen ut som en hardcore skyddsnisse. lång och kraftig, har keps och världens största prilla under läppen. och så är han som sagt rottisägare (till en rejäl hanne). av en händelse råkade jag surfa in på en sida och... det visar sig att han är en instruktör som använder sig av de mjukare metoderna.

gör ni också så? dömer hundägaren efter utseendet? medvetet eller omedvetet.
 
Sv: döma hunden efter håren?

Jo jag tror nog att jag gör det tills motsattsen är bevisad hehe.
Dom flesta dömmer folk efter utseende på ett eller annat sett.
 
Sv: döma hunden efter håren?

Helt klart.
Döm om min förvåning när jag såg en sån karl ute på bruks. Han går till sin kombi och öppnar bagaget där jag förväntar mig att se schäfer/rottis eller liknande.

Ut hoppar en chihuahua.

Jag och min kompis hade svårt att hålla oss för skratt. Det var såå oväntat. :rofl:
 
Sv: döma hunden efter håren?

Här springer unga killar med guldkedjor och amstaff/staff/apbt-korsningar och kaxiga tjejer med ouppfostrade rottweilers med bling-bling.

Killarnas hundar verkar vara ganska väluppfostrade, men jag har hört både ett och annat om tjejerna och deras rottisar.
 
Sv: döma hunden efter håren?

gör ni också så? dömer hundägaren efter utseendet? medvetet eller omedvetet.

Som första intryck - Ja, men jag är snabb att omvärdera om det skulle behövas.

Enliten anekdot(visseligen inte en hundägare, men ändå hundrelaterat):

Jag kommer på stan med en 10 veckors cockervalp - söt som socker naturligtvis. :d Så möter jag en kille modell hårdare knutte, ni vet med skinnväst, solbrillor, bandana, stålhättor, stadig kagge och hela köret. Vad tror ni han gör?? Utan att säga ett ord till mig kastar han sig ner på knä och TOKGULLAR med valpen. Bebisspråk en mass , TÅ TÖT MAN KAN VALA DÅ! :rofl: :rofl: :rofl:

Jag kan lätt erkänna att det inte var vad jag hade väntat mig.:D
 
Sv: döma hunden efter håren?

Kan även passa på att påpeka hur irreterad jag blir över att folk i allmänhet dömer mina hundar efter håren. Ingen av mina hundar gillar barn, dom skyr dom som pesten. Taxen blir förbannad och bits, Harley är snäll som ett ängel men man ser hur obehagligt han tycker det är om dom ska vara i hans närhet. Hursomhelst åker jag ofta buss till stallet med småttingarna..Och tamejfan varenda gång ska föräldrar låte sina barn gå fram och klappa "dom små och snälla hundarna"..Sen ser dom ut som världens frågetecken när jag påpekar att det inte är ngn bra idé att barnen försöker närma sig då dom bits...typ ":eek: ".....Blir sådär lagom sur då:devil:
 
Sv: döma hunden efter håren?

Finns en man som bor i närheten av mig, han har en stor, svart schäferliknande hund och en dobermann.
Han ser lite sjaskig ut, och har alltid hundarna lösa.
Första gången jag mötte honom tänkte jag "Jaha han har säkert noll koll på hundarna, nu kommer dom säkert springa fram till mig och hoppa och hålla på"
Men mannen stannade bara och båda hundarna kom och satte sig bredvid honom, sen gick dom fot förbi mig och sen fick dom gå som dom ville. Han sa inte ett ord åt dom, jag blev riktigt imponerad.
 
Sv: döma hunden efter håren?

Och jag har ibland det motsatta problemet.

"Jaha, en ettrig taxjävel." typ...min vovve älskar människor och är hur snäll som helst, skäller aldrig annat än vid lek och på kommando.

Sen det där eviga tjatet bland taxmänniskor om taxar vars päls är tigrerad...suck...
En gång var det en typisk jaktmänniska som kom fram till mig och sa "Den där kan väl inte spåra och jaga så bra va."
 
Sv: döma hunden efter håren?

Och jag har ibland det motsatta problemet.

"Jaha, en ettrig taxjävel." typ...min vovve älskar människor och är hur snäll som helst, skäller aldrig annat än vid lek och på kommando.

Sen det där eviga tjatet bland taxmänniskor om taxar vars päls är tigrerad...suck...
En gång var det en typisk jaktmänniska som kom fram till mig och sa "Den där kan väl inte spåra och jaga så bra va."

...Ska vi byta? Du får en sur gammal gleshårig gubbstrutt till taxjävel som egentligen bara gillar gamla farbröder och som är rätt kass på att spåra..så får jag snäll söt liten taxgumma med utmärkt nos?:idea: :angel: :D
 
Sv: döma hunden efter håren?

njaeeeee :p

Den går vi inte på sörru...fast din verkar ju vara duktig i lydnad...men näääää :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp