linzan

Trådstartare
Kan man på något sätt skriva i kontraktet när man säljer en häst så man inte åker på några dolda fel? Är det lagligt och hållbart menar jag

Sv: Dolt fel

När jag sålde en häst för ganska mkt pengar så gjorde jag enligt följande:

Hade ett standard kontrakt där man kunde fylla i en ruta där det stod typ att jag friskrevs från dolda fel.
Sedan skrev jag även att hästen skulle vara försäkrad för köpe beloppet i minst 2 år.
Sedn skrev jag att köparen hade erbjudits att göra rygg/nack röntgen och att det avstått.
Hästen var exportröntgad ua sedan tidigare och de bilderna skickades med hästen vid försäljningen.

Tror att jag hade tur där köparen gick med på dessa krav, men det fungerade ju bra eftersom häsen har tävlat framgångsrikt och varit kärnfrisk.

Båda parter är mkt nöjda.

När jag köpte min häst så stod de en ruta i kontraktet om nåt om att säljaren friskrevs från dolda fel, däremot så förstår jag inte riktigt varför inte alla göra de när dom säljer hästarna, man vill ju inte helst ha tillbaka hästen eftersom man säljer den, antar jag iallafall.

Så om de gäller eller inte vet jag inte, gällde de så borde alla göra de.

Det finns några som är lite mer juridiskt bevandrade än jag här så du kommer nog få bättre svar, men om du säljer som företagare kan du absolut inte friskriva dig från dolda fel. Konsumentköplagen gäller om affären står mellan en företagare (säljare) och en konsument (köpare). OAVSETT vad ni skrivit i kontraktet.

Är ni båda privatpersoner tror jag att köplagen gäller, den kan jag inte riktigt men jag är tveksam till om en friskrivning kan gälla.

Okej jag vet att när jag köpte min häst så stod det i kontraktet att hon ej stod för dolda fel. Blev bara nyfiken på om det håller i lagens mening. Tänkte mer på om man nånsin skulle sälja sin häst så man vet vad som gäller

Det är helt beroende på i vilken lagstiftning som man hamnar om det går och gäller eller inte.
Som sassiball skriver kan inte en företagare som säljer till en privatperson friskriva sig från dolda. Även om bägge parter skriver under och är överens om att det inte ska gälla. Så gäller det ändå för lagstiftningen är vad som kallas för tvingade och då gäller inget som blir sämre för köparen.

Om det däremot är en privatperson som säljer till en företagare, provatperson som säljer till privatperson eller företagare som säljer till företagare då finns det möjlighet att sälja i "befintligt skick" så att säga och då även i viss mån komma runt dolda fel.

enligt de advokater kan inte säljaren friskriva sig från dolda fel, de där rutorna är inte värda ett ruttet lingon när det väl kommer till kritan.
Men ett dolt fel är inte särskilt lätt att bevisa heller.

För att minska risken är det viktigt att du som säljare skriver i allt som du känner till om hästens skadehistorik. Är hästen behandlad för något så skriv in det i kontraktet.
Det är även bra om du skriver i kontraktet om det finns saker som köparen bör känna till om hästen t.ex. om den är besvärlig i någon delen av hanteringen.

Ett dolt fel är ett fel som säljaren har "dolt". D v s att säljaren undanhåller information för köparen som sedan kan visa sig längre fram. Problem kan alltid komma med för att det ska gälla som dolt måste det bevisas att dels probemet finns redan innan köpet och att säljaren inte talat om det. Sedan är lagstiftningen en djungel för oss vanliga dödliga och det kan bli svårt att bevisa att det rör sig om ett dolt fel.

Nej så är det INTE...
Ett dolt fel är ett fel som inte kunnat upptäckas vid en besiktning och som vare sig säljare eller köpare vetat om eller kunnat upptäcka.

Om säljaren medvetet undanhållit information som denne tror skulle haft betydelse för köpet hamnar man snarare i en bedrägeriliknande situation.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
529
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 693
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka